Mereka Yang Terbaik..!

4/09/2010

Puding roti dengan sos kastard

Yummy pencuci mulut yg sangat enak sangat sesuai tuk si kecil kalians dan mudah juga tuk membuatnyer..siler mencuba wlpn ade mcm2 versi resepi ni so aku pun modified dan ejas skit yang mane paling mudah lah bg aku membuatnyer.

Bahan-bahannyer

Bahan A

lebih kurang 400-500ml susu segar bleh gak gune susu cair (pastikan roti terendam)
5-8 keping roti keping xkesahla brand hape
sekotak whipping cream 200 ml

Bahan B
4s/b gula halus (aku gune gula perang+gula halus)*optional
2s/b butter -cairkan dulu sebentar
2 bj telur ayam
1 sudu teh esen vanila
1s/b serbuk kayu manis(optional)
1s/b buah pala(optional)
sedikit kismis or mix fruit

Bahan C (kuah kastard)

1 tin susu cair
2s/b tepung kastard-bancuh ngn air
2s/b gula

Cara-caranyer

Memula sapukan mentega keliling loyang belah dlm yer.Pastu potong or carik2kn roti td bleh gak kalo nak sapu mentega pada roti tadi.-pastikan kulit roti dibuang yer
Susun selapis roti lam loyang pastu taburkan kismis kemudian susun lagi dan taburkan kismis.
Tuang susu dalam loyang dan biarkan roti terendam lam 1/2jam.
Jika buat secara berlapis-lapis selang selikan dengan meletakkan whipping cream.
Kacau dan gaul rata bahan B,tuangkan ke dlm loyang bersama dgn bahan A yg terendam.
Panaskan oven pada suhu 180'c dan bakar puding tadi selama 30minit/masak.
Biarkan sebentar sebelum disejukkan lam fridge.

Sos kastard

Gaulkan bahan sos kastard dan masakkan diats api sederhana sebentar
Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang.

tips penting:

Pastikan tepung kastard dibancuh dgn air terlebih dulu tuk mengelakknnyer dari berketul2.Kacau selalu supaya sos nye agak pekat(tp jgn pekat sgt) dan smooth jee.Minimakan penggunaan gula utk seimbangkn rasa..Lebih elok kalo guna periuk kaca or mangkuk tahan panas aku gunakn periuk corelle .

puding roti yang baru kuar dari oven..haku gune loyang yg kecik je ni.

3 ulasan:

::Mamalyna:: berkata...

sedapnyer...nanti bleh try resepi nie ler...:D

qasehadam berkata...

siler jangan tak buat mmg yummy lagik2 sos kastard tu..

Yaati Nor berkata...

waduh2!! nampak menyelerakan skali..nak cuba jugak la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...