Mereka Yang Terbaik..!

10/19/2010

Petua Dapur Cik Puan Nurul

Salam mood tak bape nak hokey sebabnya tetiba lak USB kamera missing in action puas mencari tapi tak ketemu jua..haduii bile tetiba nak guna menghilangkan diri plak selama ni masa takmo guna ade je merata-rata..malas nak peningkan kepala jom kite kongsi petua dapur Cikpuan Nurul (CPN).Bagi suri rumah seperti CPN ni dapur ibarat opisla.. kuali tu dikire barang terpenting tau haha..so hari ni CPN nak kongsi petua simple dengan kalians..cantik tak kabinet dapur dalam gambar kat atas tu..huhu tu Ikea punya kalau pi Ikea kan mesti berangan nak kabinet yang sempurna cenggini yang besar pehtu buleh sangkut kuali kat lelangit ke ape tah macam dapur chef kat channel AFC tu..ok stop kalo dah berangan...jom layanss petua-petuinya..

Supaya taugeh tahan lama


-simpan taugeh yang telah dibasuh bersih dalam bekas yang berisi air,perahkan limau nipis pehtu simpan dalam peti sejuk.Jangan lupe tukar air setiap harii bagi mengekalkan kesegaran taugeh itu.


Sayur tahan lama dan tak mengecut


- ni petua daripada adik CPN..katanya kalo takmo sayur yang jenis berdaun ni mengecut atau mengering simpan dalam plastik macam kite baru beli dari kedai tu dalam peti dibahagian sayuranla tak perlu keluarkan dari plastik so sayur tu akan kekal segar je lagi.


Menghilangkan kotoran pada sayuran


-biasanya kan kalo sayur-sayur jenis berdaun cam kangkung dan bayam atau yang sewaktu dengannya mesti ade kotoran macam pasir ke ape tah yang melekat so cara senang nak hilangkannya lepas potong sayur tu rendam dalam besen atau bekas yang berisi air so bile kite angkat sayur tu nanti pasir-pasir akan tertinggal dalam besen tu.ulang beberapa kali sampai bersih pastu kalo nak basuh dengan air lagi pon takde hal.


Menyedapkan sambal tumis ikan bilis


-tumis lelama sikit sampai bahan rencah betu-betul pecah minyak dan warnanya menjadi begitu cantik sekali.. lebih sedap gunakan gula kabung atau gula melaka memang kick sambal tumis tu nanti.sama juga kalau campurkan gula kabung dalam kuah kacang memang sedap.


Supaya sotong tak berair bila dimasak


-kalau nak masak sotong nak buat sambal ke ape tapi takmo dia berair-air caranya ialah dengan merebus seketika tak perlu lama-lama sekejap je dalam seminit kot gitu dalam air panas yang mendidih lepas tu toskan sotong tadi yang separuh masak tu..makanan laut ni tak sesuai di masak lelama nanti liat cam tayar so bile nak buat sambal ke ape pastikan sotong tu dimasukkan last sekali sebelum api dapur di padamkan.


Kuah tomyam yang sedap


-sebelum nak masak tomyam seeloknya kulit udang,tulang ayam dan juga sisa sayuran yang kita potong tu direbus dulu kira macam buat stok la.lepas tu gunakan stok tu untuk dibuat kuah tomyam so rasanya lebih sedap huhu..


Susu cair dan pekat tahan lebih lama


-setiap makanan dalam tin kalau dah dibuka ada baiknya tukarkannya ke dalam bekas lain yang bertutup kemudian barulah disimpan didalam peti sejuk.jika disimpan camtu je dengan tin yang dah terbuka ia akan bertindak dengan udara maka lebih cepat rosak..labelkan nama dan juga tarikh luput supaya mudah untuk kite kenalpasti.


Mengelakkan makanan sejuk beku meletup bila dimasak


- sebaiknya keluarkan dulu makanan sejuk beku itu dari peti ais kemudian biarkan sekurang-kurangnya 15 minit sebelum menggorengnya.kalau takmau ayam atau udang ke meletup-letup memercikkan minyak ketika digoreng boleh dilapkan dulu dengan tuala atau tisu dapur.


Sebenarnya ada bermacam petua yang boleh dikongsikan bersama..lainkali CPN share kan lagi yea..paling penting bila nak masak sesuatu harusla masak dengan sepenuh hati jangan time tu tengah moody ke ape nanti tak menjadila masakan tu..CPN kalo masak lebih suka guna lesung tuk tumbuk bahan-bahan sebab lebih sedap dan senang ditumis tak berair-air tapi kalo nak masak bebanyak dan nak cepat buleh je guna blend tapi biasanya kalo banyak pon tetap gak nak guna lesung huhu..hah jika kalians pon ade petua-petui bulehla kita share kan bersama..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...