Mereka Yang Terbaik..!

12/20/2010

Tauhu Telur Goreng dengan Cendawan yang enak untuk si kecil

Cuaca mendung di luar tidak menghalang dapo dirumah berasap ahaha sebab bukan guna kayu api tuk memasak ..kalians ade anak kecil,atau lidah kalians seperti budak kecil tak tahan pedas apakata kalians mencoba masakan yang mudah lagi enak nih..ekceli dah penah dah masak gini dedulu tapi duk jadik sangat haha pastu tetengok ulangan rancangan Ho Chak ala rancangan yang macam rancangan jalan-jalan cari makan tapi versi cina la huhu ade la depa masak gini so acik terai la masak tuk si kenit yang cerewet makan ternyata beliau makan dengan banyakkk..yahuuu.ni acik main agak-agakla bahan-bahan yang digunakan.Korang leh terai la nak bubuh apa pun janji kena ngan tekak memasing. Resepi Tauhu Telur Goreng Dengan Cendawan

Bahan-bahan

Tauhu telur saya guna 3 ketul boleh didapati di kedai berhampiran rumah kalians

Sedikit daging ayam cincang(tak buh pasal anak dah tak dan-dan nak makan)

Sedikit udang kering

Sedikit kacang panjang diracik halus

Lobak merah dimayang atau diparut halus

Sengkuang di parut halus

Sedikit cendawan Shitake dipotong kecil(acik guna cendawan tiram malas nak gi kedai ujan..)

Halia seinci dimayang

2 ulas bawang putih dimayang

Sedikit putih telur

Sedikit tepung jagung kalu nak kuah pekat

1-2 sudu sos tiram

Sedikit lada sulah

Garam secukupnya

Sedikit air

Sedikit kicap cap kipas udang kalo nak kuah ade kaler

*kalo nak pedas boleh campurkan ngan cili padi.

Cara Memasak

-Memula potong bulat tauhu jepun tadik.Kendian gorengkan didalam minyak yang panas.

-Setelah kekuningan boleh la diangkat.

-Pastu tumiskan bawang putih dan juga halia sampai naik bau.

-Masukkan isi ayam,terus kacau sampai nampak dah kecut sikit isi ayam tadik.

-Masukkan sos tiram,sayur-mayur dan lada sulah.

-Kacau lagik dan agak layu masukkan sedikit air.Jangan lupa masukkan garam kalau nak masinla.

-Bila dah mendidih sikit masukkan putih telur dan kacau rata.

-Kalau rasa kuahnya agak cair bolehla campurkan sedikit tepung jagung yang dibancuh sedikit air kalau takyah pun takpe.

-Tuangkan kuah diatas tauhu telur yang dah siap digoreng tadik.

-Bolehla dihidangkan dengan nasi panas-panas dan di nikmati oleh si kecil anda yang dari tadik duk menarik baju ketika anda sedang sibuk memasak.






Antara bahan-bahan yang digunakan..nampak tak kacang panjang tuh ijauu betul kalernya dah rupa cam cilipadi lak..




8 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

nampak sedapp ni...
tapi kena cari tauhu telur le pulakk..

syrupmasin berkata...

macam sedap :)

::Mamalyna:: berkata...

wah... boleh try.. lately cam perasan yang lyna suka makan tauhu telur tue..

Cik Puan Nurul berkata...

TTM:harusla dicoba mana tau amjah suka nnt
syrupmasin:teraila kalo kene ngn tekak okla

mamalyna;
ha elok le tuh boleh buat kat dia..kalo guna cendawan shitake lagi cedappp

cik EPAL berkata...

gulp gulp. tertelan air liur nengoknya =)

bunga_ros berkata...

cam best jer.. Anak ko ske mkn yek.. Best nya klu aku pun bleh dok umah.. jg baby.. Masak2. ^_^

Heidi Shafiq berkata...

yg dh besa boleh tumpang sekaki x?

Cik Puan Nurul berkata...

Cik Epal:
ala cam sedapp sgt hahah makanan dak kecik je pun

bunga ros:
wah ibu tisya dah ade belog,ala kije pun bes ape ade duit masanya akn tiba gak nanti tungguuuu..

heidi
boleh je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...