Mereka Yang Terbaik..!

11/30/2010

Saya rasa sangat sakit hati..!

Hari ni mood macam biskut masuk angin..lemau kalau biskut lemau orang buang ke makan ekk..biasanya saya buang je eheh sebab bagi saya makanan yang masuk angin ni sama macam nasi yang dah lama terbiar sejuk orang tua-tua cakap tak elok makan makanan yang dah masuk angin nanti sakit-sakit badan lebih -lebih lagi sangat tak elok untuk wanita yang dah beranak-pinak ye takk..-mukadimah sikit punye panjang

Sebenarnya bengang ni mujur tak call Hot Fm je kuikui..geram sebab akhir-akhir ni macam-macam la kes berkaitan dengan pengasuh aka babysitter nih..what the fish la dengan diorang kalau memang ada masalah gen binatang dalam tubuh tu elok jangan paksa diri jadi pengasuh..tugas mengasuh bebudak bukan kerja senang perlukan kesabaran yang tinggi idak takda la yang dikatakan sorga di bawah telapak kaki ibu tuh..

Bebudak memang nakal dan suka buat huru hara tidak bukan bebudak la namanya..eh apasal saya meroyan tetiba nih yela hari ni saya terbaca pasal kes kat Putrajaya tentang pengasuh taska umur 20-an yang tampal pelekat dekat mulut dan tangan budak umur 18 bulan sebab budak tu tak nak diam(ada berita ni kat Kosmo)..gilo apooo tau tak budak tu buleh mati kalo tetiba dia termuntah lalu tercekik muntah sendiri..

Saya tak pasti mereka yang berkerjaya sebagai pengasuh ni memang terlatih atau memang sesape je boleh jadi pengasuh sebab saya ada kenalan seorang pengusaha taska dia juga terlibat dalam memberi kursus untuk mereka yang ingin mengusahakan taska..lupa plak nak tanya dia tentang ini cuma dia beritahu kalau saya nak mengasuh anak orang dirumah saya pun kena ada sijil kelulusan dari JKM(kalau tak salah betul ke..?ke jabatan lain yang uruskan) tapi kena jaga sekurang-kurangnya 4 orang la..

Hurm tapi memang takmola..tak sanggup nak pikul tanggungjawab dan amanah yang sangat besar saya kira cukupla menjaga anak sendiri..

Sepatutnya pengasuh ni kena rajin tengok rancangan realiti tv Nanny 911..sebelum ni rancangan ni ditayangkan kat NTV7 pukul 9pm setiap Isnin kendian tukar lak hari Jumaat pukul 8.30pm tapi kalau tak salah dah habis dah untuk season ni..apapun rancangan ni sangat bagus untuk ibubapa atau pengasuh dalam menguruskan anak-anak dan juga rumah tangga.

Barisan 'nanny-nanny'yang akan bergilir la datang ke rumah famili bermasalah yang call diorang.Nanny nih akan tinggal di rumah tu lebih kurang seminggu sampai masalah tu selesaila.Antara masalah yang dihadapi famili diorang ni macam kurangnya komunikasi ibubapa ngan anak-anak,anak-anak yang degil,ganas suka pukul atau lawan cakap ibubapa,yang punyai tabiat hisap puting,taktahu guna tandas takpun ibubapa yang punyai hobi atau susah nak tinggalkan hobi yang pelik sehingga mengabaikan hal anak-anak.Bagus rancangan ni banyak ilmu keibubapaan yang boleh diperolehi.Antara yang saya pernah ikuti seperti takboleh tinggikan suara atau marah anak-anak termasukla memukulnya walau sedegil mana pun anak tu,kena bersabar dan tegas contohnya sekarang ni saya cuba untuk melatih Qaseh suka gosok gigi sebab sebelum nih puas sudah dicuba macam cara dia memang nak gosok tapi dia nak buat sendiri dah tu gosok kat gigi geraham je gigi depan langsung tak bagi sentuh.Walaupon rasa cam geram je macam nak marah-marah je dia tapi saya elakkan daripada rasa nak marah dan cuba bersabar dan beri dia masa..lambat laun Insyaallah saya pasti dia akan buat jugak kan..

Banyak lagi ilmu keibubapaan yang boleh diperolehi dari rancangan ni so kalau ade peluang elok menonotonnya daripada duk layan sinetron..

Rasanya memang ada orang yang sememangnya baik dan sukakan kanak-kanak so diorang ni memang akan mengasuh dengan baikla biasanya diorang memang ikhlas bukan sebab duit sangat..memang malang bagi ibubapa yang mendapat 'Babysitter from The Hell'
ni..kesian pada ibubapa yang tak senang duduk kerja takbleh nak fokus sebab memikirkan anak dirumah pengasuh sedangkan kalau boleh pastinya si ibu ni mahu jaga sendiri je anak-anak tapi mungkin banyak hutang-piutang yang perlu dilunaskan maka kena keluar bekerja dan terpaksa tinggalkan anak-anak dengan pengasuh..

Moga-moga anak-anak kalians yang dijaga pengasuh dijauhi dari kezaliman manusia yang tersembunyi disebalik wajah manis dan kemesraan purak-purak ini..amin


Psst..maapla emo skit entri nih tapi saya rasa sebak sangat bila tengok bebudak kecik ni didera oleh pengasuh diorang ni..haishhh

9 ulasan:

Elly & Emmy berkata...

kesian kat mak bapak yang hantar anak utk dijaga tapi sebaliknya didera.. tapi kann.. lagik kesian kat anak kecik tuuuu.. tak pasal2 doperlakukan seperti itu.. memang saiko laaa pengasuh tu..

Cikbelog berkata...

kenapa la pengasuh budak zaman sekarang ni kejam-kejam sangat.Penah tengok nany 911 tu, bekesan kan cara diorang.hee

Melor berkata...

salam perkenalan ya nama ku melor. semlm perasaan melor juga terganggu pabila melihat sorg pengasuh berhati binatang memandikan baby secara kejam. menanggis melor dibuatnya. klu melor dpt org tu mau melor tenyeh muka dia ke lantai.gaji di bayar buat kerja mcm setan. memang patut mrk ni kena seksa dgn majikan. anyway nice blog

Cik Puan Nurul berkata...

eida:memang kesiannkan trauma budak2 tuh dibuatnya apalah yg diorang tahu kan..masa kene dera mesti dia teringat je kt mak pak dia iskhhh xleh bayangkan la

cik belog:memang berkesankan meskipun kadang2 tu ade ibubapa yg menangis xtahan tgk ank diorang nk sst tp sbb mmg tu cara tuk bertegas mendidik anak2 last ok gak kan..kene sabar n kuatkan hati ye tak

melor:salam,nama klasik la huhu,yup video tu xtengok abeh pon siap mute suara lagik xtahanla sedih sgt tgkkan memang kijammmm..

Yaati Nor berkata...

yang pasal klu nak jaga anak kat umah kena ada sijil tu betul..pengasuh anak kawan saya dah kena serbu dah dengan JKM..dia bela anak org anak dia lagi..budak2 transit lagi..kan ramai jadinya tu..

Cik Puan Nurul berkata...

yaati nor:uishh yeke sorang diri jaga reramai ke.sama kes cam pengasuh anak abg iparla dah la dia amik upah jahit baju pastu jaga lak anak org smp 6 org..anak buah dlm seminggu 2 hari je sihat ari2 kene selesema..bolehlak dia tamak2 jaga ramai2 ntah cemanala mana nk jahit,layan anak n suami lagi pastu nak jaga ank org lak.

TopsyTurvyMum berkata...

ada tengok video maid mandikan budak..kejam betul!
Orang yg mengasuh budak2 ni ada yg semata2 nak kan duit jer..takde rasa tanggungjawap..kasih sayang tu apatah lagi.

Nak suruh ibu2 tak kerja pun payah juga zaman sekarang ni kann..

::Mamalyna:: berkata...

untungnyer nurul dapat besarkan qaseh ngan tangan sendiri tp cam ejan, terpaksa letakkan lyna di taska... sepanjang 8 jam kerja, badan di ofis, tp fikiran melayang teringat lyna wat ape kat taska...

Cik Puan Nurul berkata...

TTM:Memang hampeh org tu saiko tul basuh montot guna kaki luka la montot budak tuh..dah tu buat budak tu macam objek je..tu la diorang pon kalu bleh nk duk umah je ramaila kenkawanku hari2 merungut nak duk kat umah xmo kije dah

mamalyna:ikutkan dulu kononnya nak kije balik gak penah masa qaseh umur 6bln gitu dpt interbiu kt JPA tp under KKM awal2 je ckp kat diorang mmg xleh kalo kene kije luar dr selngor or kije shift ke mmg xmo mmg dah niat harap xdpt kije kuikui sbb terlalu berat nk tinggalkan ank..xtau nape riso kann.tula terbayang uolls mst xtenang je gi kije.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...