Mereka Yang Terbaik..!

11/19/2012

CPN Pecah Rahsia !!!

Tajuk adalah sangat tidah boleh pergi apapun lantaklah janji apa yang nak disampaikan itu yang penting..Maaf pada kenkawan yang ada menjenguk belog ini sama ada sebagai pengomen tegar atau pembaca senyap aka penskudeng tegar kerana akhir-akhir ini aku kurang menaip karangan..la ni aku sibuk menyiapkan segala mak nenek kerjaan menjahit tempahan orang itu ini..cenderahati orang kahwin dan sebagainya aku harus siapkan supaya dapat fokus pada si cantik manis Qaseh..Urusan persekolahan tadika Qaseh juga sedang berjalan lancar walau ada beberapa masalah namun aku harap dapat mengatasinya..
Ujian demi ujian melanda kehidupan ini namun yang penting kekal positif!!

Banyak sangat menda nak kena buat nak bawak Qaseh jumpa Paed dan pelbagai persiapan lain sebelum dia mula belajar berdikari dan bersosial tanpa kehadiran aku disisinya untuk pertama kalinya dalam hidup beliau..mak nebes nokssss!!! sebab Qaseh ni ada  special case sikit nanti aku jelaskan di entri akan datang..
Oklah kembali ke tajuk asal..hari ni aku nak kongsi tips dan sedikit ilmu yang tak seberapa nih..banyak tips tertunggak yang aku belum cerita kan walaupun korang tak berminat nak tahu atau langsung tak berminat nak praktikkannya takpe  sebab badan korang sendiri kan so pandai-pandai lah menjaganya.
Ok tepek gambo terbaru..yang minggu lepas punya..aku nih tak banyak gambo pasal jarang bergambo ambik gambo orang je yang banyak..lagi satu susah nak cari gambo aku berdiri tegak dalam keadaan waras semuanya mesti candid dan diekori si kenit hahahah..


Tips untuk korang  apabila ingin mengurangkan lebihan berat badan lantas menjadikan tubuh kalian lebih sihat,mantap dan kuat demi kesihatan untuk selamanya.
  • Mulakan dengan perlahan-lahan..kayuh pelan-pelan orang kata so korang kena kenalpasti tubuh korang dulu apa masalah yang melanda,ada alahan apa,obese tahap berapa,senaman apa yang sesuai..apa yang tak boleh dan apa yang boleh..untuk permulaan buat senaman tahap beginner yang low impact sampailah tubuh dah ringan sikit baru boleh mula yang high impact.
  • Jangan jadikan amalan pemakanan seimbang ni semata-mata kerana nak berdiet nak capai target dan sebagainya tetapi jadikannya gaya hidup yang akan korang jalani sampai akhir hayat..sebab kalau hanya nak buat sesuatu untuk seketika memang hasilnya juga sementara lah ingat nak mengekalkan lagi susah daripada mencapainya.
  • Variasikan senaman jangan buat senaman yang sama setiap kali nak bersenam cuba macam-macam jenis senaman dan pastikan ada  sekurang2nya selang sehari untuk rehat supaya tubuh dapat pulih daripada rasa sengal dsbgnya. kalau hari-hari bersenam lagi susah berat nak turun nak pula tubuh terlalu penat dan kekurangan tidur..otot hanya akan terbentuk pada hari yang kita rest so sangat penting untuk merehatkan diri.
  • Mula-mula kurangkan makanan yang diproses sama ada yang di dalam tin atau yang sejuk beku..tak boleh kurang banyak mulakan sikit-sikit jangan terlalu terburu-buru nanti korang lebih cepat putus asa bila tak berjaya..kurangkan penggunaan gula,tukar saiz pinggan kepada yang lebih kecil macam aku guna pinggan kecil yang untuk letak lauk tu..bila pinggan kecil lebih mudah nak kecilkan portion hidangan yang korang ambil..pastikan protein dan sayuran lebih banyak daripada karbo nasi cukup segengam tangan korang.
  • Sila pastikan air masak sentiasa ada di sisi korang kemana pun korang pergi bila terasa bernafsu nak makan tengok gambo makanan sana sini maka sila teguk air masak korang kalau hilang lapar tu maknanya rasa lapar tadi hanyalah nafsu serakah korang je yang lebih.
  • Rajin-rajinkanlah berpuasa sunat Isnin dan Khamis terutama apabila hujung minggu  biasa kita makan terlebih sikit kan nak-nak kalau musim orang kawen,open house dan sebagainya bukan sahaja dapat pahala tetapi juga dapat merehatkan perut kita setelah makan banyak kan..boleh cover semula kalori yang terlebih tuuu.
  • Elakkan reward diri dengan makan makanan yang tinggi gula dan lemak..aku terkadang tak paham kenapa orang selalu sebut reward diri dengan makanan baik korang reward diri korang dengan beli baju dan seluar baru..hahah kalau nak pun pastikan  bukan makanan yang hanya nanti disimpan jadi lemak berlebihan sebaliknya makanlah makanan yang enak dan berkhasiat untuk tubuh badan korang.
  • Elakkan minum atau makan makanan segera yang di pek kecil seperti minuman 3 in1 ..semuanya mengandungi gula tersembunyi so kalau nak minum teh dan kopi ke apa seeloknya tanpa gula kalau nak letak susu sila JANGAN letak susu pekat manis dalam tin tu tetapi letak susu segar dalam kotak bukan yang coklat tapi yang putih biasa takda rasa ok.Biasa kalau aku minum Milo aku letakkan 2 sudu kecil,air panas dan susu segar..lagi satu yang orang selalu salah paham dia ingat kalau letak 4 sudu besar milo dalam gelas yang besar ia akan kurangkan manis dan kalori..itu sama sekali salah yang membezakan hanyalah kepekatan air korang je tapi jumlah kalori yang datang dari milo tetap sama yang patut dikurangkan adalah kuantiti Milo itu sendiri.
  • Elakkan menyimpan pakaian yang bersaiz besar atau lebih besar daripada saiz korang..selagi ada baju besar dan longgar selagi tu korang tak sedar diri asyik ingat korang masih muat pakai baju maknanya tak perlu nak bersenam bagai..tak perlu jaga makan..sila beli baju yang korang verangans selama ini nak pakai walaupun saiznya 2-3 kali ganda lebih kecil tips ni berkesan hokay dengan aku..semua baju bajan dan seluar yang lama tak pernah muat dah boleh pakai juga baju yang terbeli tak pernah berpeluang pakai akhirnya dah boleh dilenjan sana sini.Hari-hari dok menerai depan cermin mula -mula tersekat takleh masuk..lengan besar, lama-lama dah boleh masuk tapi macam barut nangka..hari berganti hari tiada lagi menerai depan cermin tapi terus pakai kesana kemari dengan selesa.Kenapa kena baju kecil?sebab korang akan berusaha gigih nak kasi muat pakai baju tu selagi takmuat selagi tulah korang akan usaha kan yang penting tak putus asa lah.
Contoh : baju dan seluar yang aku pakai neh adalah baju lama..baju saiz 38(S) dan seluar saiz M(agak longgar berbanding masa pakai dulu) seluar tu beli sebelum kahwin baju plak beli masa lepas kahwin tahun 2007 dulu..sebelum ni dok terperuk dalam storage box sebab memang tak dapat pakai pun.Ni gambar petang semalam punya kira candid dan  tak berapa waras sebab cubaan nak ambil gambo tanpa diekori Qaseh ternyata gagal hahah nak gak dia ikut aku kemana pun..
Versi waras punya
Bezanya kan baju dan seluar ni masa beli memula dulu berat aku ketika itu lebih kurang 10kg lebih ringan berbanding sekarang tetapi cemana sekarang  aku boleh muat?sebab dulu berat lemak je lebih walaupun ringan la ni walau berat tapi bukan sebab berat lemak ianya maybe berat otot sebab hasil penimbangan minggu lepas memang body fat berkurang dan jisim otot bertambah..dan tahukah korang otot lebih berat daripada lemak walaupun saiznya lebih kecil dari lemak..dengan adenya otot tubuh lebih kelihatan fit dan kemas..tak kisahlah berat korang 100kg sekalipun tetapi kalau boleh muat baju saiz S ada korang kesah kan.. sebab apa yang dilihat di depan mata lebih penting daripada apa yang tertera di penimbang..berat memang selalu berubah-ubah yang penting body fat yang harus korang fokus kan.

Berat = air dan otot
Lemak = Gemuk
          
saja aku ringkaskan gini supaya uolss paham yang berat badan seseorang tidak mempengaruhi rupa bentuk seseorang itu ada yang berat tetapi dia kelihatan kurus je dan sebaliknya..ini juga supaya korang tidak rasa tertekan bila tengok berat kat penimbang masih besor sedangkan badan makin mengecut..so jangan terlalu obses pada penimbang sebaliknya cuba ukur badan korang guna tali tape,cermin dan baju...
Jadi jangan risau berat korang turun sikit -sikit pun tak sedebuk macam orang lain ia ok aku seniri sepanjang 8 bulan ni berat hanya turun sekitar 100-500gm je seminggu tak pernah berkilo-kilo macam iklan produk kuruskan badan..kecuali 2 minggu lepas masa kena demam dan tonsilitis berat turun mendadak 1.4kg sangat merisaukan aku takut berat otot turut terjejas memandangkan aku telah mencapai berat normal pada ketika ini biasanya berat sepatutnya akan turun skit-sikit je berbanding waktu lemak kita terlalu berlebihan dulu.
Oklah aku kena tamatkan karangan ini sebelum korang muntah ijo migrain bagai nanti aku sambung lagi tips pada entri akan datang..tentang cara untuk atasi berat mendatar atau plateau(berat tetiba berhenti turun) dan macam-macam lagi
apa yang 'kembali' setelah berat berkurangan..



3 ulasan:

Dr K berkata...

Terbaik lah entri ni.
Betul, ramai yg melompat kegirangan bila berat susut, padahal yg susut ialah air, lebih parah, muscle loss, padahal lemak maintain dalam badan! hahaha

[leily.laily] berkata...

salam kenal..
shantek la header!
suke tgk!

Cik Puan Nurul berkata...

terima kasih atas sokongan semua..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...