Mereka Yang Terbaik..!

1/05/2011

Serius..rasa rendah diri yang amat

Pagi yang gelap kini sudah terang..panas boleh jemur baju tidak mendung je manjang..lately penyakit malas semakin menjadik-jadik muahhaha dan..dan malas..Qaseh semakin cerewet dalam bab makan yang saya perasan dia suka makan nasi dengan lauk yang berkuah seperti sup ayam,sayur masak lemak terutama labu kuning selain tu yang disukainya spagetthi atau pasta nak-nak kalo spagetthi carbonara..dan baru-baru ni saya terai buat spagetthi carbonara yang buh telur macam sesetengah orang penah buat tu,biasa saya tak buh telur dan hasilnya.. Gini ler ghupenya..abis gak dipelahap dak Qaseh ni..mudah je bahan-bahannya tapi time saya buat ni banyak bahan utama yang tak dicampur sebab wat pun tetiba je sebab Qaseh takmo makan nasi so saya kenala masak something yang lain kan.

Resepi Spaghetti Carbonara mudah

Bahan-bahan(untuk sorang budak kecik makan)

sedikit spagetthi tak kira apa jenis..saya guna yang jenis halus skit tu

udang dibuang kulit

sotong di potong kecil

sedikit cendawan butang dalam tin

whipping cream yang dalam kotak tu tak de pun takpe

sedikit susu segar

sos carbonara cendawan prego yang dalam tin tu(saya tak bubuh sebab dah habis stok kat rumah)

sedikit bawang putih dicincang

sebiji telur

boleh gak nak masukkan sayur seperti carrot yang dipotong dadu

minyak zaitun

sedikit butter

garam jika perlu



Cara memasak

-panaskan minyak zaitun dan butter sampai berbuih dalam kuali kendian masukkan bawang putih.

-kendian masukkan sedikit udang dan sotong.Kacau nampak dah masak sedikit.

-masukkan cendawan butang yang telah dipotong dan juga sos carbonara.Ikut suka nak letak banyak mana.

-sementara tuh pecahkan telur dalam mangkuk dan kocak-kocakkannya.Campurkan sedikit susu segar dan whipping cream(kalau ada).

-tuangkan bancuhan telur tadi ke dalam kuali dan kacau rata dan terus tutupkan api.

-tuangkan ke atas spagetthi yang direbus tadi dan gaul rata.



Ada macam-macam versi spagetthi carbonara ni yang mudah ada yang susah pun ada terpulang pada anda janji anak-anak suka makan.



Sebelum tu dengan rendah diri saya menerima award yang sebetulnya tak layak saya menerimanya ahakss jauh tu mai dari Ostolia lagi..orang sebelah umah pun tak pernah bagi apa-apa kalau makan masakan saya selain angkat ibu jari ke atas mujur kat atas kalau ibu jari ke bawah tak ke harukkk terpaksa berguru ngan Chef Wan pasnih muehehehe..

Saya terima award ni daripada TopsyTurvyMum tengss bebeh pasnih siler bagi hat yang mengenyangkan perut plakk ekk..kecik pinggan hang bagi Stadium Bung Karno(dan..dan) hamba tadahkan.







Dah dapat award kena jawab soklan perah otak plak..pulakkk dahh layan jelaa jauh tu award ni nak kena naik flight lagi eekekeke



1. Sejak bila memasak dan apa masakan?

-Sejak kenal apa itu dapo gas muahahaha..dakla seingat saya paling banyak saya masak ialah tanah kesnya sebab suka sangat main pondok-pondok dan biasanya saya jadi mak.Suka sangat goreng tanah sebab bila kena api dia jadi kering cam biskut.Pastu selalu time ujan saya ngan abang saya akan main masak-masak bunga kertas dalam tin planta kendian tuangkan atas pasir yang diletakkan dalam bekas maka jadikla air batu campur kretip tak..rasanya masakan yang pes betul-betul saya masak ialah megi dan juga telur mato kerbau tak ingat umur berapa yang pasti lum baligh lagi(dan..dan)



2. Sapa galak memasak?
-Status saya sebagai perempuan memang menggalakan saya untuk menukarkan ikan-ikan dan sayur mayur dipasar bertukar menjadik hidangan yang lazat.Saya masih ingat masa form 2 saya dengan seorang classmate join pertandingan memasak cikgu kemahiran hidup la yang anjurkan.Masa tu ade 2-3 kumpulan lain join gak.Kiteorang masak nasi goreng biasa resepi macam mak saya buat pepagi.Nasi goreng kitaorang tak berhias cantek cam masakan orang lain tapi bila tengok muka juri(cikgu) menyuapkan nasi ke mulut saya dah dapat saspek kami akan menang nak-nak dia suap banyak kali lak tu..dan kami menang hari tu.Kejadian itu juga menggalakkan saya untuk terus rajin memasak..



3. Masakkan yg suka masak?

-Kalau ikut hati dah tentula nak masak yang mudah-mudah je..tapi kebiasaannya saya masak apa yang orang lain suka makan.So perut orang dalam umah ni yang menentukan apa yang akan saya masak hikss.



4. Tag org rajin jenguk blog:

-saya tak begitu tahu siapa yang rajen jenguk belog picisan saya ni..tapi saya anggap orang yang rajin mengomen kat belog ni sebagai insan yang rajin menyinggah la yea jeng..jeng terimala dengan seikhlas hati ye hakak-hakak sekelian

-elly & emmy

-mamalyna

-nani rostam

-yaati nor

Siapa pun anda..kalians adalah chef terhebat pernah famili kalians miliki...siler vangga dengan diri memasinngggg..:)..dan untuk silent reader yang selalu drop kat sini siler gak amik award ni..

3 ulasan:

bunga_ros berkata...

tahniah kema.. award naik kapal tu.. Hehe.. Aku pun kagum ngan kamu yg sgt gigih menyediakan sajian terbaik tuk family.. cayok2..!!

Cik Puan Nurul berkata...

tengss ross ala aku biasa2 je..gigih mendenya kalo dh jadik tanggungjwb kite hehe..semua ibu mahukan yg terbaik tuk ank dia kan.

Elly Emmy berkata...

hehehe.. kitaorang baru belajar main masak2.. tu pun tak lulus lagik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...