Mereka Yang Terbaik..!

5/20/2011

Cerita Malam Jemaat,Misteri Makcik Azimah

Bermulanya sebuah cerita..mood seriyes ok
Aku sememangnya sudah bingung dan bengang juga setiap kali telefon rumah itu berbunyik..paling tensen bila baru nak terlelap di kala angin petang sepoi-sepoi bahasa menyapu pipi mulusku..''kring..!kring.''Opocot mak kau!terjaga aku dalam kebingungan..hoh
Ahh sejak beberapa tahun ni aku sememangnya terseksa dengan panggilan telefon itu sehingga merasa trauma untuk menjawab panggilan setiap kali ia berbunyi,kadang-kadang sudah boleh meneka siapa yang akan bercakap,sudah cam benar aku dengan suara misteri itu..kenapa terus-terusan mengganggu hidupku begini..ohh pelislaaa izinkan aku bahagia meskipun seketika cuma pelis(tangan di dada mata ke atas)
Pernah juga aku terpikir mungkin sepatutnya aku menyiasat siapa pemilik asal nombor telefon rumah ini sebelum aku menggunakannya..tapi penting sangatkah?gasaklaa ader hakak kesah semua itu,masalahnya aku tetap tensen melayani setiap panggilan misteri yang hadir saban waktu sehingga mengganggu konsentrasi ketika asyik melayan Akademi Fantasia di telebisyen berbayarku(kantoi layan AF)
Telefon berbunyik lagik..terkocoh-kocoh aku berlari untuk menjawab panggilan bimbang orang di kampung yang menelefon barangkali ada hal yang penting siapa tau kan..sekali angkat
''Hello..Assalammualaikum..''Kedengaran suara di sebelah sana memberi salam.Oh aku sangat kenal akan suara itu..suara yang tak pernah aku rindui..
''Waalaikummusalam..''jawabku perlahan sambil mengkontrol nada suara yang sudah mula ke laut menahan rasa di dalam dada..
''Maaf ye..nak tanya makcik Azimah ada tak..ala cikgu Azimah tu ada tak..ni betul kan nombor telefon umah dia"
''err..bukan..bukan ni bukan umah dia..ni umah saya,saya memang beli umah ni(tetiba je) takda langsung orang nama Azimah kat sini.''Laju-laju aku memberitahu dengan niat nak mematikan perbualan dengan cepat..hehehe
''oh bukan yea..makcik ingat ni umah makcik Azimah tu sebab memang dah lama makcik simpan nombor telefon ni,ingat kot dia sewakan kat awak ke umah dia..makcik ni bukan apa nak menjalinkan silaturrahim je..maaf la yea makcik mengganggu.''Makcik tu terus letak telefon..sentap mak nak ayat dia yang last tu..
Kenkonon aku ingat nak 'basuh' la makcik tu tadik,mana taknya dah bape puluh kali dia telefon umah ni dan puluh kali gak aku bagitau ni bukan umah makcik Azimah,tapi dia telefon gak..kadang-kadang tu orang lain la suara muda sikit mungkin anak makcik tu kot call nak cakap dengan mak uda Azimah lah,cikgu Azimah laaa..selalu sangat tau..mana tak tensen hakak..kalau call nak cakap ngan aku takpaala jugak tahula jugak aku ade peminat huahuahua..
Rasa macam tak logik la jugak kalau nombor telefon rumah ni dulunya 'Mokcik Azimah' tu punya sebab dulu TM takde pun bagitau(err memang derang akan cakap ke eh)aku pikir ni memang nombor telefon yang barulaa..hai entahlaahh makcik Azimah akan kekal menjadik misteri..tunggula esok lusa musti ade lagik yang mencari makcik Azimah ni..haishh yang hamunnya adakah si pemanggil ni mengalami amnesia sementara..asik lupa je yang dah berpuluh kali aku bagitau ini bukan rumah makcik Azimah!
Persoalahnyaa..siapakah sebenarnya makcik Azimah...jeng..jeng..jeng sesiapa dapat memberi jawapan pasti akan ku belanja makan jemput bilis panas cicah sambal kicap beserta teh panas..spesel ni takda kat mana-mana jual tau..
adakah beliau ini sebenarnya makcik Azimah..?

"

"

"

"

"

"

"

"

''

"

"

"

"

"

cehh penat plak tekan enter nih..
bukan makcik Azimah yang sebenar..sekadar menyibuk menfemeskan diri beliau sajerr...

1 ulasan:

estee_8980 berkata...

eiiiiiii misteri tau mokcik azimah....
kalo dh ari2 tel...baik tukar je la no...terganggu kalo dh ari2 call

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...