Mereka Yang Terbaik..!

6/19/2010

Cara betul timbang berat badan

Salam..kali nih nak ceritakan tentang tips yang berkaitan dengan kurusssss hahaha..bile la aku nak dapat berat 43kg-berat masa umur 18 tahun..heheh

Ramai yang nak kurus tapi tak tau cara betul nak menimbang berat dan bersenam..jom layanns


  • memula sekali kalo korang plan nak turunkan berat badan dengan berdiet dan bersenam antara gadjet penting yang kena ada adalah penimbang.Bagi aku penimbang jenis digital adalah lebih baik sebab lebih tepat berbanding penimbang guna jarum tuh.

  • Belilah penimbang yang sesuai kalo buleh beli kat kedai yang memang jual peralatan gym tuk bersenam kalo beli kat Giants ke ape yang murah-murah tu tak ok sangatla lagi satu kalo boleh jangan berkongsi ngan orang lain kira biar korang je yang turun naik atas penimbang tu.

  • waktu terbaik tuk timbang berat badan adalah seminggu selepas datang haid.Jangan timbang time datang haid sebab time tu badan korang mengalami perubahan hormon dan menyebabkan korang emosi dan badan cenderung menyerap air lam kuantiti yang banyak.

  • jangan timbang berat setiap kali lepas makan atau pun setiap hari..tapi menimbang seminggu sekali sahaja..kalo boleh timbang pada hari Isnin ataupun Selasa sebab pada hujung minggu korang mesti makan banyak pastu berat badan tentu tak stabil kerana makanan belum diproses..so kalo buleh minggu depan pon timbang hari yang sama.

  • timbang la berat korang pada waktu pagi iaitu selepas keluar dari bilik air..tapi jangan terlalu berharap yang berat badan korang akan turun dengan banyaknye sebab proses pembakaran kalori dan penurunan berat badan tidak boleh berlaku dalam masa sehari sahaja.

  • cara betul berdiri atas penimbang adalah berdiri tegak dan tidak bergerak-gerak..sedikit pergerakan akan menggalakkan gangguan pada jarum penimbang.

  • tahukah korang amalan menimbang berat setiap hari hanya akan menjadikan korang tertekan dan obsesif terhadap berat dan bentuk badan..mesti kalo berat korang tuh naik sikit lam 100gm ke korang dah risau pastu terus menolak untuk makan walau sedikit padahal berat badan buleh naik sebanyak itu dengan hanya minum segelas air je..so ubahla sikap itu yea..positif la ketika korang sedang berdiet yang penting disiplin tuu..
So korang jangan ingat bersenam dan amalkan diet yang betul dah cukup tuk mendapatkan berat badan ideal cara korang ukur berat badan pon kire penting tau..tak caya tanye makhluk tiga ekor kat bawah nih...hihihi
nak kenal kami jengukla sini..


4 ulasan:

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ berkata...

ooo, itu macam ka?..
huhuuh, baruku taw..
neway, tq sudi kongsi info..
pssst.. design header u tu i loikkeee..
shantek sgt!

Three Musketeers berkata...

Bukan senang nak kuruskan badan lepas beranak...:)

@ntu_@we berkata...

owh, cenggitu rupenye care die. br tau. hahha. ignorance sungguh selama ini.

untuk tudung murah2, sile terjah sini ye Awe's Little Shop
untuk blogwalking,sile terjah sini ye My So-Called Life

azryn akmal berkata...

salam,

mohon share yer, info berguna ni..tq!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...