Mereka Yang Terbaik..!

3/14/2011

Tak rela bermadu tapi...

Kabare..?haha dan-dan jadik jawa lak mentang-mentang suka masakan jawa kan..tapi hari ni takda cerita masakan jawa ini cerita tentang lain..dengar tajuk kat atas tu macam suspen je..ahaha rasanya mana-mana isteri kat donia ni pun tak sanggup bermadu melainkan atas-atas sebab yang tersendiri maka dengan sendirinya merelakannnya..sebab saya penah tengok seorang isteri melamarkan gadis tuk suaminya..dulu masa sekolah ada cikgu yang bermadu dengan kawan baik dia yang juga cikgu dan mengajar di sekolah yang sama..apapun alasan hanya mereka yang tahu kan..ehh dah takmo cerita lelebih pasal 'madu'yang tu ni nak cerita tentang ayam madu ahahah.. semalam masak ayam madu ratah gitu je..taraaa


''

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"


ayam madu yang dimasak dalam kuali je tapi rasanya sangat sedap..masakan yang menggunakan madu memang superb saya sendiri pun banyak gunakan madu dalam masakan..kali ni resepi ayam madu diambil daripada Kak Hana..



Resepi Ayam Madu Sticky-(kopipes dari blog Kak Hana)



Bahan-bahan

1/2 ekor ayam - potong kecil(saya guna peha ngn kepak je beli kat pasoraya)
2 inci halia muda - parut
5 ulas bawang putih - ketuk
2 sudu besar kicap pekat manis

1 sudu besar sos tiram
2sk maggi seasoning @ sos ikan - hana letak dua2 (saya buh seasoning je sos ikan ade saja malas buh)
1 sudu besar sos cili dan sos tomato
3-4 sudu besar madu

1/2 sk lada hitam
1/4 cawan air
garam jika perlu

Cara-cara

Gaul semua bahan dalam mangkuk kecuali air. Perap sebentar 10-20min.
Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukkan ayam tadi dan juga sedikit air. Tutup dan biarkan masak hingga air kering dan terbit minyak dan sticky seperti ayam bakar.Sesekali balik2kan supaya tidak terlalu hangit.

Sebelum matikan api, pastikan ayam masak, jika belum tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kering dan sticky.

Angkat dan buang lebihan minyak. Hidangkan



nah inilah diaa..disebabkan penutup kuali saya kan dah pecah jatuh atas kaki saya dulu tu kan..maka saya guna la penutup periuk kukus..jadikla janji bertutup gakk..Dan mabeless gak rasanya..thanks Kak Hana untuk resepi yang simple ni..memacam gakla resepi daripada blog Kak Hana ni penah saya buat..



~semoga Kak Hana dan family serta semua rakyat Malaysia yang berada di Jepang berada dalam keadaan yang selamat..

6 ulasan:

BIONIC WOMEN berkata...

wow look mabeles..mesti cuba nih..hehe

aDieyZa berkata...

nampak sgt sedap!! terliur jap.. hihihi

Azreen Zunairah berkata...

sedapnya...nampak shinning2 gitu..huhuhu

::Mamalyna:: berkata...

sedap tue... senang jer resepinya...

Cik Puan Nurul berkata...

huhu ye memang sedap pun wehhh..xpuas makan dah buat pun xbyk kan hahaha..pasnih nak buat lagi lagipun senang je..dan bahan2nya pun senang cari ade kat umah je kan..bebudak musti suka sbb dok pedassss

feizal berkata...

madu yg nie abah poon suke...hehehhe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...