Mereka Yang Terbaik..!

11/10/2010

Kemboja..perjalanan yang menyentuh hati

Baru-baru ini encik suami mengikuti rombongan yang ditaja company bos dia ke Kemboja..encik suami pergi selama 5 hari 4 malam dan Ahad malam baru ni baru la depa semua selamat sampai ke Malaysia..saya tak ikut sebab tak sanggup nak tinggalkan Qaseh kat sini kalo bawak pon nanti susah jugak tak pasal-pasal menyusahkan orang lain plak jadi lebih baik takyah ikut..lagipun cuaca yang panas serta jalan raya yang berdebu amatla tak sesuai nak bawa anak travel lagi pun saya pasti ianya perjalanan yang memenatkan sama seperti ketika saya ke Vietnam 3 tahun yang lepas..

Sebenarnya tak banyak gambar yang encik suami snap memandangkan dia tak bawak kamera cuma snap melalui henpon saja dah tu takleh nak transfer lak ade masalah ngan USB haishhh..

macam biasa Kemboja sinonim dengan sejarah kekejaman rejim Khmer Rouge dibawah pimpinan Pol Pot..siapa Pol Pot kalians leh google cari tak sanggup rasanya nak tulis satu persatu tentang setiap kekejaman terkeji yang paling biadap oleh beliau dalam sejarah tragedi kemanusiaan di benua Asia. Kenangan pilu dan gambaran kekejaman Pol Pot yang berkuasa di Kemboja dari tahun 1975-1979 boleh dilihat di Museum Genosida Tuolsleng di Phnomh Penh..bayangkan dari 8 juta penduduk waktu itu 2 juta darinya dibunuh dengan kejam dari bayi yang masih merah sampaila orang tua..tidak dapat dibayangkan kehidupan mereka waktu itu semua yang cerdik pandai akan dibunuh termasuk bayi yang dilahirkan dari pasangan yang berpendidikan..supaya tidak mewarisi kepandaian ibu bapa masing-masing.(Mangsa dihempas ke pokok dan sisa darah masih jelas kelihatan sehingga hari ini)

Gambar-gambar dibawah lukisan yang terdapat di Museum Tuolsleng..encik suami tak sanggup nak snap gambar sebab tersangatla pilu so ni gambar ehsan dari google..lihat saja kejam tak kejam..saya tak sanggup nak tayang gambar lelain..terkeduuu anak kecil,wanita semua jadi mangsa....

lemah kaki ini melihat kejadian ini...Menderitanya mereka ini..sebab tu penduduk Kemboja tidak pernah memaafkan Pol Pot yang telah meninggalkan kenangan paling kejam dalam sejarah kehidupan mereka..

selain tu encik suami sempat gak melihat tasik terbesar di Asia Tenggara iaitu Tonle Sap,juga tak sah kalo tak jejak Angkor Wat salah satu keajaiban dunia..menurut encik suami nama Angelina Jolie banyak kali disebut oleh pemandu pelancong bukan sekadar sebab beliau shooting filem Tomb Raider kat sini jer tapi juga atas bantuan kemanusiaan yang diberikan..malah anak angkatnya Maddox berasal dari Kemboja..





Antara buah tangan yang encik suami belikan..banyak la shawl yang comel-comel lak tu warnanye semua ceria..tapi ingat buleh dibuat alas meja sekali kot huhu..serunai kat atas tu encik suami beli dengan harga satu dolar US dari kanak-kanak yang tak berhenti-henti mengendengnya masa kat Angkor Wat bila encik suami hulurkan duit sebagai sedekah budak tu takmo tapi nak encik suami beli barang yang dijualnya.




Sebahagian barang yang dibeli encik suami adalah atas dasar simpati yela mana taknya bilangan pengemis disana amatla ramai.Malah masa awal-awal sampai sebelum memulakan lawatan bos encik suami beli kek yang banyak untuk disedekah sepanjang lawatan nanti..
Realiti kehidupan disana ibarat Malaysia 30-40 thn yg lalu..kedaifan mereka sangat menyentuh hati , penduduk Islam disana hidup diatas kaki sendiri tiada subsidi seperti kita disini hanya ehsan dari negara jiran seagama terutama Malaysia yang banyak memberi sumbangan..bayangkan mereka masih tinggal di atas perahu usang,kalo ade umah pon beratapkan rumbia,jalan raya yang sempit dan berdebu..maseh gunakan kerbau tuk membajak sawah juga kayu api tuk memasak..

Malah ketika encik suami dan ahli rombongan yang lain diatas bot pelancong ketika menyusuri Sungai Mekong yang airnya seperti teh tarik banyak anak-anak kecil baya Qaseh yang hanya duk lam besen terapung-apung di atas sungai cuba meraih simpati para pelancong dan pelancong tidak dibenarkan berada terlalu dekat dengan mereka..sangat menyedihkan bohongla kalo tidak menangis melihat keadaan itu..ketika saya ke Vietnam dulu saya rasa dah mundur dah Vietnam tu tapi kata encik suami Kemboja jauh lebih menyedihkan..
Jikalau kalians rasa tidak puas hati dengan semua yang kita ada di Malaysia ini cuba kalians sesekali melawat ke negara dunia ketiga..barulah kita tahu bahawa kita jauh lebih beruntung kita masih boleh menyimpan cita-cita sedangkan mereka disana hanya memikirkan tentang hari esok masihkah ada sesuap nasi untuk mereka..


2 ulasan:

Elly & Emmy berkata...

memang kejam giler..pol pot tu.. bila tgk gambar2 tu.. perut koi rasa lain macam jer..
kesian kan tgk anak2 kecik merempat dan mengemis.. syukur anak2 kita tak melalui keadaan macm tu..idup dengan sempurna..

qasehadam @ nurul berkata...

elly n emmy:
yup betuii tuh leh tgk byk lg tu lum gambo ribuan tengkorak mangsa kekejaman..xsanggup nk tgk memang sadiss kerana kekejaman pol pot kemboja mundur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...