Mereka Yang Terbaik..!

5/08/2010

Aku mengidamkah..??

Jumaat baru nih aku tak sengaja tertengok cerita Restu Mentua kat TV3..Sheila Rusli berlakon lam cite tu asik tunjuk depa dok makan ikan sepat goreng,ulam-ulaman dan juga sambal belacan..ha berselera betul depa dok makan lam cite tu la tak pasal2 aku pon terliur sama..ahaha aku mmg suka makan ikan sungai bukan sebab aku nih dibesarkan kat Pahang je tapi memang aku jenis yg tak memilih makan xde istilah geli-gelian kecuali makanan tu kotor.
dah lama tak makan ikan sungai Abah Qaseh lak takla jenis yg makan beria2 sangat sebab pemili dia jenis tak gemar ikan sungai tapi kalo org hidang dia makan la gak.. Macam ni la rupe ikan sepat goreng..mase bujang dulu pernah aku kene demam campak seminggu lagi nak raya tak daya nak kuar beli mknn aku goreng ikan sepat masin makan ngan nasi putih tuk berbuka huhu sedih tul orang lain sibuk ngan kerja xde sape nak tolong huhu
Ni contoh hidangan ikan sungai kat sebuah kedai makan kat Temerloh..ikan Patin dan Baung adelah antara peberet ku paling suka kalo dimasak gulai asam atau mak aku panggil singgang pedas buh daun kesum macam masak tempoyak gak bezanya tak guna cilipadi dan tak ditambah tempoyak..sepupu aku duk tepi tebing Sungai Pahang dan dia memang ade pelihara ikan patin sangkar..masa aku bertunang dulu pon ikan Patin jadi hidangan utama abah aku yang nak camtu bosan katenye asik lauk ayam je.

Biasala kat kampung mesti makan nasi tak lengkap tanpa ulam-ulaman..aku cuma makan petai kalo wat sambal udang ke ape,jeruk petai pon aku mula makan masa peknen dulu..aku tingin gak nak makan petai mentah camtu tapi xleh nak telan..haha lagik2 bile tgk adik aku makan macam makan kacang je..
kalo bleh semua makanan aku nak merasa aku memang tak memilih tak kira masakan melayu ke barat ke,cina,india janji halal dan yg penting sedapla.


Biler dah teringin gini mule la rase nak beli ikan sungai nak masak huhu..kat kedai makan kat sini aku makan xbape best sangat laa baik masak sendiri..haha takkan nak kena gi makan kat Restoran Ikan Sungai lak dengar cerita ratusan gak sekali makan sebab ikan tu memang mai dari sungai bukan kolam ke ape.
Aku tau ramai tak suke makan ikan sungai alasannye sebab baurnye yang hanyir sebenarnye ade cara yg betul leh hilangkan hanyir..cara masak pon kalo xbetul jadi tak sedap la ikan tu
petua : basuh bersih2 ikan sungai tu pastu rendam lam air asam jawa lebih kurang 10-20 minit.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...