Mereka Yang Terbaik..!

7/14/2011

Isinya manis dan sedap

Tak seronok nak menikmati makanan bila lelangit luka dan pedih tak tau napa dah dua hari kena..sakitnya seksa woo nak minum air pun terasa pedihnyaaa..tempohari encik suami beli sesuatu yang tak pernah acik makan tapi pernah tengok..apakah menda alah itu..

Ni haa udang lipan beliau beli di pasar ingat harganya mahal rupanya murah la daripada udang biasa kita beli tu..maka hanya 10 ekor je beliau beli takpela nak rasa dulu beli banyak-banyak kang tak sedap rugik je kan..udang lipan juga dikenali sebagai udang gertak/mentadak/ronggeng dan lelain..nama omputihnya Slipper Lobster dan Mantis Shrimps.Udang ni sesuai masak goreng dan grill walaupun ade gak yang masak rebus,gulai lemak bagai tapi dikatakan kalau masak berkuah-kuah nanti hancur lak isinya.
Maka acik masak goreng simple je..
Bubuh garam kunyit pada udang,tumis hirisan bawang besar,cilimerah/cilipadi dan halia.pastu masukkan udang diikuti sayur seperi carrot,kobis bunga dan jagung muda.jangan lupa masukkan sedikit sos tiram dan cili sos..garam kalau perlu bubuhla tidak tak payah..tak perlu masukkan air..bila dah masak boleh di makan panas-panas dengan nasi..sedap juga rasanyaa..
nak makan dia acik picit kiri kanan badan dia dengan jari serentak nanti badan udang jadi kembong pastu tarik je isinya tapi kalau isinya jadik lembik tu kene sedutla macam makan ketam tu huhu..

4 ulasan:

Bluewendy berkata...

sedap nye..hhuhu..tak penah plak tgk udang lipan...kih3..

Cik Puan Nurul berkata...

sedap..manis isinya huhu me pun pestime makan..penah tgk kat pasar tapi tak beli pun..ni laki yg beli masak jelaa

HappyIrfa berkata...

mcm lipan ?eeeeeeee geli la pulak

Eida elHakim berkata...

pernah tgk udang ni.. tapi mak yg masak.. takut nak pegang.. nak mkn pun takut juger..tapi diorg ckp isi mmg manis giler..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...