Mereka Yang Terbaik..!

7/05/2011

Pedas Yang Menyengat

Akhir-akhir ni lidah memang nak makan yang masam-masam dan pedas saja padahalnya memang dah jadi peberet suka makan pedasjelir.Apakah yang pedas,masam,manis ,masin dan penuh rasa yang menyengat...??
 sila lap air liur memasing kehkehkeh...inilah dia kerabu mangga special pedas menyengat..bukannya tak pernah buat pun kan kerabu mangga tapi kali ni lain sikit rasanya memang direka khas mengikut citarasa CPN hehehhehe..dah banyak restoran  ke,kedai nasi campur ke hanya 2-3 buah restoran je yang kerabu mangga dia terangkat gitu ada jugak yang non hado rasanya maka setelah berfikir dengan waras acik pun merajinkan diri buat kerabu mangga ni baru-baru ni ..jom layan resepi kerabu mangga ni
Kerabu Mangga Pedas Menyengat
Bahan-bahan:
2-3 biji mangga muda dipotong atau disagat -acik guna mangga epal
sebiji tomato dipotong dadu
sekuntum bunga kantan dimayang halus
sebatang serai dimayang halus
bawang merah atau besar dimayang halus
cilipadi dimayang halus-ikut suka nak bubuh banyak mana
sedikit ikan bilis ditumbuk dengan 1-2 biji cili padi
sedikit udang kering
sedikit kerisik(optional)
2-3 biji limau kasturi/lemon -amik perahan jusnya
garam dan gula secukup rasa-boleh juga buh sos ikan kalau ada
kacang gajus/kacang tanah/badam-yang dipanggang/digoreng tanpa minyak
**kesemua bahan-bahan di atas digaul rata dan sebati.Disebabkan kacang gajus takde plak kat kedai acik guna badam yang ditumbuk kasar,kebetulan kacang tanah pun tak da kat rumah yang ada badam je takpela guna ajalah apa yang ada..tapi lagi best kalau ada kacang gajus.

Tak lengkap makan kerabu tanpa lauk pauk yang lain walopun bagi acik yang ni pun dah cukup..meskipun pedas menyengat acik siap makan ratah gitu je..dan teka sapa lagi yang suka makan kerabu mangga ni?Cik Qaseh pun sama hehehehe..
nah lauk sampingan
kerapu stim nyonya..resepi ada sini sebab dah biasa buat..guna ikan lain pun boleh tapi acik tetap suka guna ikan kerapu.
Kudapannya plak cendawan goreng rangup..senang je cuma gaulkan cendawan dengan tepung yang memang dibeli khusus untuk cendawan goreng..beli ngan tokey cendawan goreng la kehkeh..belinya dah lama banyak kali dah buat cendawan goreng la,fish n chip pun acik guna tepung yang ni gak..memang sedap dan rangup gituu.kalau nak buat sendiri pun boleh tepung tu..

4 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

Aku sambil baca sambil telan air liur..serius. terbayang mangga epal tu laa..hahaha
Ishh..nyesal tak beli mangga muda semalam kat kedai vietnam tu..huhu

Cik Puan Nurul berkata...

aku pun terliur ekceli.sbb tak cukup weh mangga tu keh2 ni pesan kat laki beli ler lagi pasal aku mmg suka makan mangga tak kira hok masak atau pung yg muda.

Elly & Emmy berkata...

amboi.. kecur tgk kerabu mangga mu itu.. sekali sekala makan pedas.. ok tuu.. boleh cuci perut.. hehhe..

Cik Puan Nurul berkata...

heheheh pasti cuci perut ....sedapppp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...