Mereka Yang Terbaik..!

2/22/2011

Apabila si kenit suka mengamuk..

wajah kesayangan hamba..haha gambo awal tahun lepas kot time ni muke masham pasal dia nak main ujan kat luar tak dapat..huhu time ni Qaseh masih embammm..

Woahaaaaa..macam bertahun je tak menjenguk ke belog nih..Qaseh demam panas sejak sabtu baru ni hari ni suhu dah turun,badan pun dah berpeluh tapi masih belum ada selera makan,minum je dia nak.mujur malam tadik dia jamah gak nasi goreng,puasla buat sup ayam,masak bubur bagai langsung dia takmo nampak makanan mencicit larik..takpun bluwekkk dia wat aksi meloyakan..risau bila anak takmo makan,dah tu panas baran dia menjadik-jadiklak bila tak sihat Qaseh memang nak mengempeng ngan maknya je langsung tak bagi maknya ni gi memana nak buat kije apa pun tak boleh..asal tak kena pada pandangan matanya,tak dapat apa yang dia nak start la mengamuk..meraung tak berhenti-henti biasanya saya buat tak reti je lagi dilayan makin teruk la masalahnya dia dah pandai la ni lagik saya buat bodooo bertambahla teruk amukannya..sebelum ni kalo dia mengamuk memang saya biar sampai dia reda sendiri kang bile dia dah penat,tersemput-semput dahaga dia diam la memandang saya sendirian menjaganya boleh jadik stress la kalau semuanya nak ikut kepala dia..

Tapi itulah memula buleh la kite bertahan dan bersabar dalam usia Qaseh sekarang ni memang dia sedang melalui keadaan yang di panggil dalam bahse omputihnya throw temper tantrums biasanya kan sesetengah orang la kalo dia nampak anak kite jenis suke mengamuk-amuk lempar barang ni mula la suke je nak kabo cara didikan kite salah la,terlalu manjakan anak la tu yang suke ngamuk-ngamuk..bercakap memang mudahla kalau tak kena kat batang idung seniri.

Qaseh yang sememangnya moody time dia tak sihat..ditambah lak semalam saya perasan kat lidah dia cam bengkak seperti ulser takpun dia tergigit lidah dia mungkin sebab dia demam ditambah cuaca yang panas sekarang ni kan..patutla dia takmo sentuh makanan..



So korangs kalau anak suke mengamuk-ngamuk ni paling penting kite kena bertenang,cuba alihkan perhatian dia seperti tunjukkan mende yang dia suke ke,pasang lagu kegemaran dia ke.Peluk dia erat sambil pujuk dia,kadang-kadang tu kan sebab dah tak tahan sangat mengalir gakla air mata ni..kadang budak ni bila tengok maknya menangis dia reti lak diamm nya kan..huhu kalo sesape rasa ade tips yang berkesan leh la share gakk..

3 ulasan:

Hayatie berkata...

Azri pun jenis 'panas baran'..huhu! Semakin lama semakin terserlah. Kalau dia marah, dia suka baling-baling objek, tendang-tendang, terbalikkan pape yang patut (basikal,etc). Kdg2 rasa nak join je marah dia, biar dia tengok siapa lagi hot temper, huhu! Agaknya 'panas-baran' mak dia menurun ler. Ye lah, kdg2 bila kita marah kita tak sedar yang anak2 ni tengok n simpan pastu bila tiba masanya, dia ulang lah!

Cik Puan Nurul berkata...

nak kata sbb mengikut kite ni dia jd panas baran xleh gak kan..sbb penah je tgk budak yg mak pak dia lemah lembut je org nya tapi anak amboiii..hahahaha.tp tang meniru perbuatan kita tu memang tidak dapat disangkal lagik

TopsyTurvyMum berkata...

Amjah kalau mengamuk suka baling2 barang, pastu berguling2..tkatak mana2 pun..akak selalu buat dek jerr buat hati kering sket. Pastu jalan jer, nanti dia bangun sendiri, diam jalan ikut kita. Takut gak kena tinggal tuuu..

Get well soon Qaseh! Tapi kalau anak tantrum pasal sakit, jgn la buat camtu..kesian pulak:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...