Mereka Yang Terbaik..!

8/23/2010

Tanpa mercun Ramadhan tetap meriah

gambo dari kosmo online





Sebenarnya malas nak komen pasal aktiviti tak bermoral nih iaitu bermain mercun membakar duit sekali membakar diri sendiri tapi lepas nengok berita budak kecik sampai melayang atas pokok kesan stor mercun meletup buat saya tergerak nak gak komen sikit pasal nih..

Saya pun penah jadi budak-budak penah ikut kawan-kawan main bunga api,tapi saya sebenarnya sangat takut nak pegang bunga api apetah lagi nak main mercun,sebab saya memang sangat takut ngan api lebih-lebih bile teringat ade anak jiran yang melecur kat badan lantas meninggalkan kesan yang hodoh dan menyebabkan orang normal jadi cacat padahal budak tu bukan main mercun tapi dia main api masa dok bakar sampah kat rumah..

Saya maseh tak paham nape mak bapak suke ajar anak-anak main mercun,tak terganggukah dengan bunyik bising kalo memang satu famili tu pekak lain cerita bagilah bom pun meletup kat telinga memang tak dengar ape..

Ape yang seronok sangat dengan bakar mercun,meriam buluh ni???tak pikir ke dengan jiran-jiran yang lain yang perlukan ketenangan,macammana kalo yang ade anak kecik kat rumah???saya selalu pesan kat encik suami atau sesiapa saja jangan sesekali nak ajar anak-anak saya main mercun,saya tak kesah nak kuarkan kata-kata pedas yang bisa merobek sanubari sesiapa pun sebab mercun memang hanya mendatangkan keburukan je kalo betul ade kebaikan meh sini tunjukkan dalil-dalilnya..


Kenapa saya anti sangat dengan mercunnn ni..???



  • masa saya kecik-kecik dulu ade anak jiran nih suke baling mercun bawang kat kaki saya,setiap kali saya melintas depan dia mesti kene..ingat tak sakit ke vudusss


  • bunyik yang maha bising dan kuat ganggu orang nak beribadat dan nak tidooo


  • abah saya penah bawa parang sebab ade bebudak nih main mercun roket pastu baling kat umah nyaris tak terbako umah dahtu ganggu orang nak tengok tv ke ape.


  • saya seorang yang suke ketenangan pasang lagu pon slow je tapi bunyik 'menatang' tu sangat mengganggu sanubari saya.


  • saya bersalin seminggu sebelum raya,kat kampung memang tersangat meriah dengan bunyik mercun silih berganti sehingga mau meroyan saya dibuatnya bayangkan menantu orang sebelah umah dah beranak pinak buleh baling mercun setiap minit betul-betul kat tingkap tempat saya dan Qaseh tidoo sampaikan kakak saya terpaksa menjerit kuat-kuat marahkan depa..grrrrr


  • masa mule peknen saya mabuk teruk dari pagi sampai malam,bunyik mercun masa tahun baru cina benar2 buat saya terseksa sampai menangis-nangis sebab takleh tidoo.


  • bunga api jenis yang pemegang dia dari dawai tuh penah terjatuh atas kaki saya gilooo sakittnyee.


  • ade kawan saya nih kawen dah lama dan belum dikurniakan anak tapi setiap tahun depa laki bini part time cari duit raya yang 'halal' dengan membakar duit orang lain iaitu menjual mercun orang lain sibuk usung sample kueh raya depa sebuk usung katalog mercun.


  • makcik-makcik kat surau atau masjid melatah kuat dan nyaris nak kena serangan jantung ketika solat teraweh sebab ade yang 'bijak pandai' main mercun kat depan surau.


  • malam raya tahun lepas,biasalah kat kampung orang bakar lemang tetengah malam,abang kawan baik encik suami terasa pedih kat belakang beliau sebab terkena mercun roket..bengang tak hengat beliau dengan kejadian itu mau je disumpah-sumpah orang yang main mercun tuh.


  • dan kelmarin saya balik kampung menjengah anak buah yang berusia 18 hari mendidih tul hati saya nih bile terdengar lagi bunyik letupan tak guna tuh lagi-lagi bile tengok anak buah tersentak-sentak terkejut.

Saya tetap tak paham kenapa ade orang sanggup membahayakan diri sendiri dan orang lain dengan main mercun pastu siap ajar anak-anak main sekali..dah takde aktiviti lainkah yang sesuai tuk meriahkan bulan Ramadhan yang mulia nih..?sebab belum kena kat lobang idung sendiri biasanye macamtula..bile dah kene baru ade rasa trauma kan..


P/S :Tak salah pun menghormati hak orang lain untuk hidup dalam ketenangan,di negara lain diketika ini bunyi bising seperti letupan mercun itu bermakna mereka hanya mampu bertawakal samada maseh berpeluang tuk bernafas lagi atau tidak..so hargai lah keamanan yang ade ini belajar tuk bersyukur dan menginsafi daripada kesengsaraan orang lain diluar sana..

1 ulasan:

Aleeya berkata...

eeiii ngerinyer tengok ...tiap2 tahun ade je jadik mangsa men mercun ni kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...