Mereka Yang Terbaik..!

5/24/2011

Berapa banyak babi yang dah dimakan??

Tetiba orang dok kecoh pasal kek resepi rahsia yang sangat femes tu mengandungi DNA babi dalam tepungnya.. rasanya ramai orang Malaysia khususnya orang islam dah melantak kek kat sana kan..eleh jangan tipu derr..tapi acik pun sama saja padahal 2 minggu lepas baru je lagi acik melantak kek tu masa tu tak tau pun ade kecoh-kecoh macam ni seperti yang dinyatakan kat sini..
kendian tadi acik godek-godek pasal isu ni lagi pun mende ni pun takde kecoh-kecoh lagi kat berita ke apa orang pun bukan semuanya tau..pastu terbaca lak maklum balas dari pihak resepi rahsia,
Saya, Wan Zawani Bt. Wan Ahmad, Eksekutif Halal daripada syarikat Secret Recipe ingin menyatakan maklum balas di sini berhubung hebahan atau kandungan artikel blog yang telah dibawa untuk perhatian kami. Kami amat kesal kejadian seumpama ini boleh berlaku walhal perkara ini langsung tidak terjadi di syarikat kami kerana kami sepenuhnya menggunakan bahan-bahan ramuan yang halal serta mendapat pensijilan halal dari daripada badan yang diiktiraf iaitu JAKIM. Jika terdapat sebarang kemusyikan berhubung perkara ini, anda boleh berhubung terus dengan pihak kami di talian 03-78034891 dan berhubung dengan saya. Dengan ini, kami juga ingin memaparkan kenyataan rasmi daripada syarikat Secret Recipe berikut, klik sini untuk maklumat selanjutnya

Rasanya ni sama la dengan kes milo dan sardin ayam brands dulu..apa-apapun kita kena selidik dulu bimbang berlaku salah faham lagi.Tapi kan kalau nak diikutkan kenapa kita selalu bising-bising gegar dengan makanan yang dijual dalam restoran dan sebagainya..adakah makanan yang kita beli kat gerai-gerai tepi jalan tu betul-betul halalnya sebab takde pun makcik jual goreng pisang tu gantung sijil halal ke apa,halal bukan sahaja merangkumi soal kandungan bahan-bahan dari sumber tak halal saja tapi soal kebersihan juga di ambil kira..kalau dah jual tepi longkang,tepung yang digunakan adakah halal jugak hahahha..kita mungkin fikir alah dah orang melayu,islam plak yang jual opkos la halal tapi ia tak dibuktikan pun kan.
Sebenarnya ade segelintir orang bila dia nak makan kat sesebuah restoran tu bukan dia tengok restoran tu ade sijil halal ke tidak tapi tengok pelanggan kat dalam tu ada tak orang melayu atau islam..kalau ada laju jela masuk,sama gak la bila nak beli goreng pisang ke apa kita tengok si penjual tu pakai tudung,muke melayu ok jalann..sama macam makan kat kedai mamak nengok banyak je ayat Al-Quran digantungkan ok beress konpem halal..hahhaha
kita sebenarnya kena pandai pilih tempat walau sebaiknya masak jela kat umah sendiri tapi cemana kalau tak pandai masak dah tentula kene makan kat luar kan..dah kalau banyak sangat kekeliruan payah gak kan tak tau mana satu halal ke tidak,sepatutnya tak perlu rasa risau kan bukannya kite dok kat ostolia ke apa sampai rasa macam sukar bebenor nak cari makanan halal kat Malaysia ni sampaikan ikan keli pun jangan sebarangan beli hahhaha..ada jugak yang dikira tak halal sebab ikan keli tu makan makanan yang tak halal.
so bagi mengelakkan kekeliruan sesapa la kalau ade buat bisnes-bisnes makanan ni seeloknya korang dapatkan sijil pengesahan halal daripada Jakim..susah jugak esok-esok kalau ade yang tak puas hati ke apa siapa yang susah kan..

Nota CPN:Teringat hanya makan buah je sepanjang 2-3 hari ketika travel kat Vietnam dulu..punyela takut nak makan menda lain..bebetul diet hehhe

6 ulasan:

AcuRose berkata...

Sgt senak perut baca title entry nih, huhu. Ni kek mmg popular time besday.

Cik Puan Nurul berkata...

huhu..memanglahh ramai yg suke makan kan..me too..kalau rasa stress ke apa kan tetiba lalu kat sikret musti singgah biasa beli 2 slice..lg pun me sorg je makan hehhe

Rai berkata...

kalau hidup diluar negara..halal haram tu jelas macam hitam dan putih..tak bercampur..tapi tinggal di Malaysia rupanya lebih menakutkan..banyak yang kelabu.. hari ni halal..esok mungkin haram..

Cik Puan Nurul berkata...

Rai,
betul tu tetiba macam payah plak kann haishhh baler..baler

KOKO berkata...

tak halal ke.... nasib koko tak suka makan... ikan bakar lagi bagus

syafiq berkata...

makan sambal kicap campur ikan masin je..
sambut besday makan roti 50 sen je..
hahahaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...