Mereka Yang Terbaik..!

9/21/2011

Perkara-perkara yang patut di buat dan tak patut di buat bila..

Cuaca tak menentu membuatkan mood acik juga sama hahaha..makin malas dari hari ke hari..mana tak nya hujan..mendung dan sejuk..bila dah sejuk koser la nak merajinkan diri selain berhibernasi ye dok..
namun sebagai manusia normal yang jelita haruslah merajinkan diri wehh..bak kata MIL ''jangan dilayan sangat..lawan semua rasa lemau,takda mood ke apa''..hahahha
Sempena mood raya yang masih tersisa ni acik nak berkongsi tips juga pandangan ikhlas gitu..kena lak ngan musim open house sana sini orang beraya kan moh kita cekedaut...
Patut bila
  • orang menjemput datang kerumah maka haruslah kita memenuhi jemputan itu melainkan ada hal-hal yang tak dapat di elakkan dan juga keuzuran..paling hazab setiap tahun orang jemput haram jadah nak maghi bila time kita buat makan-makan baru kita rasain gimana bengangnya bila penat-penat masak orang non hadoo nak datang..
  • jika tak dapat datang maklumkanlah pada tuan rumah,kendian jika ada waktu terluang boleh datang menziarah pada waktu yang lain..takyah tunggu raya bila-bila pun boleh kan..
  • jaga kelakuan dan mata kita bila bertandang umah orang..takyah nak komplen masakan orang,rumah dia cemana,tandas dia berlumut ke apa..tak baikk tau..kelakuan anak-anak pun harus di pandang berat.
  • ambil hati tuan rumah dengan menjamah juadah yang terhidang walaupun sedikit..jangan tengok je wat tak reti kecik hati tuan umah..
  • ringan tulang bukan panjang tangan hehehe..dah makan tak reti-reti nak buang pinggan kertas dalam tong sampah kalau pinggan biasa sila-sila lah bawak ke sinki..tak perlu merajinkan diri nak basuh bagai sekadar letak ajalahhh lain la korang tu anak dara pastu tuan umah ada anak teruna hahahahahaa harus kot sinsing lengan baju langsung berkampung kat umah orang basuh pinggan segala..
  • tuan umah lak kalau orang datang bertandang tu janganla buat tak tahu atau tak endah..layan la tetamu supaya tetamu merasa selesa dan tidak kekok di biar seorang diri melangut tengok dinding..
Tak patut bila
  • tuan umah hanya menjemput kita sefamili tapi kita pakat panggil segala kaum kerabat,kawan-kawan juga jiran tetangga datang ke rumah orang tanpa memberitahu terlebih dahulu pada tuan rumah,bukan apa kita tak tahu adakah tuan umah tu menyediakan juadah yang mencukupi atau tidak.kesian kat tuan rumah rasa bersalah jika ada tetamu yang tak dapat makan ye dok..
  • ahli keluarga tuan rumah sombong melampau-lampau..takdenya nak bersalam-salaman  atau berramah mesra dengan tetamu yang datang..kalau si suami tu tahan la dok bersilang kaki borak ngan kenkawan dia ja..ishh dah pernah kena tau kenangkan member tu baik dan sangat peramah tapi sikap sombong si suami  dia telah buatkan kita yang bertandang rasa kekok dan tak selesa..sampai tetamu rasa nak bergegas je balik umah..malu sangat bila orang layan kita macam ni.
  • bertandang lelama sampai tetamu lain takde ruang nak duduk atau makan..ishhh-ishh kalau awak tu sedara mara ke kenalan rapat takpe lagi wehh..agak-agakla kan reti-reti la beransur kasi can kat orang lain hahahaha
  • biarkan anak-anak yang nakal sentuh barang-barang kat umah orang..perhatikanlah juga ya anak-anak jangan mak pak sedap makan anak buat kecah kat umah orang buat tak perasan.
  • anak-anak buka sampul duit raya depan tuan rumah..haha yang ni sebaiknya janganlahh tak manis kata orang..
  • puji laki tuan umah ganteng..hensem dan seangkatan dengan nyaaa..sangat tak patut jika kalian tu anak dara wakakakakakaka..
  • sesuka hati masuk bilik tidur tuan rumah sekaligus baring-baring segala..privasi orang harus di hormati gitu hikhiks..
  • bergaduh laki bini atau pakwe makwe kat umah orang sehingga mengganggu tetamu lain..ha ni memang sangat tak patut kihkihkih..
Sebetulnya banyak lagi tapi terdaya kederat jari jemari nak menaip hahaha..

2 ulasan:

Ahkak Geli berkata...

ko jemput aku tak datang umah ko ni?

Cik Puan Nurul berkata...

jemput apa lak ni komer xde wat open house nak maghi beraya koba jeaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...