Mereka Yang Terbaik..!

11/06/2010

Saya masih menyusukan..

Gambar ketika saya hadiri kursus Malaysian Breastfeeding Peer Counselor(MBfPC) mei lalu di Kuantan,tengok Qaseh yang kerjenye mencekik je huhu



Si kecil saya telah berusia lebih 2 tahun dan masih menyusui pada waktu tertentu seperti bila hendak bermanja ataupon ketika mahu tidur..saya hampir pernah ingin menceraikan susu tuk selamanya dengannya namun akhirnya saya merasakan ia tindakan yang agak drastik dan mungkin akan mengganggu emosi si kecil yang masih belum bersedia untuk berpisah dengan nenennya..saya biarkan si kecil membuat keputusannya sendiri lagipon pada ketika ini susu ibu bukan lagi menjadi makanan utamanya jadi saya tak perlu risau sebab walaupon dia maseh sekali sekala mengempeng tapi dia tetap hadap makanan berkali-kali sehari bukannya menjadikan susu ibu itu sebagai makanan utama sampai takmo sentuh makanan yang lain dah..

tambahan plak saya tidak mempunyai halangan dari kesihatan jika anak saya still menyusu jadi saya biarkan si kecil membuat pilihannya sendiri,saya pasti lambat atau cepat dia dengan sendirinya akan memutuskan bila dia mahu berhenti.

Hanya yang menjadi halangan adalah tanggapan sesetengah orang yang terganggu apabila melihat anak yang dah berumur 2 tahun masih menyusui..pelik bukan teringat akan kata -kata seorang teman kenapa anak yang menyusu susu ibu lebih 2 tahun orang bising dan suruh wean off sedangkan yang minum susu formula sampai dah sekolah pon orang tak kata apa..

Sama juga dengan mereka yang mengamalkan konsep tanderm nursing iaitu menyusukan dua orang anak yang berlainan usia pada masa yang sama sering juga mendapat pandangan yang negatif sedangkan ia tidak salah..biarkan si ibu membuat keputusan sendiri mana yang lebih baik tuk si kecil mereka selagi ianya tidak mendatangkan mudarat.

Saya sendiri tetap menghormati ibu-ibu yang mungkin tidak dapat menyempurnakan penyusuan ibu sehingga 2 tahun atas sebab tertentu mungkin kurangnya info dan juga sokongan kerana saya percaya kegagalan yang lalu pastinya menjadi pengajaran yang berguna kelak..mana tahu ia akan berjaya pada anak yang seterusnya betul tak..?


Menyusu anak lebih 2 tahun


Soalan:
APAKAH hukum menyusukan anak lebih daripada dua tahun, apakah ada dalil atau hadis yang mengatakan bahawa tidak boleh menyusukan anak melebihi dua tahun?
Adakah menyusukan anak lebih daripada 2 tahun mendatangkan penyakit bagi anak yang disusukan itu kerana susu itu akan bertukar menjadi darah setelah anak lebih dari dua tahun?
Jawapan:
Menyusukan anak lebih daripada dua tahun adalah harus terutamanya untuk maslahat si anak. Tiada nas atau hukum fikah mengharamkannya.
Cuma sesetengah ulama berpendapat ia akan melemahkan bayi kerana setiap yang disyorkan oleh Allah seperti tempoh menyusu dua tahun itu pasti ada hikmahnya kerana Allah Maha Tahu sebagai Pencipta manusia.
Penyusuan badan adalah hak anak dalam Islam, sudah tentulah ia yang terbaik dan ini telah terbukti benar melalui kajian saintifik kini.
Tiada pula sumber ditemui mengatakan ia bertukar menjadi darah selepas dua tahun. Jiran saya seorang jururawat menyusukan anaknya sehingga tiga setengah tahun.
Dia berbuat demikian setelah bertanyakan doktor yang membenarkannya berbuat demikian selama anak itu masih ingin menyusu tetapi bukan sebagai makanan utama selepas dua tahun.
Namun kebanyakan ulama berpendapat patut dihentikan selepas dua setengah tahun kerana susu itu tidak lagi berfungsi sebagai pembekal nutrien untuk membesar kepada bayi.
Juga untuk memberi peluang kepada ibu mengandung lagi kerana penyusuan badan biasanya membantut proses mengandung secara alami.

Sumber Utusan Malaysia

3 ulasan:

nur berkata...

tahniah.. kagum..
ALL IN ONE

::Kak Sambal:: berkata...

nurul, sepupu asben menyusu badan sampai umur 4 tahun..die boleh cakap susu tue rasa cam dorina, hehhehe

Cik Puan Nurul berkata...

@::Mamalyna::

benar susu ibu ade rasa sama spt rasa makanan yg diambil oleh si ibu kdg2 ade rasa manis,masin dan sbgnya..malah kalo si ibu sedang peknen susu lebih masin dr biasa sbb tu ade ank2 yg wean off waktu ni maybe dia xselesa ngn rasa itu.tp ade gak yg still bf..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...