Mereka Yang Terbaik..!

7/09/2010

Menjawab soalan Puan Ros

Salam Jemaat..hari ini saya ingin berkongsi tentang tips dan panduan pemakanan lengkap bagi bayi berumur 6 bulan dan keatas..rasanya macam dah pernah sentuh topik ni..tapi sebab persoalan ini ditimbulkan oleh rakan sekampung,satu sekolah iaitu Puan Ros..anak perempuannya akan berusia enam bulan tidak lama lagi..so dah tentu la sebagai ibu dah mula berfikir apa la yang nak di bagi si kecil ni makan..malah ada ibu yang masih ragu ragu dan tak berani nak memperkenalkan si kecil kepada makanan pejal.. contoh bubur ikan tenggiri yang pernah saya buat pada si kecil..




So meh kite kongsi cerita..dulu masa saya pun sangatlah teruja masa mula mula nak bagi si kecil ni makan malah tak sabar sabar plak walaupon sebelum tu ada gakla anasir anasir luar yang cuba hasut saya supaya bagi Qaseh makan bijirin segera walaupun time tu Qaseh baru 4 bulan..tapi saya tak ikut pun.




Mula mula saya masakkan bubur nasi hanya campurkan sedikit sayur dan isi ikan sanggup tu tetiap minggu beli ikan tenggiri walaupun kami laki bini makan ikan selar kuning je huhu..tapi bukan buh banyak pun hanya 1/4 dari sekeping ikan tu je..so xde la beli banyak keping pun


masak biar betul kembang baru masukkan sayur dan ikan..bile dah betul betul masak saya tapiskan bubur tu kedalam bekas..caranya mudah je




-letak sedikit bubur dalam tapis


-gunakan sudu untuk menekan-nekan bubur sampai keluar dari tapis


-so bubur yang dah ditapis itulah yang diberi pada baby.


sebenarnya boleh gak di blender tapi saya lebih suka menapis.




bagi ibu yang bekerjaya ada cara mudah untuk menyimpan makanan bayi..biasanya saya akan buat puri buah seperti jagung,epal,lobak merah pastu blend sesiap simpan dalam bekas kecil seperti bekas dadih..selain itu saya buat sup ikan atau sup ayam pastu blend kemudian simpan dalam bekas dadih bekukan dalam peti ais bila nak bagi anak makan letakkan di bahagian bawah dulu bila dah cair baru panaskan dalam microwave atau air panas..


jika disimpan beku dalam frozen boleh tahan 2 minggu,kita tampal la label tarikh membuatnya..buat sesiap time hari cuti.Kalian boleh gak buat pisang lecek pastu campurkan sedikit susu ibu..hurm yummy..




ni bekas yang saya gunakan.. sile abaikan roti butterscotch yang sedap kat belakang tu kalau ada duit lebih boleh gunakan bekas yang lebih mahal contohnya dari Avent atau bolehla cari dekat pusat hentian barangan bayi..

boleh klik resepi bubur ayam brokoli,sup labu dan gambar puri jagung..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:h: tima kasih byk2 ye puan KEMA.. Info dr ko amatlah bergunanya.. aku juga ada disogok tuk kasi nestum kat anak.. Tp aku pk bubur lbih baik kot.. sbb ianya lbih segar kan berbanding makanan yg dlm tin tu.. aku akan cuba sdiakan yg terbaik tuk si Manja..

qasehadam @ nurul berkata...

@Tanpa Nama

puan anon aka puan ros hehe tu la kan biar air tgn kite yg dia rasa tu yg sebaiknye bb kite lagi tahu ape yg terbaik tuk anak2 kite

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...