Mereka Yang Terbaik..!

11/29/2010

Anak dara sekarang memang pemalas ke..?

Anak dara sekarang memang pemalas,dari duduk kat dapur baik depa hadap facebook 24jam..betoiii kaa?malam tadi hakak bermalas-malasan sambil melayan drama pencalonan anugerah skrin ala cerita Dalil Cinta..lagi pun ade abang Pahrin yang segak bergaya tu..awww

cerekarama nih dah ditayangkan awal tahun ni tapi time tu tengok kat kampung tak berapa fokus sangat tengok..encik suami je pon yang tengok sampai abiss..bagus cerita ni terutama untuk para gadis yang suka melawakan diri tapi tidak rumah sendiri huhuhu..daku terasa tempiasnye tau..sebab hakak pon kahwen pada usia muda(muda..kerr?kira muda la sebab zaman ni umur 40 tahun ke atas pon tak dikira andartu tau masih dikira anak dara sunti gituuu..katanyaa)

Wahai anak dara yang cun-melecun jangan ingat dengan kerjaya kita yang tersangat hebat itu sudah cukup untuk menyedapkan hati suami atau mentua jawapannya tidakkkkk...biasanya orang memberi alasan kesibukan belajar dan bekerja sebagai sebab utama tak perlu pandai masak kedai kan banyak selagik ada duit beli jelaa..

Kalau mak bising-bising kat dapur suruh kalians masak baik jangan bagi alasan tinggalkan kerja sekolah aka fesbuk kalians seketika bantula sekejapan ibu didapur..ini tidak asal mak panggil terus buat alasan nak siapkan itu ini la padahal korang layan menda lain..ini penting tau demi kebahagiaan rumah tangga korang gak nanti..besok dah kahwen bukannya mentua kalians nak tanya tentang fesbuk bagai sebab orang pompuan kalau balik umah mentua tempatnya di dapur yea adik-adik..

Sebenarnya hakak pon rasa anak dara sekarang nih tak ramai yang tahu uruskan rumahtangga ini berdasarkan pengalaman hakak sendirila..biasanya kenkawan hakak yang masih dara cakap nanti dah kahwin baru diorang nak belajar..adoooiiiila kalau camtu teruk la suami korang nanti.Macammana nak jadi menantu pilihan weh kalau nak tunggu kahwin baru nak belajar semua tu padahal bila dah kahwen la masanya untuk kita praktikkan segala ilmu-ilmu yang ada bukannya masa ni baru nak belajar sebab perkahwinan itulah ujian sebenar kalians hahahaha..

Serius tau hakak dulu memang tak pandai masak..suka sangat bagi alasan sibuk dengan sekolah time cuti je hakak tolong mak gitu-gitu je dan hakak sangat menyesal sebab tak belajar memasak masa time sekolah dulu..bayangkanla ada suatu ketika tu(masa ni umur belasan tahunla) hakak datang umah member dia nak goreng sayur kangkung sebelum tuh dia nak keringkan air dalam kuali dulu so hakak yang memang zero bab memasak ni nampak ade buih-buih dalam kuali hakak pon terus masukkan bawang dan cili tuk menumis sebab hakak ingat minyak yang berbuih tuh..tak pasal-pasal kena marah ngan member..bayangkanla punya sengalnya air disangka minyak..peristiwa tu menyedarkan hakak, itu kat rumah member kalau kat umah bakal mentua camtu agak-agak camnerr.

So perlahan -lahan hakak belajar sendiri kat rumah beli buku masakan dan selalu mencuba time cuti kalau tak kerja mesti masak.Selama ni hakak pikir hakak memang takda bakat memasak sebenarnya bakat itu tak diasah dan tidak ditonjolkan..dan memasak haruslah dilakukan selalu agar tidak hilang ditelan zaman kehkehkeh.. Ingat try and error jangan putus asa,hakak belajar sendiri-sendiri je tengok kat tv rasa rugi sangat kalau mak ada depan mata senang sikit nak belajar..so ketika zaman bercinta dulu masak lemak ketam cilipadi sering menjadi hidangan untuk boipren aka suami hakak sekarang.

Sedihnya bila dah kahwin ramai yang tak yakin dengan kemampuan hakak bolehkah menguruskan rumahtangga memandangkan famili hakak tak pernah rasa pon air tangan hakak.Terutamanya kakakku yang sulong selalu dia tanya pada adik beradik yang lain yang pernah datang kerumah hakak sedap ke masakan hakak,boleh masak ke..?memacam la yang ditanya..perit bukan..?

Walaupon hakak tak kerja canggih cam kalians tup-tup jadi surirumah hakak bersyukur sangat sebab hakak dapat peluang untuk mengasahkan lagi bakat memasak dengan lebih baik,menguruskan rumah tangga meskipun tak sempurna mana..memangla hakak takda kerjaya yang boleh di riakkan atau buat orang kampung kagum kalau balik kampung tapi orang tau anak dan suami hakak sekurang-kurang dijaga makan minum dengan baik.Bukan masakan yang hebat atau canggih-canggih yang suami kita harapkan tapi yang penting air tangan kita yang memasaknya.Dalam banyak-banyak masakan hakak nasi goreng simple dan jemput bilis hakak gak yang jadi kesukaan anak dan suami..

Hakak tau ramai yang cakap pada zaman ni orang perempuan tak pandai masak pon takpa boleh beli je kat mana-mana..memang betul itu kalau ade duit kalau tetiba jatuh miskin camna..tahu tak kalo kita tahu memasak pucuk-pucuk kayu yang tumbuh melata kat belakang rumah boleh jadi lauk yang sedap dan mahal.Tapi bayangkan kita tak tahu memasak dah tu duit takda memang kalutlaa tak tau nak buat apa padahal banyak sumber disekeliling yang boleh dijadikan makanan tanpa perlu keluarkan duit.

So adek-adek yang manis masih belum terlambat jika kalians mahu mengubah diri..kalo rasa macam tak tahu elokla belajar dari sekarang persiapkan diri memasing..bukan nak kena terer macam chef atleast takda hancur bawang kalau bertandang ke rumah bakal mentua dan disuruhnya kupas bawang hahaha..Tapi bukan semua tau anak dara sekarang yan cuma lawa semata-mata ada anak jiran hakak kat kampung muka lawa,bijak dan kerja bagus tau tak sejak dia sekolah menengah lagik arwah mak dia dulu dah pencen masak semua dia buat termasuk hidangan hari raya dari ketupat rendang sampai la puding dan kuih raya bagai semuanya dia yang masak.So walaupon jiran hakak tu kini dah meninggal hari raya tetap disambut dan meriah dengan hidangan yang sedap-sedap sebab anak-anak perempuannya semua pandai menguruskan rumah tangga meskipun memasing belum kahwin dan sibuk bekerja sebab memang dah dari kecik membawak ke anak dara memasing memang rajin membantu mak diorang kat dapur..so kalians takmo jadi camtukah semua orang berkenan nak buat menantu.


P/S:Eh panjang lebar lak karangan hakak kali ni,cekgu suh tulis 350 patah perkataan je habislah kena potong markah nanti..

6 ulasan:

NaniRostam berkata...

Salam.mana nak sama zaman kita....setiap hari pegang batang penyapu...pegang kain kotor, rendam..cuci..bilas jemur...pegang ikan...siang...goreng....pegang sayur..petik..masak...pegang semua benda dalam sehari....budak-budak sekarang pegang laptop...sepanjang hari......

qasehadam @ nurul berkata...

betui tuhhh..kak nani yang gerammm tuh semua jenis suka tido lambat pastu bangun pon dah tengahari..aduii cukup pantang kalo kita sebuk kat dapo anak2 dara nih maseh terbongkang tau2 bangun cr makanan kan ke seronok kalo sesama buat kerja takyah tolong masak pon xpe sekurang2nya sapu sampah ke,basuh pinggan ke,jemur kain ke dr bangun2 terus on9..haisshh

Elly & Emmy berkata...

memang mencabar betul nak didik anak dara zaman IT ni.. supaya rajin masuk dapor.. risau laa pulak.. koi ni banyak anak dara..

TopsyTurvyMum berkata...

Errr...sila ringkaskan menjadi 180 patah perkataan ekekeke!

Hakak dulu pun tak reti masak2 gak dik non...sebab dok kat sini susah dapat makanan kita kena la belajar gak kikikiki

qasehadam @ nurul berkata...

eida:huhu mencabar yekk tu la kan cemana la anak2 kita nnt
TTM: adeh cekgu nak potong markah la tuh,tp masakan hakak best2 woo dah tahap top chef dah kuikui

::Mamalyna:: berkata...

nurul, tak pasti nanti anak kita camne kan...
harap2 okeyler...

nurul, sori sangat2, tak dapat sediakan popia utk nurul, masa sangat2 terhad..
kalo nak order, just call jer ejan yer..
kat blog ada nombor tue..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...