Mereka Yang Terbaik..!

4/19/2010

Siakap kukus nyonya aduhai..

Salam ari senin..haha bagi yang bekerja arini mesti kalians agak kemalasan atau org kate monday blues..tapi haku ari2 pun monday blues kuikui..macam biasa selalunye weekend memang haku masak spesel skit so semalam haku masak masakan peberet ku yang diberi name ikan siakap kukus nyonya aduhai..eh nape ade aduhai lak tu sebabnye haku masih sakit perut dah gik klinik pon still sakit lagi..tuan doktor bilang suh haku jangan makan pedas2 lagi masalahnye kalo xpedas haku xselera nk makan dah tu sape nk ngabehkan nasi sape??sape?

Perut haku ni dah kondem xboleh makan sebarangan,ni sebab haku dr kecik suke makan makanan yang pedas2,kalians kalo bleh jgn biorkan ank kalians mkn pedas sangat Qaseh tu pon dh macam menurun haku gak yang pedas2 dia ske yg manis dia takmo.Okeh jom kite jenguk resepi kali ini

Bahan2 beliau :

Sekor ikan siakap nk gune ikan lain pon bleh-dibersihknye nk belah btk rama2 pon okey

Bahan A (dikisar)
kira 10 ulas bwg merah dan bwg putih
agak2 lam 12 tgkai cili kering lebih pon xpe kok nak pedas lagi
2 batang serai
sebatang bunga kantan-haku buh 2 btg sebab haku ske munga kantan
sedikit belacan bakar

Bahan A
4 sudu sos tiram
2 sudu sos tomyam
3 sudu besar air asam jawa
gula dan garam secukup rasa
2 sudu besar cili kisar-xbuh pon xpe
jangan lupe minyak masak.

Cara memasaknye plak

Memula korang kukus ikan tu sampai masak buh lam pinggan bujur yg tahan panas..haku buh lam pinggan bulat sbb taktau mane pinggan bujur membawa diri hoh..bleh cmpor halia muda skli yg dimayang2.
Sementara tu panaskn minyak lam kuali tumiskan bahan A tadi hingga naik bau kasi bersin semua org lam umah.
Masukkan sos tiram,cili kisar dan pes tomyam bile garing masukkan air asam jawa,garam dan gula.Masak sampai mendidih.
Dah masak tuangla kuah ni atas ikan tadi hingga rata..dan taraa

Haha kalias leh ejas la nk lebih pedas ke hape..yang ni haku terlebih pedas lak puas gak kene bebel ngn Abah Qaseh maklomla perut haku masih sakit..patutnye haku wat kukus yang biasa2 je xyah pedas2 huhu.

p/s : Pasan tak 'mende tomel' kat pic tu huhu..hiasan terbaru haku hihi lame dh nk mende alah ni..sangat berpatutan korang pon bleh mendapatkannye..

2 ulasan:

bizzonline berkata...

harus besokan sket lg wtrmark tu..ekekeke

qasehadam berkata...

iya puan akan sy wat kasi besar punyer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...