Mereka Yang Terbaik..!

11/02/2010

Belajar buat air berkarbonat

Jika tekak kalian tetiba rasa nak minum air bergas tetapi tidak mampu untuk membeli minuman yang mengandungi gula berlebihan itu di kedai..meh saya tunjukkan ade cara mudah untuk membikinnya sendiri di rumah.. gigih saya perah buah oren menggunakan pemerah buah oren yang mudah didapati di kedai..nah buh separuh gelas je..
serbuk bikarbonat,ada yang memanggilnya serbuk penaik eh entahalah kat kedai bakeri berlambak ye dijual..untuk makluman saya telah masukkan sedikit pemanis iaitu gula ke dalam jus oren itu..

kendian masukkan sesudu kecil serbuk putih tadikkk..bikarbonat tuhla..eh dah macam wat ekperimen kimia time sekolah lak tetiba teringat...


lihat buih-buih cinta semakin berbuih...



taraaaaaaaa...erkkk megiknyee tetiba keluar kaler pink..agagagaga salah plak air pink ni dinamakan pink laici ye rasanye sangat mabelesss





jengg..jenggg...nilah dia lihat buih-buih dia semakin meninggi..apabila serbuk bikarbonat bercampur dengan jus oren maka ia akan bertindak balas menghasilkan gas eheks jadila air gas..ku terpengaruh dengan rancangan Backyard Science di saluran tv IQ..(kalo la dulu masa kecik-kecik dah ada astro mesti rancangan ni ku layan) hahaha..rasa minuman ni ade rasa sikit-sikit cam panadol soluble pon ade(betui kaa ejaan ni cam salah je)






nah tu diaaa..buih-buihnye.....selamat mencoba tak jadik jangan salahkan acik yoo..




2 ulasan:

Syafinas berkata...

rajinnya mencuba....nnt nak cuba juga la

noraizah berkata...

wow menarik je ni ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...