Mereka Yang Terbaik..!

7/22/2011

Jangan hidup atas dasar ''Apa orang akan kata nanti''.

Kenapa?kenapa...perempuan sanggup buat apa sahaja untuk cantik,kenapa sanggup abaikan kehendak hati semata-mata kelihatan cantik?
''saya tak pernah buat facial muka seumur hidup,tapi saya teringin nak buatnya sebab tengok pipi mulus jiran sebelah umah''
''saya mesti kurus nanti suami saya terpikat pada perempuan lain yang lebih mantap''
''saya terlalu kurus..kawan saya cakap saya takde pinggul..leper dan tak menarik,terasa diri seperti pembaris''
Apakah definisi cantik sebenarnya pada pandangan kita,kekadang kita hanya memikirkan apa yang orang lain cakap,kita anggap apa yang diperkatakan orang sama seperti pemikiran pasangan kita walhal pasangan kita tak pernah mengambil kira tentang hal itu..
kendian kita berprasangka buruk..jadi paranoidtensionlepas tu ada suara-suara yang mencucuk
''eh..takkan tak sayang suami kot,ingat orang laki ni suka ke isteri yang chubby,gemuk..mestila dalam hati dia nak perempuan yang slim..yang lawa-lawa..pakai la produk ni konpem laki sayang percayalahh!''bising
Kita jadi pedulik dengan omongan orang lain yang bertujuan untuk melariskan produk jualan dia ..bila suami cakap tak kisah kita tak percaya tuduh dia hanya berpura-pura kononnya cakap camtu sebab nak jaga hati..walhal siapa tahu itu sememangnya isi hati dia yang sebenar kerana kita hidup berdasarkan apa yang orang akan kata.takbole
  • kita ada duit,kita masuk butik pakaian tapi kita tak beli baju yang kita suka sebabnya kita bimbang kalau kita pakai baju tu nanti apa orang akan kata..mesti aku nampak gemuk kalau pakai baju ni..mesti orang kutuk aku.
  • malu nak tambah lagi makanan walhal perut lapar..sebab apa orang akan kata nanti
  • jadi terdesak untuk kelihatan cantik semata-mata bimbang dengan apa orang akan kata.
  • tak berani suarakan pandangan sebab malas dah aku nak sambung..kehkeh
  • taknaklah bertenet..bukak fesbuk,update belog selalu nanti orang cakap apa pulak
  • tak boleh cerita pasal artis,filem dan drama tv nanti orang kata aku suka bergosip
  • suami jangan hantar saya pergi kerja,jangan teman saya gik shopping jangan ikut saya pergi majlis atau jamuan..nanti orang bising-bising,nanti orang kata saya tak reti berdikari nanti orang kata awak suami yang suka ikut cakap bini.
  • saya kena hantar anak ke sekolah yang mahal-mahal,meskipun saya harus kerja kuat untuk membiayai yurannya..nanti kalau hantar sekolah biasa yang murah apa orang akan kata nanti.
Lagi hazab apabila apa pun yang kita nak buat nak beli rumah ke,nak beli kereta ke, dating ngan suami ke,nak belikan mainan tuk anak-anak ke,nak pergi bercuti kemana pun harus mengambil kira semua yang akan orang kata..apapun keputusan dalam hidup kita harus berlandaskan apa orang akan cakap termasuk nak memilih pasangan hidup kita..penting sangatkah pendapat orang lain,sebetulnya kita boleh pertimbangkan kata-kata orang TETAPI bukannya perlu memaksa diri menerima sebulat-bulatnya sebagai keputusan akhir.
Hidup ini milik kita..yang akan melaluinya juga kita..

Nota celah jari : Siapa orang yang selalu berkata-kata tu..manusia juga sama macam kita hina dan serba kekurangan.

4 ulasan:

♥cikmOt♥ berkata...

betul betul...kadang² kita kena pedulikan kata2 sendiri...hurmmm

Anorrin Ruzila Rahmat berkata...

org kata eden x cantik, eden peduli hapo..yg penting encik asben syg..org kata ai gumuks, aku peduli hape..yg penting penimbang aku tunjuk 45kg je.ahahaha..org kt, aku xde anak so bolehla shopping mcm2, aku peduli hape, penat aku keje pastu xkan aku nak simpan je smue tuh..haih..

Cik Puan Nurul berkata...

cikmot
yea suara hati kita juga penting

anorrin,
hehhe yelaa jgn sampai terseksa dek kata2 org ye dak..yg baik kita pertimbangkan yg menyeksa jiwa xkan nak ikut je

Anorrin Ruzila Rahmat berkata...

Mak org ckp, klu dgr ckp org lain smpi mati pon org bercakap..pedulikan aje..kot org bg nasihat kita dgr, tp klu org kompelin2 abaikan aje..x jd kudis gatai wpon kdg2 skt hati..tp hidup kita, xkan nak biar org lain kontrol kita smata2 nak pusakan kehendak dorg..x gitu??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...