Mereka Yang Terbaik..!

5/10/2011

Tips menghadapi cuaca panas..apa yang harus dilakukan?

Sejak beberapa minggu ni kan kalau kalian perasan ade gak ke yang tak perasan barangkali anda telah terlalu lama tinggal dalam gua gamaknya cuaca sangat panas dari pagi membawak ke malam..tidak lah sudi hujan datang bertandang..mulalaah ramai yang merungut tak tahan panasla..rimaslah,susah nak tidur memalam laa heheh..jangan marah-marah tak elok untuk kesihatan so jom kita layan tips-tips yang mungkin berguna tuk kalians bila berdepan dengan keadaan panas terik begini.
~Banyakkan minum air masak atau air kosong sekurangnya-kurangnya 8 gelas sehari,selain dapat mengelakkan hidrasi ia juga dapat menyejukkan badan..so meh pakat minum air okey..
~sebaiknya kurangkan aktiviti luar ketika panas terik,lebih elok duduk berehat di rumah melainkan ada hal yang mustahak yang perlu di lakukan jika tidak duk je dendiam kat umah kang cair lak korang kalau manjang berjemur kat luar umah muahhahahaha..kalau nak keluar rumah tu jangan lupa gunakan payung atau topi.



~walaupun sekarang ni tengah musim durian,sebaiknya elakkan daripada mengambil makanan yang boleh menaikkan suhu badan kalian seperti durian,buah anggur ke..tapai apa-apa sahajala makanan yang yang mengundang panassss hahahah

~sebolehnya jangan ambil atau kurangkan pengambilan minuman beralkohol dan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi..minum air kosong sajokk sebaiknyaa..takpun minum minuman isotonik yang rendah kandungan gulanya kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh.





~haaah yang best sekalik adalah mandi..yihaaaa..jangan lupa mandi lak nanti lagi bertambah panas hehhehe...mandilaa sepuas hati korang tapi kalau gik mandi kat tempat-tempat seperti air terjun ke,sungai ke apa..pastikan keselamatan kalians diutamakan..

dah mandi pakai la pakaian yang ringan,yang warna-warnanya terang dan longgar..


Ok..harap tips itu berguna tuk kaliansss...









5 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

Sana sana eh skang? nasib balik ritu idak la panas sangat, still boleh tahan la w/pun budak2 ni peluh menyimbah.
Kena minum banyak air la..

Cik Puan Nurul berkata...

ye panas membahang...sbg puteri lilin koi duk umah je riso kulit mulus koi ni mencair pulok..

Hayatie berkata...

Klu ada bajet lebih, moh pasang aircond je..heheh!Nyamaannn...

Cik Puan Nurul berkata...

Tha:daku ekon kat bilik tidur jaa malam2 mmg pasang sekali ngn kipas pun pasang bila dah sejut sikit baru tutup hehhe

Elly & Emmy berkata...

memang panas skrg ni.. tido mlm tak pasang aircond.. takut bdk2 ni tak tahan.. nanti demam plak..sekejap panas kejap sejuk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...