Mereka Yang Terbaik..!

9/26/2011

Mereka yang sudi bertandang beraya ke rumah

Tahun ni meskipun tak buat open house tapi tetiap minggu gak ade yang datang menziarah..mekaseh la ade gak yang sudi nak beraya meskipun tak ramai..tak kisah la kan.
Acik memang takdalah nak manggil-manggil orang sapa nak mai beraya haa kumpul la kenkawan dan habaq mai kata nak beraya insyaallah boleh.
ye la kadang-kadang orang segan nak datang sekadar satu famili nak bergeng gak katanya..hehe sebenarnya tak kisah nak mai sorang ke 3-4 orang ke huhu..
kebetulan ade ex-schoolmate nak beraya minggu ni pada awalnya tak berapa nak konpem..last minit konpem lak kebetulan ade kawan encik suami pun bagitau nak datang umah termasukla kenkawan di MBfPC aka kenkawan SGM..so buat je la sekali harung..
Syukur la semuanya sempat di masak dan tetamu pun dapat makan maklumla pagi sabtu tu gak baru konpem semua jadi datang dan tuan umah pun asalnya tak berapa nak konpem sebab ikutkan kena hantar barang-barang adik ke rumah sewanya mujur adik tak kisah hantar waktu lain..
kebetulan juga Jemaat lepas kan besday Qaseh..alang-alang konon cam meraikan juga meskipun non hado pun acara-acara tiup lilin ke apa..memang bukan buat besday pung huhu sekadar meraikan orang nak beraya kekdahnya.
Hanya juadah ini lah saja sempat disediakan maklumlah semuanya nak di masak hari tu gak kan udahnya lepas zohor tetamu dah nak sampai..ikutkan nak buat puding itu ini lah tapi masa memang tak mengizinkan tu pun ada tetamu yang confemkan kehadiran ngam-ngam juadah dah masak..kekdahnya nak beraya secara terjah je la cehh mujur masak ada lebih kalo ngam-ngam haa makan serdak biskut jelaa..
ni pun kira ok lah minggu lepas sempat buat laksa johor dan tiramisu je sebab tuan umah pun nak pi beraya gak hehe tapi tetamu tetap di beri layanan VVIP gituuu.
Spagetthi bolognes request daripada ex-schoolmate,juga ada nasi impit dan lontong beserta sambal tumis ikan bilis khusus tuk yang tak makan western..sekejap je licin sambal tumis sampai tuan umah pung kempunan hahah memang buat banyak tu memang pada asalnya nak buat lebih tapi ade orang malas nak siang ikan bilis kekdahnya sobss..asst ai tu memang huh!
terimakasih pada yang suka pada sambal tumis siap komen teringat pada sambal tumis mak memasing aduilaahh ya sambal tumis itu  diinspirasi daripada masakan ibunda mertua sebetulnya..setelah di olah dan buat banyak kali,di komplen itu ini  sampai la dapat rasa yang menepati piawaian lidah encik suami..bezanya sambal tumis acik ngan MIL acik masukkan gula nesan/kerek/melaka supaya lebih sedap dan harum..
penting untuk menumis sambal tumis tu biar lama sikit betul-betul masak cilinya warna naik kemerahan pecah minyak molek barulah di masukkan bahan-bahan yang lain.Alhamdullilah kuah lontong juga tidak mengecewakan banyak kali encik suami makan sebab beliau tak berapa gemar dengan makanan western nih..

Pasta bakar hehe sebetulnya ada yang memanggil lasagna..yummmy yang ni memang lama dah nak buat mozarella lama dah beli rugik tak buat  kan..sebelum ni pun dah pernah buat...syukur di gemari oleh Qaseh dan para tetamu yang hadir..
Red Velvet Cuppies..ekceli kek ni dibuat petang jumaat tu sempena besday Qaseh kan tapi cuma letak frostingnya hari sabtu tu laa..Tapi masa baru keluar oven dah dirasmikan besday girl dulu 2-3 ketul huhuhu..
lebih enak jika dibiarkan sejuk di dalam freezer so yummy..ini jela dessert yang ada patutnya nak buatlah puding ke apa kan bahan-bahan ada tapi masa tak da..
Tetamu terawal yang datang..ni geng SGM hehehe..pembimbing ibu2 menyusu yeaa..heheh Hanidah,Hayatie dan anak-anak juga Herni sefamili..sampai ilang eh tiket toll tak memasal kena bayar toll yang paling mahal..takpa la ujian namanya ..yang penting depa ni enjoy makan tak tau napa semua gambar tak berapa ok harukk betul laaa..
 tetamu yang datang lewat dah malam baru sampai tuan umah dah mandi segala..sepatutnya datang petang juga tapi kes tersesat huhuhu..sudahnya kena basuh pinggan la kekdahnyaa..
sempatla berposing sebelum nak balik tuan umah pun nak keluar gak menghantar barang2 adik ke rumah sewanya..
 Thanks pd yang sudi datang dan makan dengan kenyang berbaloi rasanya masak ye dakk..terutama geng2 PC yang bersungguh makan huhu korang memang sporting!sebab ada tetamu yang kenkonon diet makan sikit sangat juadah yang tersediaa hihihi
terimakaseh gak yang wish besday Qaseh kat entri sebelumnyaaa..mekasih yaa jika ada masa dan rejeki lebih boleh la buat besday party secara beriaan..
Kawan-kawan yang lain sudi-sudikan lah bertandang ke rumah ku bagi mengeratkan lagi hubungan silaturrahim yang terjalin..

p/s:lamanya menaip entri ni sbb asyik terhenti di ganggu dek Qaseh.


 

7 ulasan:

Ahkak Geli berkata...

nak jugak rasa red velvetttt

Cik Puan Nurul berkata...

ade lg dlm peti ais ni wehh mung la tok seh maghi umah aku..sibuk manjang kekdahnyaa

Yaati Nor berkata...

nak juga rasa red velvet..org kata mahal..ye ke?klu realiti buat sendiri mahal gak ke bahan2nya kak?

Cik Puan Nurul berkata...

Yaati,
yup mahal la gitu ..bhn2 tuk frostingnya tu yg mahal cream cheese +mascarpone cheese +whipping cream.

roq berkata...

wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....wow spaghetti....nak2 ...huhu

singgah2 la sini :)

Unknown berkata...

CPN, nak resepi red velvet tu.. Anyway, mekasih lah diatas juadah2 yg sgt malatops tuh! Suami orang pun turut memuji nih, ini sudah lebeyy, ahahak! KOnpem akan sentiasa teringat2 juadah sume tu dikala lapar..erkkk ko ada letak pape ke ni ..ekekek!

Cik Puan Nurul berkata...

Tha,
dh pm u resepi itu..sumpah xletak apa2 pun masak seikhlas hati je..
FYI aku xpenah masak buh aji ke apa mmg xpenah guna serbuk perasa ke apa..kecuali masakan tu mmg yg ade kene bubuh stok ayam ke apa otomatis serbuk perasa pung dh termasuk skali kan..thanks sbb suka makan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...