Mereka Yang Terbaik..!

1/03/2011

Saya seorang yang sangat pemalu..

Sudah 2011..yeahhh maknanya makin tua la acikk kann..tapi takpe dengan air wuduk tanda-tanda penuaan tidak akan kelihatan..tapi bagi sesetengah manosia tu air wuduk bleh mancungkan hidung,runcingkan dagu lantas menghilangkan segala lelemaks dibadan..muahhahaa dashyat tuh..asal ditanya apekah rahsia anda semakin gojess jawapannya air wudukk sajokkk...

Eh dah kelaut plak..sebenarnyakan saya gerammmmm...sesangat ni nak luahkan perasaan ni,setelah semuanya selesai FIL dan selamat sampai kampung malahan kami pun dah selamat sampai sini..sebab Jemaat lepas kekdahnya dapat coti mengejut so kami pun pakat ikut FIL balik kampung sekalik memandangkan udah lama benorr idokk menjenguk ayam, itik, lembu dan juga kambing dikampung maka pulangla kami dari perantauan.Tapi isu yang nak diketengahkan di sini adalah mengenai anak dara kami yang terkena sindrom malu-maluan tahap gaban yang melampau..

Sebelum ni saya ade cerita yang beliau ni kan suka tutup muka kalau terserempak dengan tetangga,kekadang tu jiran depan buka pintu pun dia dah menyorok kat belakang saya sambil tutup mata.so hari selasa lepas masa FIL sampai umah tu derang dah call suruh buka pintu awal-awal sebab anak buah saya si Aiman dah tak menahan nak terkucil maklumla istana saya ni dah ghupe penjara banyak pintu nak kene buka so saya pun buka la dulu meskipun depa lum naik atas lagik pastu terus masak air..dan-dan tu gak Qaseh nampak je pintu terbuka dia pun apelagi lelaju gik pakai kasut pastu siap sedia nak melarikkan diri dari rumah tapi masa dia baru nak melangkah keluar telinga tajam dia terdengar bising-bising suara orang nak keluar dari lif sebab malu yang amat dia terus sembamkan muka meniarap atas lantai taknak pandang orang.Terkejutla FIL yang sampai tu tertanya-tanya kenapakah sedemikian keadaan si Qaseh.Saya pun angkatla Qaseh dan beliau terus melekapkan muka beliau ke bahu saya langsung takmo turun atau pandang orang.Berjam gak keadaannya sampai berpeluh-peluh dibuatnya.Rimas dibuatnya saya letak dia dalam bilik kendian dia tertido sensorang.Dia langsung taknak jumpa mak-mak dan pak sedara nya kecuali saya atau abahnya dan juga Aiman sebab Aiman tu dak kecik yang tua-tua semua dia taknak tengok terutama mak tok dia..Qaseh memang tak suka ngan orang tua tahap nenek dan datuk taktau la napa gerammmm betuii..

selama berhari-hari depa ade kat umah Qaseh masih bersikap gitu cuma kenkadang ok pastu duk melekat ngan saya asal bangun pagi je dia akan memerap dulu atas katil pastu tutup muka nak keluar bilik pun dia intai-intai dulu orang.

Perangai dia tu terbawak-bawak sampai la balik kampung mertua kat Jengka dia asik nak ikut bontot saya menjerit-jerit kalau orang lain nak pegang dia kecuali bebudak kecik baya dia je yang dia suka.Kiteorang balik tido semalam je kat Jengka kendian hari sabtu kami balik Lanchang plak umah mak pak saya,yang geramnya hari sabtu tu dia memang asik wat pangai menangis je, sebab dia tak sabar-sabar nak keluar umah bayangkanla bila nampak pintu kereta terbuka dia tak nyempat-nyempat nak masuk.Duk je la kereta terus diam..gilooo la harap tak berasa la hati mak tok ngan perangai Qaseh.

Tetapi perangai ngengade dia tu berpanjangan sampai ke Lanchang malahan masa kami singgah kat Temerloh gik umah kakak saya pun dia wat pangai yang sama maka sekejapan jela kami menyinggah.Dekat umah mak pak saya pun semua orang tertanya-tanya napa Qaseh macam tu letih nak bagi jawapan muahaha..langsung taknak berenggang ngan saya kalau tak dia menangis macam kena cubit kecuali bila masuk bilik air kemain suka lagii main air time tu amboi kuat tak ingat dia ketawa tapi bila nampak orang lain terus tekup muka.

Semalam bila dia tahu yang kami nak balik Kajang yela dah nampak kiteorang laki bini ni bersiap-siap lagik la menjadik-jadik perangai dia amboi dah tak sabar-sabar nak balik asyik mengamuk je maka sebab tensen sesangat dia asyik nak ngamuk maka dengan berat hati kami cecepatla balik Kajang.Rasa bersalah plak ngan mak dan abah sebab langsung tak dapat nak pegang Qaseh,orang tua baru je panggil nama dia pun dia dah macam ngeri sangat terus menangis..

Perangai ngengada Qaseh ni baru je bermula sejak bulan lepas sebelum ni takde la malu pun.Cuma ngan orang tua memang dia tak berminat sangat tapi takdela sampai menangis kalau orang tua pegang dia cuma dia tak suka jela tapi sekarang ni menjadik-jadikla..tau tak tempat yang dia takde nak malu-malu atau ngengada adalah shopping mall..sebab shopping adalah peberet beliauu..



Tengok cengginila dia akan menekup muka ngan selimut taknak orang kacau dia sanggup tu sambil duk minum air pun dia tekup lagik muka dia..tak taula cemana nak buat..

3 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

alahaiii..
pemalunyer diaaa..
meh dok ngan aunty..aunty ajar tak jadi pemalu hehehe

mastura rosni berkata...

Memang pemalu sungguh ni.....heh..heh..

Cik Puan Nurul berkata...

TTM;
kekdahnya jgn jadi tak tau malu udahhhh


mastura
memang ngengade je lebihhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...