Mereka Yang Terbaik..!

6/24/2010

Uncle Par dan sotong berempah madu

Sekarang ni ramai la kaum wanita yang sibuk menggantikan puasa maklumla tak lama lagi Ramadhan akan menjelma lak kan aku je tak ganti puasa sebabnya malassss..?eh tak lah sebab ahkak puasa penuh tahun sudahh yahooo..sejak peknen sampai qaseh umur setahun 6 bulan barula aku di jajah bendera Jepun ingatkan tahun ni boleh la puasa penuh lagik heheh..ni ler kesan menyusukan anak biasanya tempoh dijajah agak lewat sikitlaa..dah tutup cerita tu..eh jap aku nak minum air sat..dahaga la plak..

Baru baru nih aku masak sotong berempah madu resepi Kak Yatie memang sangat sedap buat lak sikit je dah sotongnye pon sikit tak sempat nak snap gambo pun abah Qaseh merungut apasal sikit je buat dia tak puas makan biasanya dia takla gemar sangat makan sotong tup tup sampai tak cukup lak heheh biasala mende sikit mesti sedapp kan..so esoknya aku buatla guna stail resepi yang sama tapi bukan guna sotong gantikan dengan ayam..rasanye tetap mabelesss ni ler ayam berempah madu huhu...lazat hingga menjilat jari jemari...
ni lak menu sampingan tauhu goreng ala Thai..memang sodaplaa biasa makan kat kedai buat sendiri lagi la puas hati..sile sediakan biskut ke cekedis dan tisu sekali ke yea cerita selanjutnye agak panjang ade 200 episod semuanya..kuikui
Sebenarnya bila aku makan lauk sotong aku terus teringat kat pakcik aku iaitu adik tiri mak aku laa sekarang nih dia kat New Castle..sambung belajar katanye hehe tak abis abis belajar walaupon bukan muda lagi..pakcik aku ni kiteorang panggil Uncle Par dia suh panggil gitu ikut jela memang pandai memasak dulu dia pernah jadi cikgu pastu tak lama kemudian kerja dengan kementerian pelajaran lak..ekceli Uncle Par penah berkahwin lebih kurang sepuluh tahun yang lalu kot camtu la tapi tak sampai setahun pun sebabnya makcik aku meninggal beberapa bulan lepas kahwin masa tu dia tengah peknen anak pertama diorang la..aku penah jumpa sekali je makcik aku pastu kali kedua jumpa arwah dipusara la..orangnya kecil molek lemah lembut bertutup litup..sampai tak caya aku ni ke bini Uncle pPr sebab Uncle Par ni agak urban dan gila gila sikit tapi tak penah tinggal solat siapla kalo dia nampak kite orang kat mana mana tak pakai tudung..syahdu nya kisah mereka nih Uncle Par ngan arwah bercinta selepas kahwin..mak cik aku iaitu kakak Uncle Par ni yang kenalkan dengan arwah sebab arwah ni pensyarah mengajar ditempat yang sama dengan laki makcik aku.Depa kahwin pun takdela buat kenduri besar-besaran sederhana je arwah orang Muar..aku pun penah gi Muar sebab melawat pusara arwah itupun setelah beberapa tahun dia meninggal.

Lepas kahwin arwah mengandung bunting pelamin la katakan tapi itulah permulaan kisah duka..tetiba arwah jatuh sakit..yang aku tahu doktor pun tak tahu sakit apa memang misteri ler arwah menderita sakit terlantar di hospital sampai dia meninggal.Akak aku cakap ada orang yang sakit hati buat 'sesuatu' ntah la waallahualam.
Sejak detik itu Uncle Par memilih untuk hidup sendirian..sibuk sana sini la sambung belajar lagi..memang dia cakap dia susah nak cari pengganti arwah bagi dia arwah terlalu istimewa..eh ape kaitan sotong ngan Uncle Par nih hehe sebenarnya 2 -3 tahun sebelum arwah sambung study kat New Castle penah la dia buat open house kat umah dia kat Sunway Semenyih tu ingat lagik aku punye la beria pakai baju kurung lap lip lap sekali sampai umah dia sorang dua je orang Melayu yang lelain campur2 la pelbagai bangsa..antara menu yang aku takleh lupa ialah lauk sotong yang sangat sedapp..so bile aku makan sotong berempah madu rasanya agak serupa dengan sotong itu..hehe..tu pasal la aku teringat kat beliau..
Harapnya tahun ni Uncle Par balik la beraya memang orang orang yang tersayang semuanya telah pergi..kesian gak kat dia yela tokwan ngan tok ayah dah lama pergi,isteri pon dah takde orang lain boleh gak beraya umah mentua..sudah sudahla membawa diri tapi jangan bawa bini mat salleh dah ler balik sini nanti..dah abeh biskut korang..??
NOTA : Sedihh dengar lagu Sanisah Huri Bersabarla Sayang ke ape tah time raya..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...