Mereka Yang Terbaik..!

5/25/2011

Serius!giler kentang sedap tak ingat..!!

Lama tak cerita pasal masakan..kekdahnya baru minggu lepas je cakap pasal makan..CPN dengan makanan memang harus dipisahkan jika tidak makin mengembang dari sehari kehari..bila dah kembang memang wajib jadik mangsa sindiran..hati sapa yang sentap?sentap hati mak noksss..tapi menu pembuka selera yang satu ni memang sukar dipisahkan daripada acikk..haishh boleh gaduh laki bini kalau tak mendapat(apakah???)pembuka selera yang sangat superbb..sekali makan nak makan lagi dan taknak kongsi-kongsi ngan orang lain hakhakhak apakahhh itu..jeng..jeng

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

"

''

"

ok cukup sakit tangan dok tekan enter..taraaaaa mempersembahkann
lahhhhhhh..pebenda nih?inilah tempoyak ikan bilis panas-panas dari kuali..dulu pernah dah cerita pasal makanan enak ni tapi hader haku kesah,nak tayang lagik sebab suka sangat hehe sebab kali ni ade bahan lain yang di campurkan tengkiu pada Puan Herni yang telah mensajeskan acik memasukkan kacang botol yang dihiris halus..seriyes sedaappppp hokay.sebelum ni kalo rajin pun bubuh terung pipit je padahal tak makan pun terung tu tapi bila bubuh kacang botol walawehhhh..terangkat siot terasa rangupnya kacang botol ditambah pulak dengan ikan bilis yang dah sedia rangup dan garing bila bersatu dengan tempoyak yang manis masam dan pedas makan pulak dengan nasik panas,juga boleh dicicah dengan roti.. apa pun boleh..hah saat entri ini ditulis acik sudah rasa lapar kembalik teringat-ingat sama itu tempoyak.
resepinya mudah sajokkk
~ikan bilis digureng garing jangan hangus sudahlaa,bawang besar di mayang,kacang botol di hiris halus,cilipadi suka hati banyak mana ditumbuk dengan sedikit kunyit hidup,garam dan gula secukup rasa.
~masuk sedikit minyak dalam kuali,tumiskan bawang besar dan bahan yang ditumbuk(cilipadi dan kunyit idup)pastu masukkan tempoyak dan sedikit air(ikut suka la) agak-agak mengelegak dan nampak pekat sedikit masukkan gula dan garam secukup rasa kalo tempoyak tu dah manis takmo masukkan gula pun takpe pastu masukkan kacang botol dan ikan bilis tadi.gaul bagi serata pastu angkat dan hidangkan.
**boleh je kalau nak masukkan daun kunyit yang dimayang ke,jering tanam ke,petai ke ikut selera anak tekak korang la hahahah..

Makanan yang enak ini tak sesuai tuk orang yang sedang berdiet takut makan nasik bertambah-tambah,juga tidak sesuai untuk orang bando yang kononnya tak makan tempoyak,durian makanla tu pun seulas dua sahaja..ekekekeke tapi sangat digalakkan kepada kipas susah mati tempoyak doyann..Disebabkan harga tempoyak yang mahal di pasaran dan juga agak sukar diperolehi stok bekalan acik dapat menikmatinya hanya sekali sekala kadang tu kan hanya mampu menahan rasa kempunan maka sesapa yang sudi menghulurkan barang sebalang dua tempoyak amatla digalakkan sekiaan..


6 ulasan:

Aisumi Chan Kawa'i berkata...

tempoyak my fav ni.. tapi xpernah lagi cuba dgn ikan bilis n kacang botol.. boleh try nihh..

Nazz@Purple berkata...

sedap2..mak ade buat..tp dulu la..huhuuh

TopsyTurvyMum berkata...

Ni mak aku selalu buat jugak cuma balik hari tu tak jumpa kacang botol!
Huwaaaa....mengidammm!!!

Cik Puan Nurul berkata...

Aisumi:cer terai cer terai sedappp woo
Nazz:ha sedapp kannn

TTM:Sabar..sabar tunggu raya la wehh..hangkut byk2 tempoyak..eh jap ostolia pun xbenarkan tempoyak masuk kat sana kan.

Rtp Farra Arisha berkata...

oohhh sgt2 bestttt kann :))

Mila Ahmad berkata...

sedapnyer....nak suh mak mila masakla camnie hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...