Mereka Yang Terbaik..!

12/03/2010

Soalan-soalan sengal yang bermain difikiranku

Orang yang banyak fikir memang suka memeningkan kepala otak sendiri..saya la tuh..untuk perkara yang akan datang bulan depan saya dah start pikir 2-3 bulan sebelum tu dah start tak lena tidur..nak tau ape yang sering saya fikirkan zaaasss!..layannnnn!

Takut gagal

Kenkadang malas nak join apa-apa contest bila rasa dah konpem kalah..malas nak suka kat seseorang sebab dah rasa mesti kena tolak hohohoho..sakitnya kegagalan dan peritnya penolakan pedissssss sangat weh tapi kalau dah memang lumrah hidup kekecewaan memang sering melanda hidup kita kena teruskan jela hidup ni walau terkadang rasa akan gagal dan mahu mengalah..tapi yang penting seorang pemenang tidak pernah mengalah!

Rumah kena selalu bersih

Memanglah rumah kena bersih takkan nak biar rupa sarang tikus ye tak..masalahnya saya kena pastikan rumah tu sentiasa kemas dan sedap mata memandang sebab selalu pikir akan ada tetamu yang tetiba nak singgah.Kalau nak keluar gi memana shopping ke,balik kampung ke saya akan paksa rela encik suami sama-sama kemas rumah bagai.Saya takkan tinggalkan rumah dalam keadaan yang berselerakan bukanla kemas bebenor maksudnya takla sakit mata menengoknya.Saya taknak kang nanti balik shopping penat-penat nak kena kemas rumah plak,mana nak kemas barang lagik,time tu lak anak nak ngempeng dahtu time tu la tetiba kang ada orang call urgent nak mai umah hohoho(yang hanginnya bila umah kemas bersinar-sinar takde sapa nak mai tapi kalo umah macam tongkang pecah time tu la berduyun tiba haishhh)

Takut kalau beranak nak berpantang kat mana

Ni memang hari-hari kena pikir sebabnya saya tak boleh guna tandas mencangkung ye hakak-hakak since peknen sampai hari ni tetiba lutut cam tak mampu nak menampung lelemaks di badan ini mungkin sebab dah terbiasa dengan tandas duduk(kejadahnya cerita pasal jamban pulok).Hasrat saya nak berpantang di rumah sendiri je lepas ni.Senang duk lam bilik sendiri,toilet dalam bilik,suami ada sini masalahnya bolehkah?masa beranakkan Qaseh dulu saya berjahit kat perut dan juga di perineum saya pantang lebih kurang 2-3 minggu kot kat umah mak saya.Masa tu MIL dah bising suruh pantang sana pulak saya berpantang sehari je kat sana sebabnya saya takut dan tak berani nak guna tandas cangkung.Saya memang demand sikit kalau berpantang ni first saya nak tandas duduk,pehtu nak tidur atas tilam tebal or katil sebab badan saya akan sakit-sakit,belakang rasa nyilu kalau tidor atas toto nipis sehari dua takpa kalo 40 hari seksa badan saya tau.Kalau bleh nak duk dalam bilik sebab takmola kalo berurut, bertungku nak pakai bengkung ke or nak menyusu anak ada orang reramai(kes kalo kena tido kat ruang tamu).Mujur umah mak saya ada tandas duduk sebab mak saya dah tua tak daya nak mencangkung bagai masalahnya bilik tidur tak banyak ada yang mak tak buat lagi dan syiling umah pon tak buat lagik so memang hangat yang amatla kalo panas terik Qaseh dulu pakai barut je bedung ngan baju langsung dia takmo pakai.Tapi kalau beranak lagik malas nak menyusahkan mak saya lagik berpantang kat sana dan takmo suami duk ulang-alik tetiap minggu.Nak berpantang rumah MIL lak kena tunggu ada tandas duduk la tau tak kalau tandas cangkung mesti tak membuang la saya berhari-hari semacam dia takutlak kuikuikui sejak kes kena sembelit teruk masa lam pantang sampai meraung-raung dulu saya takut nak mencangkung rasa cam peranakan nak turun je.Ada sapa-sapa tak boleh bagi tips atau pengalaman kalians berpantang guna tandas cangkung mungkin saya boleh cuba kan..yela nanti terasa lak hati orang tua kalau saya takmo berpantang kan kat kampung tapi saya nak guna badan ni lama ni pun dah selalu sakit-sakit so memang kena demand sikitla..

Gambar takda kaitan dengan cerita kat atas..saje tetiba rindu masakan mak kat kampung..banyak je yang nak difikirin sebenarnya tetiba malas lak fikir(pulak dah..)

2 ulasan:

Elly Emmy berkata...

gagal.. memang takut gagal.. kejayaan tanpa kegagalan dulu memang payah nak jumpa..
hehehe.. umah memang setiap hari berkemas.. tapi kalau dah byk anak kecik.. setiasa nampak tak kemas.. ada-ada jer kerja diorang.. tlg sepah2kan..
sembelit time pantang... hahaha.. itu koi sendiri pun dah trauma.. tak tahu nak buat macam mana.. masa kat kampung memang guna jamban cangkung.. tapi koi tak berani nak cangkung diret.. takut benda lain pulak yang keluaq.. jadi koi guna papan kuda/kerusi kecik.. bertenggek laa.. sendeng2 sikit.. pandai-pandai laa adjust.. janji selamat..

akekeh.. koi dah terpost 1 entri pulak kat sini..

Cik Puan Nurul berkata...

umah koi pon sama dah ghupe menda tah..setiap masa lantai kena mop..tunggu depa ni ank dara baru la comel je umah kuikui..ooo cenggitu yela..penah dengar tapi xberani nak buat tak jatuh ke kan lobang dia besar huhu.tula takutkan ngeri pon ade sembelit tu dah serupa macam org nak beranak rasanya berjam2 lam jamban seriau biler ingatkan balik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...