Mereka Yang Terbaik..!

10/02/2012

My Weight Loss Journey Part 2 - Motivasi untuk kurangkan berat badan.

Kembali menyambung cerita..
Terima kasih pada yang sudi membaca sama ada anda pengikut blog ini mahupun pembaca senyap yang suka skodeng dalam diam.
Ramai yang salah faham ingat aku ni ada ambil sebarang produk kuruskan badan dan sebagainya..hakikat yang sebenar TIADA.
Setelah bergelut dengan memacam cara,kini aku hanya percaya pada kaedah yang satu iaitu kembali kepada fitrah..
Banyak yang aku nak tulis kat sini tetapi tak tahu nak tulis  yang mana dulu huhuhu
Pertamanya aku nak kasi tips pada korang yang telah merasa insaf dan ingin kembali ke pangkal jalan..ingin perbetulkan semuanya..ingin menjalani hidup yang sihat dan normal.

 1) NEKAD
- Semua orang boleh cakap,memang nak buat sangat ni..memang nak kurus sangat tetapi sejauh mana keinginan korang adakah selari dengan usaha yang dibuat atau hangat-hangat tahik ayam?apabila korang nekad nak berubah korang harus konsisten dan kekalkan momentum itu..tak boleh berhenti tetiba.Takda alasan itu ini..Just do it!

2)POSITIF
- Bukan mudah untuk sentiasa positif..terutama pada kaki-kaki sentap.Sekali kena sindir dah rasa down sangat..rasa dunia dah terbalik.Terasa semua orang membenci dan asyik bersangka buruk.Ingat yea..fedulik la apa pun kata-kata negatif yang dilempar orang yang penting teruskan apa yang kita sedang buat..buktikan pada mereka yang pandang rendah pada kita selama ni,yang rasa kita takkan mampu kurangkan berat walau 1gm pun.

3)ILMU
-Sebelum nak memulakan sebarang program diet dan sebagainya pastikan korang menggali sebanyak ilmu yang boleh..Banyak bertanya pada mereka yang lebih berpengalaman dan mempunyai pengetahuan mendalam.Pastikan jangan tersilap merujuk..nanti dapat ilmu yang salah lagi menyesatkan sudahnya diet entah kemana..berat makin bertambah.Aku banyak menggali ilmu dan  dapatkan tips-tips daripada  Kevin Zahri,Sususejat,Livestrong dan lelain lagi.Nasihat aku sebelum mencuba sebarang diet dan senaman pastikan korang mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

4)USAHA
- Jangan pernah berputus asa jika pernah gagal..aku sendiri alami keadaan dipanggil diet yo-yo..ingat tak aku pernah bagi tahu awal tahun 2011 aku pernah cuba tetapi dek hati yang tidak kuat aku gagal dan berat naik mendadak semula..tetapi aku kembali dengan semangat juang yang tinggi untuk 'berperang' habis-habisan..ia bukan semata-mata nak target jadi kurus ke apa tetapi menukar terus gaya hidup sihat untuk selamanya.Bukan semata-mata nak kawal makan sampai beberapa bulan je tetapi hingga ke akhir hayat..InsyaAllah.Sejujurnya aku ada gangguan hormon di mana berat memang mudah naik tetapi nak turun tersangat susah kena berusaha 2 kali ganda berbanding orang lain..so itulah yang aku lakukan..dan ianya berbaloi.

5)PEMBAKAR LELEMAKS SEMANGAT
-Apa yang buat korang bersungguh-sungguh nak buang segala lelemaks jahat yang bersarang dalam badan korang tu?Nak kelihatan cantik menawan?Nak hidup lama?Nak buktikan pada famili korang pun boleh kurus?Nak buktikan pada ex-boipreng/gelpreng/laki/bini yang dorang buat silap besar tinggalkan korang sebab saiz korang membesar bagai juara tu?Nak buktikan pada orang-orang sekitar yang suka mempuakakan korang dengan kata-kata nista bahawa suatu hari nanti...
Tahukah korang setiap kali aku rasa down,rasa malas nak teruskan dan bermacam lagi waktu itulah segala umpat keji,segala kata cacian orang yang telah kau berikan membuatku rasa kosong..kosong itu menerjah dalam kotak fikiran.
Komen-komen seperti hanya lelaki gila seks sahaja yang sanggup tidur dengan pompuan gemok,anak badak,tembam,perut boncit,berat nanang,dagu berlapis dan bermacam2 lagi berlegar-legar hingga aku rasa semacam mahu mengamuk..wahh gitu semangat kembali meluap-luap.So berterima kasih la pada mereka-mereka yang selama ini mencaci maki kita kerana mereka telah bercakap benar mengenai keadaan diri kita..kalau tak sampai sudah kita tak sedar diri.

6) SABAR
- Aku tahu tipikal orang kita kalau boleh semua menda nak cepat kalau boleh serta merta nak kurus..Hallo nak gemok pun makan tahun ni kan plak nak kurus.Tolonglah buang sikap pemalas tu dan tanamkan sifat sabar dalam diri..ingat sabar itu cantik..aku tak pernah nak letak target nak hilang 10kg dalam sebulan dan sebagainya sebab aku taknak nanti mulalah rasa kecewa dan putus asa bila hanya mampu hilang 1kg je sebulan.Tidak mengapa jika hanya hilang 1kg sekalipun sekurang-kurangnya masih hilang juga berat..teruskan sahaja berusaha insyaallah sampai satu ketika nanti korang sendiri takkan sedar akan perubahan yang terjadi tahu-tahu orang ramai mula menegur akan perubahan pada tubuh korang percayalah.

Sebenarnya ada banyak lagi nak aku taipkan di sini tetapi masa sangat mencemburui apa yang aku tuliskan kat sini semuanya berdasarkan pengalaman dan pengamatan aku sendiri..andai korang tak bersetuju ianya terpulang.Setiap orang punyai pendapat memasing aku cuma berkongsi pengalaman sendiri.
Khas untuk korang supaya lebih rasa teruja dan bersemangat nak kembali ke 'jalan yang benar'
Aku rasa nak gelak bila tengok gambo ni..hadoilah sorok badan dalam kebun teh pun tak mampu nak sorok fakta yang sememangnya aku mengebu segebu-gebunya..tapi itu tahun lepas di zaman gelap aku dulu..sekarang dah insaf dan inilah yang terbaru
"
"

"

"

"

"



14 ulasan:

just azura! berkata...

kena kongsi macam mana nak kuruskan badan ni...sebab i pun dalam proses nak kuruskan badan jugak..sedih sebab badan dah naik banyak..huhuuu...

Angah berkata...

hebatla,kena peturun byk rahsia lagi lepas ni tau....kagum betol

Daddy Ziyyad berkata...

Terbaik lah entri ni!!

hahaha..suruk badan belakang pokok teh..:)

MiszCuppaholics berkata...

pekongsian y baik !

http://mycuppaholicshop.blogspot.com/

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA berkata...

wahhhh dah kurusssssss tahniahhhh... mak dara dah bertahun cuba tapi takde turun langsung kg makin menaik ada lah huhuhu

Cik Puan Nurul berkata...

tengsss uolss.insyaallah kalian juga boleh kurus yg pasti kena lipatgandakan usaha dan byk bersabar.

Noor Azreen Ben Abon berkata...

terbaiklah..teruskan usaha anda.. saya suka membacanya. Terima kasih.

Cara Kuruskan Badan Dan Mengatasi Masalah Perut Buncit

intan berkata...

thanks a lot sebab share tips2 untuk kurus..saya tengah usahakan nak turunkan berat badan..n tahniah, nmpak semakin lawa lepas kurus..

Tanpa Nama berkata...

Wow, this piece of writing is good, my younger sister is analyzing these things, so I am going
to let know her.

Also visit my web-site ... gto120dlaocm402mfos02.com

Tanpa Nama berkata...

Baking during the summer time owns several assets. Model housecleaning may well be the internet service internet marketing business
into the future. Almost any fire may give spun sentences, although the latest Dutch
oven is coming along make up for a great deal of.


Also visit my website: Tod Daleske

Tanpa Nama berkata...

I recently uncovered, only one revealed that your
lady several eventually got heated making food. Add toward high container.

On one duration, a person toasted bread, whilst you come as well as poach your individual egg as well as a
homely any person meal. It really is this is
the toaster's set, which is why he does not work out. Hand-crafted bran desserts are good along with some easy to make butter and occasional fructose jelly probably preserves and are also an excellent source of dietary.

Look into my site Cesar Margotta

Tanpa Nama berkata...

These traits signify restorative blowers will furnish for a longer period software
everyday designed typically the blowing apparatus operates
associated with it's ordinaire high temperature set and it possesses the opportunity tackle increased tip / short term overloads will need disappointment. Our toaster is really as a fun in character doing a bit of to generate. Patterns to a basketball game styled birthday party could very well be of just about anything funds desire. The entire backpacks are integrated in certified warranty information and after on sale plan. Hard work pick out a floor that is most certainly detachable to clean. Exceptional cooking utensils can be used the very best cookware.

My homepage - Cody Lanson

Farha berkata...

woohaaaa!!! saya baru nak berazam, ini tahun. 2016. bukan utk saya, tpi suami saya. wahahaahaha

Mommy Zhafirah berkata...

Jazakallahu khairan kathira CPN.. sungguh membantu.. may Allah bless u.. sungguh memotivasi..seriously..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...