Mereka Yang Terbaik..!

10/13/2012

Menyampah..Menyampah..Menyampah

Suasana suram ditambah hujan sejuk sengit sepanjang minggu ini menambah rasa menyampah yang sedia ada..
aku bertambah lemau dari hari ke sehari..
seiring dengan peningkatan usia baru sahaja berlaku kelmarin menambahkan lagi rasa lemau patutnya aku lebih bersemangat tetapi sebaliknya pulak berlaku.
Ntah ribut apa yang melanda semalam..aku stress semacam,rasa malas yang amat sangat..
kalau stress kepala aku mulalah berdenyut-denyut..
Hah mujur malam tadi berkesempatan pi gym.. bulan ni baru 2 kali je sempat gik..
sempatlah aku berganyang style  hahah ilang stress sakit kepala pun hilang..
itulah kelebihan bersenam yang mungkin orang lain tak nampak..iaitu meningkatkan rembesan hormon Endorphin.

Hormon yang memberi ketenangan..kedamaian..yang menaikkan semula mood kita macam baru lepas hadap aiskrim coklat..baru lepas ketawa.
Kalau korang nak kurangkan berat badan tak semestinya kena pi gym tau aku pi gym pun bila ada kelas  yang menarik minat aku macam Power Training ke,Pilates,Step Dance,Interval Training.Abs Workout,Kickboxing dan sebagainya..aku lebih suka buat latihan kekuatan lah..kelas-kelas yang melibatkan tarian pun aku suka join gak sebab aku suka menari macam zumba ke,latino dan sebagainya..ni bukan macam menari ala poco-poco tu yea ni high impact aerobic punya..kalau tak kena cara boleh sakit lutut terutama untuk yang obese dan sewaktu dengannya.

Kalau aku tak pi gym aku tetap bersenam sendiri kat rumah..aku join gym pun lepas 3 bulan aku melakukan senaman secara sendirian sahaja dirumah.Dek kerana  nak tambah ilmu dan nak pelbagaikan lagi jenis senaman selain nak dapatkan bimbingan daripada trainer tu yang pergi gym..masalahnya sekarang ni bila dah start susah plak nak berhenti hehehhe.




 Bukan gambo hiasan tetapi gambar selingan ini Salad Kacang Buah Pinggang(Kidney Bean).Aku kalau makan salad memang tak letak 'dressing' atau kuah salad macam mayonis dan sebagainya biasa memang makan sama ada kosong atau letak yogurt plain tawar tu..ia lebih bagus daripada letak mayonis bagai  dimana kandungan sodium dan fat tinggi.Salad yang ni vegetarian style resepinya di sini yea.Aku ubah sikit-sikit mengikut selera anak tekak aku.


Nota CPN : Pemakan tegar dedaunan mengalahkan kamben-kamben di tepi jalan.Suka kan ulam,kerabu dan salad.



4 ulasan:

Dr K berkata...

betul...selain utk kesihatan fizikal, dgn excercise hormon endorphine akan keluar byk..penting utk mood yg stabil..:)

Ibu Muda 30series berkata...

eh...samalah kita...me pon pemakan tegar ulam2an...sayur2an... heheheee

Cik Puan Nurul berkata...

daddy ziyyad :
yup mood mmg best jee

A.I.M
Best kan makan sayur senang je nak membuang ehekss

Tanpa Nama berkata...

kne sentiasa jaga ksihtan selalu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...