Mereka Yang Terbaik..!

10/15/2010

Kuruskan Badan

Salam Jumaat,jom cerita tentang mengecikkan saiz badan yang besar,bagi sesetengah orang tubuh badan yang tembam mungkin bukan satu bebanan yang besar mungkin juga mereka merasa selesa dengan keadaan itu TETAPI..!bukan bagi saya kerana dengan ketinggian yang comel ini ditambah title cicak kobin yang penah disandang berturut-turut sebelum ini maka ia adalah masalah yang besarrr..agak sukar menyesuaikan diri bile badan sudah semakin berisi,baju-baju lama dah takleh pakai paling teruk bile orang dah mule bising perli sana sini bagi depa itu gurauan semata-mata tapi bagi kite sakitnye hati..ade plak saiz badan jadi bahan gurauan tak patut betoiii..dahla malas nak bebel ,so nak ceritala ni berdasarkan pengamatan saya cehhh dah macam wat kajian lak tapi lebih kurang camtu la yea..berat badan saya hanya turun pada bulan puasa dan juga selepas bersalin..hurm kenapa berat badan bleh turun lak lepas bersalinn..?

Tau tak berat badan kite lebih mudah susut ketika selepas bersalin pendek cerita dalam tempoh berpantang kirenye tahun pertama selepas bersalin peluang kite tuk dapatkan badan yang ideal sangat cerah sebabnyeee..

penyusuan susu ibu adalah salah satu penyebab penyusutan berat badan selepas bersalin


jeng..jeng..



  • Masa hamil memang tubuh kite menyimpan lemak dan air dalam badan maka berat badan kite pon bertambah dan secara lumrahnye bile dah beranak berat kite akan turun dengan sendirinya..tak percaya siler timbang berat korang lepas delivery sure turun kan tak kisah la sikit ke banyak,saya sendiri turun 10kg walopon tak bertungku dan berbengkung.


  • Perlahan-lahan rahim dan badan kite akan mengecut,biasanya seminggu selepas bersalin muke yang sembam dan kaki yang bengkak akan perlahan-lahan kembali kepada asal.


  • Masa dalam pantang perut kita sangat lembut sebab tu kalo kite berdisiplin jaga makan minum,amalkan senaman,makan ubat,bertungku dan pemakaian bengkung yang sesuai perut kite akan kembali kempis selepas abih pantang,saya perasan ramai kenkawan saya nampak slim lepas 2 bulan..tapi bile mereka tak jaga makan maka badan akan sedikit demi sedikit naik..


  • Kalau dah makan semua yang rebus-rebus dan berkhasiat ditambah plak dengan menyusukan anak secara ekseklusif maka lagi cepatla susutnye badan tu..tak caya tengok ibu kucing jela kalo masa peknen kemain gebusnya tapi bile dah beranak anak plak 2-3 ekor sekejap je jadi kurus kering sebab tu ade sesetengah nurseri kucing depa asingkan kalo anak lebih daripada 5 ekor gitu takut badan ibu kucing makin mengecut dan tak gebus lagi..tapi cam tak baiklak nak pisahkan ibu ngan anak kan huhu..


  • Saya sendiri tahun pertama selepas beranak selain berat badan turun walaupon takdela diet ketat sangat tapi berat tu maintain tau tuk tahun yang pertama la..tapi bile masuk tahun yang kedua anak pon dan mula amik solid food kekerapan menyusu sudah agak berkurangan maka bile senaman dah kurang buat asek nak makan je maka sekejapan je berat naik kembali.


  • Biasanya kalo kite nak pakai bengkung ke,korset pembentukan badan ke waktu selepas bersalinla yang paling sesuai sebab masa tu perut kite masih lembut dan mudah tuk dibentuk saya sendiri pon agak lewat memulakannya sebab nak tunggu luka c-section sembuh maka lebih kurang anak umur 4 bulan keatas gitu kot saya mule pakai bengkung moden mujur perut maseh lembut so dalam sehari perut yang mengelambir tu,agak ok la daripada sebelumnya..tapi kena pakai lama la janganla pakai sekejap ke bengkungnya maka lambatla mendapatkan hasilnya huhu


  • Pendapatan saya,bila kalian bersalin berpantangla secara berdisiplin,jaga makan insyaallah badan tu akan maintain je,kebanyakkan kite bile dah free dari tempoh berpantang semua kite bedal cam balas dendam sedangkan badan kite ketika itu sedang melalui proses pemulihan tuk kembali ke saiz asal..berat badan kite tetap akan turun cuma mengambil sedikit masa


  • Lagi satu jangan lupe untuk bersenam gak..yang ni memang payah orang nak buat ade duit banyak buleh gi gym takpon buat gym sendiri kat umah,kalo semekin cam saya ni kene rajin berlari kat luar umah la kan..;)

pic google



So saya pun dah mule menanam padi azam kalo diberi peluang melahirkan anak secara normal nanti saya nak berpantang sungguh-sungguh takmo ngelat..yang penting disiplin tu kene ade..sebab ade orang yang badan dia lebih susut dari sebelum kahwin apabila selepas beranak..hurm..sekarang ni pon maseh bergelut tuk dapatkan balik berat yng ideal..




8 ulasan:

::Mamalyna:: berkata...

citer pasal bengkung, teringat masa bersalin lyna, pakai bengkug yang lilit tue, sedap tp leceh, last2 pakai bengkung moden, ehhehe

qasehadam @ nurul berkata...

@::Mamalyna::
bengkung yg lilit tu mmg leceh br nka lilit anak dh menjerit panggil sy xpakai pon simpan je tak tau nk bg sape..pakai bengkung moden tuk c-section tu jela.

Elly & Emmy berkata...

sokong dengan setiap ujah mama tuu.. kalau nak badan cantik .. mesti kena amalkan pantang dan berbekung..supaya tidak menyesal dikemudian hari..

Three Musketeers berkata...

Teruskan dengan usaha Nurul untuk kurus. Insya Allah boleh...:) Go Nurul, go...:)

mummy imaan berkata...

cukup 44 hari bbgkung sume jge mkn..still de small tummy,camne??

Irfa berkata...

mmg pun..badan cepat turun lepas bersalin sbb kita jaga makan

tapi lepas bersalin..setahun kendian..naik smula.huhu

sayalah tu

Noor Azreen Ben Abon berkata...

waa terbaiklah

Kuruskan Badan Dengan Cepat Tanpa Guna Produk!

kedaivitaminfatimah berkata...

Perkongsian yang sangat menarik. Sebenarnya, untuk kurus yang lebih berkesan, kena ikut tiga langkah yang sangat penting di samping pengamalan senaman yang sesuai. Tiga langkah yang penting itu adalah: Singkir toksin dari badan, Bakar lemak yang tak perlu & Keperluan otot untuk percepatkan proses metabolisme.

Nak tahu lebih lanjut & banyak lagi tips kurus, boleh hubungi saya. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...