Mereka Yang Terbaik..!

10/01/2012

My weight loss journey part 1

Isnin adalah hari yang sesuai untuk menghapdate blog sebab isnin adalah hari permulaan bagi kebanyakkan orang..kalau nak kongsi apa-apa cerita hari isnin atau hari-hari bekerja adalah masa yang sesuai..kalau hapdate hujung minggu orang tak dapat baca sebab biasanya hujung minggu orang sibuk dengan pelbagai aktiviti maka blog akan dibiarkan sepi..
Wahhh mukadimah kemain ko..oklah malas nak merepek aku nak sambung semula cerita aku yang yang tergantung dulu..berdebar-berdebar tau nak taip ni tapi setelah diberi sokongan padu oleh orang yang tersayang beliau kata
''takpalah share lah kalau hal itu bermanfaat untuk orang kira ..amal jariah tu''

Dalam cerita sebelum ni aku bagitau yang aku berhenti amalkan diet dan bersenam setelah 2 bulan aku buat tak datangkan hasil kan so bila kita berhenti maka berat kita akan naik mendadak..yelah mana taknya 2 bulan kontrol makan lepas dah putus asa terus mencekik tanpa rasa bersalah maka jadi apam la ko jawabnya..
Aku ni kan jenis lepas mandi mesti dok merenung setiap inci tubuh depan cermin..eleh takyah pelik ntah-ntah korang pun sama kan..tapi berkemban lah yek bukan berbogel tau..
bila aku dok depan cermin aku merasa sangat pelik dan sakit hati..pasai apa sakit hati sebab aku rasa macam melihat tubuh orang lain.
Terutama bila tengok bahu yang mendebab dan melebar..pipi yang bambam bagaikan di pam-pam
''ni badan makcik-makcik ke badan anak dara nih''(tetiba perasan diri tu anak dara)
Lagi parah bila banyak baju-baju dan seluar sudah tak muat..asik nak beli seluar baru ketat manjang,sampaikan bila beli baju konpem tak muat terutama bahagian bahu memang takkan lepas punya.Namun aku tetap simpan baju dan seluar yang tak muat tu dengan harapan menggunung satu hari nanti aku akan dapat menyarungkannya ke tubuh ku ini..
Setelah sering di sindir,dipuaka orang sana sini..asal nampak muka aku takda lain orang nak tegur kan..sampaikan kaki aku terseliuh sebab terpijak lubang masa berjalan waktu malam pun orang tetap nak kaitkannya dengan kedebabkan tubuh aku ni yang menjadi punca utama..uwaaa sakit hati sungguh rasa..
Ok boringkan baca karangan tanpa gambo..ok nah layannnnn
ini gambo tahun lepas bulan Julai rasanya time nak pergi Cameron Highland dengan famili mertua aku..bebudak 2 orang tu Qaseh dan sepupunya Aiman...yang gergasi kat belakang bebudak kenit tu tak perlu diperkenalkan lagi hihi..aku lerr tu.Bagi sesetengah orang aku bukanlah gomok sangat tapi sebagai pemegang rekod underweight selama bertahun-tahun dari dulukala.. ini adalah bencana..Lagipun takkan nak tunggu sampai Obese tahap 4  atau tunggu sampai laki nak muntah hadap muka aku baru nak gigih kecutkan badan ye dak.
Yang ni awal tahun ni rasanya..ada lagi gambo penuh yang lebih bencana tapi tak tahu aku simpan kat mana..maklumlah gambo ada beribu-ribu pasal hobi aku suka tangkap gambo tapi gambo sendiri tak banyak aku banyak ambik gambo orang je..
Berfotogedik di samping orang yang bertubuh petite adalah bencana yang ditempah kehkehkeh..gergasi sungguh aku rasa..ni adalah antara gambo yang TERlatest sebelum transformasi aku bermula gambo time reunion sekolah hujung Februari lalu..sebenarnya time ni aku dah mula bersenam dan jaga makan cuma sebab baru sebulan so belum menampakkan apa-apa perubahan..Time reunion ni takda siapa berani mempuakakan aku sebab aku dah warning awal-awal sapa-sapa berani cakap aku gomok akan aku makan mereka hidup-hidup..
dan untuk uolss..
jeng..

jeng..

jeng..

Jajaps..sebetulnya gambo terbaru aku ade di mukabuku dan rata-rata orang dah tengok kan tetapi uolss tak tengok perbezaan dulu dan kini..so inilah
Gambo yang terbaru tu pakai maxi dress so tak nampak sangatlah tang badan tu kan dah tu maxi dress tu jenis yang sedikit besar dan longgar..sebab aku sekarang ni banyak pakai maxi dress berbanding seluar..mana taknya seluar semua dah longgar-longgar takda masa lagi nak pi alter ada selai dua je yang muat elok tu pun seluar lama yang aku selongkar semula dari storage box.
Oklah aku bagi sikit-sikit dulu gambo yeaa..nanti di part-part yang seterusnya aku akan tepek lagi gambo untuk tatapan uolss..

meskipun aku telah mencapai berat ideal,boleh pakai baju saiz S(dulu XL),boleh pakai baju-baju lama zaman bujang, BMI sudah normal serta telah turun berat sebanyak DUA angka tetapi aku belum mendapat berat idaman di mana untuk memudahkan aku mengekalkan berat badan..ingat nak menten lagi susah daripada mencapai target sekurang-kurangnya perlu turun lagi 5-6 kg daripada berat ideal.

Lagipun bukan berat badan yang perlu dirisaukan sesangat yang penting body fat mesti berkurang..sebab sebelum ni body fat aku tinggi wooo 44% gitu..yang terbaru aku tak tahu sebab belum berkesempatan nak cek maybe bulan depan baru tahu sebab scale aku takde function untuk ukur body fat(Dah jahanam)..sebelum ni ukur guna scale yang  kat gym punya.

**Insyaallah sambungan entri seterusnya aku akan kongsikan bersama mengenai rejim-regim senaman yang telah aku jalani,apakah motivasi aku untuk terus gigih membako lelelamaks serta menu-menu dalam diet seharian aku..
Apa-apa soklan nak tanya boleh tanya..

7 ulasan:

Dr K berkata...

Tahniah!!!

Lepas ni, sila puakakan pulak mulut mulut puaka yg suka mengata u dulu..hahahaha

Yaati Nor berkata...

wahh tahniah kak Nurul(hehe kakak ke?)share la sama2 rakan blog pulak..sgt2 kecik dan membanggakan kaum wanita..Amik herbalife ke?ke semula jadi? nak ikut juga..

Cik Puan Nurul berkata...

daddy ziyyad:
tengss..hahahahah tak perlu puaka kan dorang sendiri yg akan terasa menelan kata2 sendiri

yaati nor
tak kisah nak panggil akak ke apa yg pasti umur iolss memang masih muda kehkeh2
tak ambik sebarang produk mahupun apa2 supplemen hanya gaya hidup sihat shj.

mia izzati berkata...

kak terujanyaa tengok..badan kita dah naik 2 kg gara2 raya huhu

ibunurin berkata...

wahhh....perubahan yang sungguh ketara....
boleh la nanti praktikkan tips/amalan yang CPN buat..

Cik Puan Nurul berkata...

insyaallah saya akn share heheh

Tanpa Nama berkata...

I was curious if you ever considered changing the structure of your
site? Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so
people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or
two pictures. Maybe you could space it out better?
Here is my homepage ; piano lessons

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...