Mereka Yang Terbaik..!

5/13/2010

Walker dan keburukannya

Aku rasa cam nak demam je arini biasela mungkin sebab cuaca takpon sebab penat sangat kot yele dok umah pon bukan dok saje kadang2 tak terkejar nak wat itu ini bangun paling awal tapi tido paling lambat..agaknye sebab tu bile ibu2 nih nak memudahkan nak wat keje umah mereka biarkan anak duduk atas walker dan biarkan tido lam buaian..

Nilah yang aku nak kongsikan sikit ngan korang..syukur Qaseh memang jarang gune walker dok sekejap je pastu dia mule nak turun..dulu beli pon bile orang cakap anak cepat berjalan gune walker sebenarnye takpon malah hanya mendatangkan bahaya dan menyebabkan anak lagi lambat berjalan sebab bergantung pada walker nak bergerak..antara kekurangan walker
  • sebenarnya bayi lagi mudah jatuh sebab roda nye yang tak terkawal lagi2 kalau diletakkan kat permukaan lantai yang tidak rata atau dekat dengan tangga
  • walker menghadkan pergerakan bayi,sebab bayi akan terlepas peluang nak belajar merangkak,menyusur dan berjalan sendiri.Cth Qaseh terus belajar berdiri lepas pandai meniarap pastu baru merangkak balik..bile aku dah stopkn penggunaan walker.

Pernah dengar tak kalau bayi tak merangkak masa kecil nanti bila dah besar dia akan gayat bila berdiri ditempat yang tinggi aku ada terbaca pasal ni dulu.So walker nih hanye membazirkan duit je kalau beli pon biarlah anak2 belajar meniarap,duduk,menyusur,merangkak dan berjalan tanpa bantuan.Lambat laun dia boleh gak berjalan bagi mereka masa.


Nantikan episod seterusnye...tentang keburukan buaian lak

4 ulasan:

Uda berkata...

betul tu.. walker memang sgt bahaya.. kalau bg anak naik mesti sentisa awasi pergerakkan mereka..

uda bagi tuwen naik walker time nak suap makan jer.. lepas tu letak tepi jer.. takut tgk bila diorang naik walker tu.. laju semacam tak padan ngan kecik..

qasehadam @ nurul berkata...

@Uda

yupp uda..dulu kiteorg bg anak naik tuk bagi makan je..takut gak

anin berkata...

mmg anin byk dgr walker tak elok.. tp syahmi start belajar berjalan dlm walker la..skrg ni dia dh boleh bertatih dah.. dia tahu merangkak .. meniarap dn berjalan walaupun pandia walker.. n even anin n sisters pun guna walker time kecik2 dulu.. and kami alhamdulillah explore dunia kcik kami dgn jayanya..

qasehadam @ nurul berkata...

@anin

terpulang pada masing2 mungkin ade sesetengah org tdk mndatangkn masalah dan mungkin sebaliknye bagi org lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...