Mereka Yang Terbaik..!

10/24/2010

Seorang Wanita..Seorang Ibu..?

Sudah beberapa hari saya sakit kepala..mungkin disebabkan kurang tido..atau apakah..hurm takkan baru sekali minum green tea kepala dah sakit..sebenarnya saya memang kurang mengambil minuman berkafein kang tak memasal kepala berdenyut-denyut takleh tidoo tapi hati keras saya ni nak gak cuba minum secawan dua green tea..sajee biasanya minuman harian saya ialah air masak..

Masalahnya saya ni kalo tidoo mesti tak lena,nak tido pon maseh duk pikirkan baju banyak lum basuh,nasi belum masak la..umah lum kemas la pendek cerita sukar tuk lepaskan kerjaan lain.padahal tak salah pon kalo tidoo je takyah pikir ape-ape ini tidak kang bile mata baru je nak lelap anak plak dah lama lena saya akan tersedar terus pikir nak wat itu ini rasa macam rugi je kalo tidoo walaupon badan amat memerlukannya..sudahnya tetengah malam kang barula nak masuk tidoo tu pon maseh duk pikir lagi memacam haha..

Saya selalu terpikir agak-agak kalo saya ni ibu yang bekerja cemana la gayanya,tido awalkah?memasak kah..?huhu tapi saya kagum dengan ibu yang bekerja tapi jarang makan kat luar dan selalu balik kerja dan memasak bagusla sebab selalu mengutamakan famili tidakla hanya pulang kerumah ketika anak dan suami lena dibuai mimpi..

Ape yang saya perhatikan ade segelintir wanita kini macam nak bersaing dengan lelaki dah tak kisah kalo jadi pencari nafkah utama sementara suami jadi Mr. Mama dirumah..contoh ada rakan sekerja encik suami setiap hari balik lewat ke rumah pukul 10 malam pon masih di pejabat..kata encik suami Puan A (bukan nama sebonar)ni jarang sekali bercuti,anak diuruskan oleh suaminya tak pastila suami dia bekerja ke tak maybe sekadar kerja part time je lagi pon pendapatan si isteri memang banyak ditambah lagik kalo bonus memang berpuluh ribu aitelyu..kirenya dia ni staff kesayangan bos sebab memang rajen tahap gaban la kerja..kata kawan-kawan yang lain bertuah betul laki dia takyah nak kije teruk-teruk dapat bini rajen kije gini..

Tetapi kan bagi saya duit tu buleh dicari banyak mana pon tapi kesempatan melihat anak membesar didepan mata bukan buleh kembali semula andainya kite dah terlepas memang sangat menyakitkan sebab tu saya tetap bersyukur mungkin kehidupan saya sangat sederhana tak semewah orang lain,opis saya hanyala dapur kecil..mungkin ade sesetengah orang rasa malu dan tak seronok sebab duit belanja ditanggung suami bukan duit sendiri tetapi bukankah ianya lebih baik daripada kita dimanipulasikan suami seperti beberapa kenalan rapat saya yang merasa sengsara kerana terpaksa membela 'biawak hidup' di rumah..bile bini rajin kerja cari duit si suami mengambil kesempatan dengan bekerja lebih kurang..sakit hati bukan..?suami yang hensem pon dah ilang kehenseman kalo duk melingkar sepanjang hari sementara si isteri kerja bagai nak rak tuk meneruskan kelangsungan hidup..

Biarlah hidup sederhana sahaja tak mewah tak mengapa tapi jangan sampai kita jarang meluangkan masa dengan famili biarlah kita selalu ade disisi anak-anak lebih lagi saat mereka memerlukan kita nak luahkan perasaan ke sebab kena marah dengan cikgu ke,gaduh ngan kenkawan ke jangan sampai kita menyesal plak nanti bila anak gadis kita ikut jantan Lombok sebab biarpun jantan Lombok tu semekin tapi selalu jadi pendengar yang setia dan penghibur yang baik pada anak gadis kita..mintakla dijauhkan..:P

1 ulasan:

Yati berkata...

Betul tu, family paling utama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...