Mereka Yang Terbaik..!

5/27/2011

Sejarah mungkin berulang..gamaknya balasan dosa masa silam

Masa kecil-kecil dulu mak saya selalu membebel-bebel cakap kat kiteorang adik beradik bila malas nak tolong mak kat dapur nanti bila dah kahwin dan beranak pinak anak korang pun akan buat menda yang sama..masa tu barulah korang tau cemana rasanya bila anak-anak tak dengar kata..sebab takut jadi camtu kiteorang terkocoh-kocoh la tolong mak takpela melepas kartun Doraemon ke,Sailormon ke apa..pernah dengar tak orang selalu cakap kalau kita ni masa kecik nakal,degil tak dengor kata nanti anak kita pun sama camtu meskipun bila dah tua bangka kita ni alim warak serupa pak lebai.tapi nakal tak beerti jahat..worang kata juga kalau budak tu nakal dia cerdik...worang kata laaa..tapi seriyes saya masa kecik baik je tak pernah ade record kacau,buli,pukul,gigit ke anak-anak jiran takda yea.. saya yang kena buli adelaaa hehehhe.Degil tu memang la ada..tapi bukan la degil nak cari pasal ngan orang ke..kaki gaduh ke bukan sama sekali..
Tapi kan peristiwa malam kelmarin buat jantung berdegup kencang..rasa marah meluap-luap tapi masih ditahan-ditahan lagik,lantas terfikir apalah dosaku yang lalu sehingga dihukum begini ecehh nak tau apa yang terjadi.. jadah ni..apa 'air putih' atas lantai ni ....tengok lagik bebetul..ia sebenarnyaa


"


"


"


"


"


"


"


"


"


"


"


"


"


"


''
ok dah nampak bukan..air putih tu sebenarnya susu..susu segar dalam kotak tu.budak tecik sorang ni hobinya asal celik mata kalau tak 'kemas' umah dia 'kemas' peti sejuk itulaah hobi dia hari-hari dari pagi membawak ke malam bila orang tak perasan dia akan cari jalan tuk tarik perhatian orang..kelmarin masa tengah sibuk menjahit dalam bilik, encik suami panggil suruh tengok dak tecik ni kat dapur..adehhhhh rupanya dia amik susu dalam peti sejuk pastu tuangkan kat lantai siap'berenang-renang' lagi..saya tak marah walau sakitnya ati nengok..




tengok..makin menjadi-jadi..lagi saya panggil dia suruh bangun dia buat tak reti je..lagi seronok ehhh






menayang pelbagai aksi siap gelak-gelak lagi..hoh pastu saya terus angkat dia dan mandikan dia semula meskipun dia baru je lagi mandi takpelaaa..mak pasrahhhh iskhhh.iskh..kendian dah mandi bagai dia duk ngan abah dia tengok tv..omaknya la yang gigih pi mop lantai segala sehari entah berapa kali lantai tu kena mop haishhhh..peliknya tak kurus-kurus gak maknya.


ingatkan segalanya dah ok la..sambung balik kerja yang tertangguh tak lama tu dengar suara si kenit menangis-nangis,suara abahnya merengus-rengus sambil berdiri depan pintu bilik..maknya ni pun berhentila wat kije lagi pi tengok apa la yang anak dok nangis guling-guling depan tv tu..kali ni maknya rasa nak fengsannnnnn...bila nampak kotak susu tergolek kosong atas lantai dapor dengan susu penuh atas lantai kalau tadi sikit je susu yang tumpah kali seluruh ruang dapur abis penuh dengan cecair putih tu..uwaaa rasa nak nangis tapi tak nangis pun..adehlaaa si kenit masih ngamuk-ngamuk nangis kat depan tv dengann tak berbajunya gamaknya dia 'berenang-renang'lagi tapi kena marah plak dengan abahnya tu yang ngamuk-ngamuk..sekali lagi mak yang tak pernah ada masa berehat ni pi mop lantai dapur kemas apa yang patut dahla memalam buta tak sudah-sudah lagi aktiviti si kenit bila nak tidur pun tak tau..dah siap mengemop Qaseh masih menangis malah makin menjadi-jadi lak saya angkat dia dan pujuk dia,hurm bila duk dalam dakapan maknya terus berhenti nangis huhu..




*** apabila anak mengamuk,menangis melalak jangan marah,jerit dan tengking sebaliknya peluk dan dakaplaa dia erat-erat,secara tenang beritahu yang kita tak suka apa yang dia buat insyaallah si kecil akan berhenti menangis.Si kecil belajar daripada apa yang kita buat,kalau kita pun turut baran dan menjerit-jerit amukan si kecil akan bertambah menjadi-jadi dan tak mustahil dia akan mengulangi kembalik perbuatan menjerit-jerit dan menengking-nengking tu sampai dewasa..melayani kerenah si kecil menuntut kesabaran yang sangat tinggi.













7 ulasan:

Aisumi Chan Kawa'i berkata...

hehehe.. sabar je lahh.. budak2 memang camtu.. nak mandi susu agknye tu? :P

TopsyTurvyMum berkata...

Nanti aunty ajar teknik kuak lentang, gaya bebas, kuak kupu2 ye atas lantai...hahaha..

Anak2 zaman sekarang memnag camni la aku rasa..sama jer la..aku pun rasa comel dan baik juga dedulu masa kecik, mendengar kata jugak..haishhh..

Cik Puan Nurul berkata...

Aisumi
Haahh sabar la ni sambil tunggu..apa seterusnya plakkk

TTM,
aku pun rasa comel je aku dulu-dulu kannn...hak3..memang dia nak berenang2 pun haishhh

Hayatie berkata...

Wuihh..klu aku tuh memang dah kena cubit,tak pun penampor kat kaki..aku tak tahan sabar walaupun dah byk kali cuba bersabar. Bila dah adik ni kemain menjadi2 perangai dia. Memang hari2 pasti ada adegan cubit-cubitan. Memang la dia nak kan perhatian sebenarnya bila takda orang buat aktiviti sama ngan dia. Tapi bila kita dah bagi masa kat dia pun dgn harapan boleh la kita nak buat keje sendiri jap ke pastu, takda makna dan efek pun, sama je ..huhu!

Cik Puan Nurul berkata...

THA
betui tu aku memang gerammm ya amat biasanya kalo time berdua je kat umah ni aku memang naik gak tangan ni nak mencepuk tapi kalau ada abah dia aku lak jadi pemujuk sebab abah dia kalau jerit suara biasanya kuat dia jd takut dia dtg kat aku mohon simpati hahahah so aku xmarahlaa dia.

*Miss Geli^ berkata...

anak kenit aku suka berenang dlm bedak...dah 2 botol dah bedak kosong begitu saje

Cik Puan Nurul berkata...

miss geli,
huishhhhh..rugik3..tak masuk dlm mata ke bedakk tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...