Mereka Yang Terbaik..!

6/15/2010

Bubur Lambuk ala Pantai Timur

Salam kenkawan semua..bagaimana hari kalians pagi ini ahkak nak kongsi resepi Bubur Lambuk ala Pantai Timur,ada gak yang panggil bubur lambuk Terengganu atau Kelantan tak kisahlah apa pun yang penting ianye tetap mabeless gitu..
Bulan Rejab nih tentu ramai yang berpuasa sunat so hidangan nih dah tentu sesuai tuk kalians berbuka puasa..paling penting seisi femili buleh makan dari yang kecil sampai la tok nenek dah nama pon bubur hehehe..
dah lama dah nak wat bubur nih lagik lagik sejak makan kat umah mertua seorang kawan hari tu..asik dok terbayang jerr rasanye.. Lagi pon Qaseh pon baru baik demam tak bape selera nak makan..jom layannss

Bahan-bahan (ni tuk 1 pot beras)
1 pot beras yang dibasuh bersih
1 cawan santan
air secukupnya tuk masak bubur biar sampai kembang
3 ekor ikan kembung direbus dan diambil isinye-ditumbuk ye
3 ulas bawang merah ditumbuk
2 ulas bawang putih ditumbuk
1 sudu lada hitam yang telah ditumbuk
seinci halia ni pon ditumbuk
1 sudu kerisik
sedikit budu(optional)

Ulam-ulaman
daun pucuk paku,pucuk paku merah(midin),pucuk manis,ulam raja,daun kadak,daun kesom(dimayang),daun kunyit(dimayang)-ade lagi dedaun lain tp susah nak cari ahkak pon takdela masuk semuanye macam pucuk paku merah tu kadang je ade orang jual tapi banyak tumbuh tepi jalan segan lak nak kutip.

Cara memasak
-masak beras dalam periuk sehingga betul betul kembang jadi bubur la
-masukkan bahan yang ditumbuk biarkan mereneh
-masukkan kerisik dan santan
-kendian masukkan ulam-ulaman..kacau rata
-perasakan dengan garam dan gula agak dah sebati semua dah masak boleh la angkat dan hidangkan.

**boleh buat air lada kalo nak pedas lagi,sesuai gak tabur bawang goreng dan ayam goreng yang disiat halus.


Gambo bubur ditempat kejadian iaitu masa lam periuk..buleh la nak masak lebih pon ye ahkak pon wat satu pot lebih kot-kot kalians nak bagi kat ketua kampung sekali ke merasa..hik

Komen tukang makan : Abehh seperiuk..

6 ulasan:

~@ReiN~ berkata...

menjadi pon tahniah2 hehehhe

Uda berkata...

nurul hantaq laa kat sini seperiuk.. sedap tu..

noie berkata...

wahhh nampak menyelerakan nak cubalah hehehhe

jom joint contest 'kisah cintaku'
http://noieizan.blogspot.com/

qasehadam @ nurul berkata...

@~@ReiN~
tengkiu

qasehadam @ nurul berkata...

@Uda
bkn xnk antar dah aeh sudaaa..nnt kite wat lagik yea

qasehadam @ nurul berkata...

@noie
hah ape lagi silerr la mencuba sure tak nyesal punyee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...