Mereka Yang Terbaik..!

8/19/2011

Kueh raya yang bukan kegemaran hakak..takde pun takpe tapi jangan air sirap yang takde..tercekik tau!

Hahhh uolss dah siap persiapan raya..kite belum tau..kitenya semangat raya belum mendatangi diri ini..tapi kita sedang merancang dalam masa terdekat nak membaking barang ser dua kueh raya..motip setiap tahun beli kueh 'tunjuk-tunjuk' jaaa apakata ini tahun kita tunjukkan bukti kita juga bisa membaking sekut raya sendiri..tapi kan sebetulnya hanya kueh siput dan kerepek pisang nangka(kueh ke natam dua ni bukan dikira snek or kudapan kekdahnya) sahaja la kueh yang begitu melekat di tekak ini..biskut-biskut raya segala tu sedap time baru -baru keluar dari oven jee..bila dah lama sangat dok dalam khemah bazaar tu dok sedap lagi rasanyaaa..tiada lagi aroma yang mengasyikkan huehuee...
tahukah anda ada beberapa kueh raya yang tidak begitu masuk dengan selera ai..mungkin sebab kalo ai terbunting barangkali kueh itu jadi sedap pula maklumlaa orang kata kalo tengah bunting selera bertukar-tukar hat tak sedap tetiba jadi sedaaaapppp sangat kan..tapi sekarang tak bunting jadi kueh itu kembalik jadi tak sedap bukan la tak sedap langsung tapi tidak mencapai piawaian yang ditetapkan oleh incik lidah..mungkin bagi lidah orang lain ianya begitu mabeless sekalik..ye dak..
Biskut kelapa
-agak kureng dengan rasa kelapa wat den nak terbatuk-batuk mungkin kalo panas-panas sedap la jugak kot.
Biskut Arab- Lebih kurang macam biskut makmur kan rasanya..sebenarnya dulu suka gak sekut ni tapi kes ade member bagi biskut ni dia bawak kat tempat kerja kononnya banyak sangat tak abis katanya..sekali makan seketul rasanya itulah kunyahan yang paling di menyesali seumur hidup..hazabedahhh sungguh bapoklaaa tak sedap rasa minyak sapi yang melampau-lampau banyak diikuti rasa tengit yang semacam..siap muntah2 dibuatnyaaa rupanya member tu pun tak lalu  nak makan biskut tu..tp dia beli sebab murah..motip bagi hakak rasa?????grrrrrr
Kueh Bahulu- kueh ni jadi suka bila ianya panas-panas dan kurang tepung tapi lebih telur..jadi tak suka bila dah sejuk kejung pastu keras kekung sebab terlebih tepung..boleh juga dikenali sebagai kueh your shoulder dalam bahasa penjajah kehkeh..
Almond london- sebabbbb dah boring..kegemaran makcik-makcik di felda kalo korang nak tahu huhu.. sering menjadi juadah raya yang dibangga-bangga kan..padahal biasa2 saja rasanya..bukanlah tak suka langsung cuma boring lagipun dah memacam biskut -biskut raya yang terkini kan yang dah tentu lebih mabeless juga canggih-canggih namanya.. sesekali bertukar la jugak kan tapi mak ai memang gemor dengan biskut ini..dah memang peberet beliau menda-menda berasaskan coklat.
Biskut Dahlia teck- Ade yang panggil semperit atau bunga cina..biskut ni sedap bila panas..kadang-kadang ada yang buat sedap memang sedaplah rasanya nak-nak kalo deme ni durhaka pada resepi asal seperti mempelbagaikan lagi rasa dengan meningkatkan lagi kualitinya..

Kueh Bangkit-Cepat muak kalau di makan banyak..tapi kalau panas-panas boleh terima lagi la tu pun seketul dua la sajokkk
Kueh Goyang -Ade yang panggil kueh loyang atau bunga durian..hurmmm kueh ni tak berapa suka sebab rasanya yang biasa-biasa tapi kalau dah takde pilihan ok gak nak buat stok mengunyah ..kalau yang rangup sedaplaa nak krup krap..dapat yang keras kekung..jahanam gigi uolss polident pun tak mampoo nak tolong huhuhu..

Itu beberapa kueh yang bukan pilihan utamalaa..kira pandang sebelah mata jela..tengok-tengok raya nanti yang tu jadi juadah santapan sepanjang masa baru ko tauu..ala korang pun ade gak kueh raya yang korang tak minat kan..selera memasing berbeza hokkayyyy..tapi air sirap tetap jadi penyejuk tekak kan..apa kata sesekali tukar kepada air ribena pulakkk..curlastt ko jahhhh
terimas kpd Google atas sumbangan gambo kueh mueh di atas..tapi kan time puasa ni tetiba nampak cam sedap plak kueh mueh itu huhu..

p/s: semalam teman adik beli air gas Mirinda RM5 dapat 3 botol kat Tesco depa ni beli berbotol2...hurmm kembong la perut memasing minum air gas je laa kedahnyaa.

3 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

hahaha..
aku sekut ada kelapa pun tak sukaa.
aku suka kerepek2 jerr.
bahulu ok, kuih goyang ok,.MIL ada bagi acuan.ntah bila aku nak buatnyerr..
semperit ok. Semperit ok, arab tak ok,kuih bangkit ok, cuma makan sikit jer la

Cik Puan Nurul berkata...

yea kerepek ttp terbaik..bebudak pun suka ye dakkk

Elly & Emmy berkata...

koi minat biskut arab tu.. adik koi panggil biskut dragon ball.. walaupun manis.. koi telan berketul2 jugak.. janji air sirap kena ada.. kalu tak mencekik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...