Mereka Yang Terbaik..!

1/07/2011

Sesekali ingin jadik penerimaa...

Yang tulus ikhlas ingin sekali sekala dirinya dibalas

walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi ingin sekali sekala jadi penerima

cukup dengan salam dan manis doa



Cehhh agak ade unsur kejiwangan sikit situ..ala suke ati la kan dah nama nya makhluk bumi sah-sah ada perasaan juga jiwa sentimental yang kental kan..

Ohh dah lama saya mau bicara soal ini..semalam saya jenjalan la kat belog sape tah lupe lak kan ade la dia bicara tentang giveaway dan contest..siyes saya sangat kagum dan respek kat depa yang mempunyai kelapangan dan gigih join giveaway atau contest ni sebab saya ni kalo hok senang-senang tuh sempat la saya join kenkadang tu dah plan dah nak join tup-tup halamakk dah expired sobss takde rejeki :(

Tapi takpe mana yang sempat kita join la kan..giveaway tu mudah sikit tapi tang contest cam susah sikit kan..saya sendiri pun penah anjurkan setakat ni dua giveaway dan satu contest jangan lupa salah satunya sedang berlangsung kat sini..tak tahu napa sukar nak gambarkan rasa macam seronok bila ade peserta yang menang dan terima hadiah kenkadang tu kan rasa malas nak letak due date dia lama-lama sebab tak sabar nak bagi hadiah tapi kesian plak mana tau ade yang tak sempat nak join so kasi peluang la jugakkan..barula adil lagik saksama kan..

Secara personal saya menganggap anjurkan giveaway atau contest sebagai sedekah ianya seperti berkongsi kegembiraan kita dengan orang lain.Contohnya macam kita dapat rezeki lebih ke,menang contest yang melibatkan hadiah yang super duper ke..so hati senang maka tak salah la kan kita share dengan orang lain kita hepi orang lain pun tumpang hepi gakk.Tak semestinya hadiah tu kena besar or mahal-mahal kan sesape pun asalkan menda tu namanya hadiah kalo dapat semua pun suka melainkan kalo orang tu tu jenis makhluk tak tahu nak hargai pemberian oranggg..ngeee tak shukee

Macam saya ni lak memang dari dulu kalau ade rezeki lebih memang suka nak share ngan orang,tapi saya tak suka orang meminta-minta biarlah saya ikhlas hati bagi seperais takmo orang call or mesej tanya nak hadiah besday ke mende tak suke gitu..saya jenis nak bagi secara dendiam bior memula orang ingat saya ni cam kedekut je atau lupa ke tup-tup nah..''seprais..! muahahaha kan lagik bes kalo gitu.bukan pe kalo ade permintaan bagai ni kalo tertiba terlupa atau tak dapat nak bagi ke kang orang berharap je mula la rasa bersalah je kan.

Eh dah kelaut lak melalut..sebenarnya tak salah pun nak buat giveaway or contest kalau kita memang dah konpem la nak bagi orang hadiah jangan tipu dah la yeak tak baik tau..lagik satu kalau boleh bagila hadiah yang paling kita suka dan sayang bukannya sebab lebihan sisa ke apa tak patut tau..mak saya selalu pesan kalau nak bagi sesuatu kat orang bagila yang paling kita sayang,yang paling elok dan paling kita suka maksudnya bukan la bagi insan yang paling kita sayang ke menda tapi cam nak bagi makanan ke bagi yang elok-elok la yang kepot-kepot atau hangit ke apa janganla bagi..yang hanjing pun tak sudi nak makan yang tu kita bagi sebab banyak sangat lebihan kat umah tak elok tau camtu.Contoh ade jiran saya ni dia nak bagi buah cempedak tau tapi dia buka sesiap buah tu pilih ulas yang elok letak dalam bekas takdela dia bagi sebijik cempedak sekali kupas buruk la plak penuh ulat kan..terus kempunan orang tak memasal.Macam saya sendiri sebagai penganjur giveaway dan sebagainya pun cuba sedaya upaya beri yang terbaik tapi kalo orang tak suke takleh buat apa la kan..

Malahan setiap hasil kerastangan yang saya jahit untuk customer tu pun selalula saya rasa berat hati nak packing dan post rasa sayang sangat apatah lagik kalo yang memang limited edition dibuat khas tuk diberi hadiah kat orang ye takk..



Cemana pun yang paling penting dan harus di ingat kita kenala hargai setiap pemberian orang..tak semestinya kena balas balik apa yang orang bagi atau pujian melangit macam pengampu sekadar ucapan terima kasih dan tunjuk kat orang tu kita suka dengan hadiah dia,contoh hantar gambar kita pakai baju dia bagi ke apa..takpun cam anak buah saya,hadiahkan dia baju dan-dan tu juga dia gik tanggal baju gik mandi terus pakai baju kita bagi tadi.Pastu asik nak pakai je baju tu..tapi tak semua orang camtu ade gak yang hati kering orang bagi hadiah dia letak merata je,kita lak gik kutip simpan leklok..ngee geram je.Sama gak ngan makanan kalo orang bagai janganla tak makan lak,paling elok depan-depan orang tu kita ngap hahaahah camtula cara nak hargai pemberian orang..

Sesekalik nak gak jadik penerima.. ucapan terima kasih..!



Gambar takde kaitan dengan drama sebabak dia atas.. tapi dua makhluk comel ni punyai kaitan antara satu sama lain..



p/s: Teringat kat sorang jiran kat kampung ni dia alim warak tapi tersangat kedekut,masa kecik-kecik dulu kalo nak mintak buah jambu air kat umah dia,dia just suh kiteorang amik yang jatuh berterabur atas tanah yang bercampur aduk ngan chicken shit belaan dia..baik punye jiran.

1 ulasan:

bunga_ros berkata...

kan best klu semua org pandai menghargai pemberian org lain.. Tima kasih tuk insan2 yg berhati baik camni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...