Mereka Yang Terbaik..!

4/04/2010

Daging stew..nyum nyum

Haa kalo anak tak selera nak makan nasi..kite masakkan stew daging spesel tuk si manje..bleh mkn ngan nasi dan juga cicah ngan roti pita ataupun roti gandum biase tu..(saye adelah antu mknn yg cicah mencicah,colek mncolek..iihik) Camner nak memasaknyer..beklah puan2,akak2 dirumah yer ni wan nk tunjuk mcmna nk masak stew yer xsusah mner pun..jgn luper salin yer puan2..



Bahan A



lebih kurg lam 250gm daging tnpa lemak yer igt tu

air tuk merebus daging

1 bj bwg besar di mayang2

sedikit rempah sup



Bahan B

seinci halia

3 ulas bwg putih

1 biji bwg merah besar



Bahan C

1-2 sudu pes tomato

1 sudu kicap

1 sudu mnyak sayuran

garam dan gula scukup rasa



Bahan D

1 bj kntang di potong empat

1bj tomato dibelah empat

1/2 btg carrot dipotong dadu

sedikit kobis dihiris


Memula rebus daging dgn bwg besar yg dimayang dan juga sbhgn bhn yg dikisar(bhn B).Rebus smpai empuk ye,pastu pnskn kuali tumis bhn2 yg dikisar smp naik bau.Pastu mskkn bhn2 C.Kendian masukkn bhn yg ditumis td ke dlm daging yg direbus.Masukkn kntang,carrot dan juga kobis serta tomato.Masak hingga sedikit pekat,bleh dihidangkan dgn roti or ape2 je lah yg dirasakan sesuai..
Stew ni tak pedas so anak2 kecil leh mkn,nak blend pn bleh kot anak2 ssh nk mengunyahnyer hihi..

P/s : Jgn sesekali risau tuk mencuba sst masakan walaupun kite tak pernah pun merasainyer kerana memasak itu mudah dan menyeronokkan(sonok kalau org makan sampai abeh ape yg kite masak kui kui) lagi satu kalo rs bhn2 xbnyk kat umah siler ejas or modified ler resepi itu mngikut selera tekak masing2..eheh mknernya jgn terlalu skema..

selamat mencuba ^-^

2 ulasan:

Uda berkata...

salam..
boleh la try ni.. memandangkan semua bhn2 tu dah ada kat umah.. tukar menu cikit .. asyik mkn yg sama jer.. boring jugak kan.. hehehe hope kakak nadya suka nanti..

qasehadam berkata...

bleh..sedap gak mak budak yg licinkan pun..kuikui

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...