Mereka Yang Terbaik..!

6/28/2011

Edisi mentekedarah :Patin Masak Tempoyak(stail mak koi masak)

Amaran lembut :Sesiapa yang sangat menggemari lauk ikan patin dan sedang berpuasa disarankan hanya memandang seimbas lalu buat-buat tak perasan sekiranya berlaku kejadian air liur meleleh ditepian bibir,kempunan dan sebagainya hakak takmo bertanggung jawab yea kehkehkeh..TETAPI jika kalians bukannya kipas susah mati ikan sungai seperti ikan patin takyah nak mencebik buat-buat muntah den seligi je kang nanti har..har..har Nah mempersembahkan lauk feberet acik sejak azali lagik tau..asal balik sekolah mesti nak lauk ikan patin masak stail gini.Mak acik kalau masak ikan patin simple je gini la masakannya bahan-bahannya macam masak asam pedas dan singgang gitu tapi masak campak-campak rebus je tak perlu tumis bagai nak sedap dan menyengat tambah tempoyak memang terangkat gitu..dah banyak kali masak barulah berkesempatan nak menayang kat sini maklumla biasanya tak sempat nak ambil gambo dah tinggal tulang guaner tu ye dok.ni pun ikan patin ehsan kakak acik yang balik kampung baru-baru ni dia bagi 2 ekor abis sudahh di masak ala kecik je pun patin nya weh.

Meh layan resepinya pasal ni masakan asal mak so biasalah tiada sukatan tertentu bahan-bahan yang diperlukan kira ikut suka la nak bubuh berapa banyak pun asal kena dengan anak tekak memasing udah dan selamat menjadik baja ye tak.Boleh jenguk sini gak nak tengok step memasaknya bezanya acik tak bubuh serai je sebab mak acik buat tak bubuh serai so tak masukkanlah.

Patin Tempoyak

2-3 biji bawang merah
1-2 ulas bawang putih
seinci lengkuas(kalau takde bubuh halia pun boleh)
cili merah atau boleh gak guna cili kering
cilipadi kalau rasa perlu nak pedas berapi tapi acik jarang bubuh.
sedikit kunyit hidup
**bahan-bahan kat atas tu semuanya dikisar atau ditumbuk
Kendian masukkan semua bahan-bahan yang dikisar tadi tu dalam periuk,masukkan sedikit tempoyak,air,daun kesom,bunga kantan dan asam keping.Biar atas periuk sampai mendidih dan kemudian masukkan ikan patin.Tak perlu nak kacau-kacau sangat kang hancur lak ikan.boleh masukkan garam ikut citarasa bila dah masak ikan bolehla di makan dengan nasi tak lupa gak kalau acik masak biasanya bahagian yang isi-isi tu acik goreng hehhee..sedap wehh..

Biasanya kat sini kalau kat kedai makan dorang masak patin tempoyak tu kuning sangat-sangat banyak benor tempoyak dan kunyit yang dibubuh pastu bubuh cilipadi bebanyak kan.dan biasanya kuah pekat kalau terkena baju abislaah tak hilang sampai sudah (pengalaman baju raya kena tahun lepas uwaaaa..)kadang-kadang orang masak bubuh timun la keladi bagaikan..heheh yang tu acik tak berapa gemor nak masak stail tu tapi kalau ada depan mata abis gak tinggal tulang acik kerjakan kehkeh..paling tak suka kalau kat sini diorang masak bubuh santan sekali erkk memang tak sukaa..ikan patin yang acik suka pun jenis yang saiz sedang-sedang je dan kurang lemak.
Ikan patin kalau tak mau yang hanyir busuk belilah yang segar dan mahal harganya bukanla suruh beli ikan patin liar seperti patin buah tu yang tu memang sedaplaa padan dengan harga dia tapi beli yang dibela dalam sangkar kat sungai tu bukan yang di bela di kolam.sebab kalau yang dibela dalam sungai tu airnya mengalir so takdala sebusuk ikan yang dibela dalam kolam tu..
Tahukah kalians disebabkan lauk ikan patin ni feberet acik masa bertunang dulu lauk patin inilah jadi santapan orang kampung masa acik bertunang..ramai yang suka makan sebab boring hadap lauk ayam setiap kali ada kenduri kan hehehe..licin woo seperiuk besar..kebetulan ada sepupu yang memang membela dan menjual ikan patin sangkar ni maklumla umahnya tepi tebing Sungai Pahang kat Temerloh tu je pun hehhehe..
jalan

Pssss..dah terliur balik maklumla puasa arini huhuhu..lapar

8 ulasan:

*Miss Geli^ berkata...

sakit ati tengok gambar ni sebab aku pun suka patin..masak tempoyak..

tak payah tumis, masak asam rebus je letak tempoyak bebanyak..fuh, memang terangkat lah!!!

laki aku suka pulak ikan patin goreng...cicah kicap pedas...fuh

balik pekan weken ni aku nak beli lah patin

Cik Puan Nurul berkata...

ye bebetul tuuuuuuu...hahahhaha aku masak petang semalam berjeluk makan wehhh..senang je masak ni mak aku panggil singgang pedas ..nyummm3..tempoyak takde semalam puas cari kat kedai kat umah ade sikit je bencikkk..

TopsyTurvyMum berkata...

Wahhhh...
sesajer tayang kat aku yang jauh ni yang buat tempoyak tak mejadik! Huwaaa!
Mak aku buat tempoyak, cili padi semata..

Cik Puan Nurul berkata...

TTM
yang tu hok pedas berapi kan tapi pasal aku ada anak kecil 'anak besar' yg tak makan pedas maka tak buat la gitu kang diorang komplen pedas la mende

NaniRostam berkata...

salam cik....nani seumur hidup tak nah akan.....patin tempoyak ni....nanti nak gi rumah cik la......boleh jamu ikan patin tempoyak.....hehhe

Cik Puan Nurul berkata...

salam kak nani..usahla bercik-cik dgn ku hihik terasa mude gitu..haah boleh mehlaaa jemput makan hihihi

NuRuL DhiA berkata...

waaaaah...nak nak feverat ku nih! semlm masak patin bakor, kelmarin masak asam pedas terangkat...huhuhu 2hari berturut mkn patin jek, mulut pun da muncung cam patin nih hahaha

Cik Puan Nurul berkata...

nurul dhia
kehkehkeh pasal tgk resepi mu tula sampai kite pun kempuna org bagi patin apalagi cargas la masak huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...