Mereka Yang Terbaik..!

10/07/2011

Jangan kedekut bab makan!Edisi mengenali bahan-bahan lelemaks tapi sedap..

Pengalaman adalah guru yang terbaik..pernah tinggal dengan rakan serumah yang kedekut juga sering mendapat kenkawan yang kedekut memang menyeksakan..kalau kedekut dengan diri sendiri takpelah jugak ni sifat kedekutnya itu menyusahkan orang lain..sendiri nak makan sedap-sedap tapi taknak keluar belanja..tau nak yang free je..
hazab sungguh wehhh..bayangkan kita penat-penat cari duit sedikitpun tak berkira ngan teman-teman sementelah ade orang lain yang boleh simpan duit gajinya..pastu ngendeng-ngendeng mintak makan ngan kita..adilkah?grrr kawan pemurah memang menyeronokkan tapi tak patutlah selalu  ambil kesempatan kan..sekali sekala kita pun kenalah bergilir plak belanja kenkawan.
pengalaman hidup susah dan makan bercatu di zaman silam juga membuatkan diri ini tidak pernah berkira kalau teringin nak makan something..takpelahhh walau ketar-ketar tangan nak membayor janji berbaloi..
Hari ni hadek-hadek sekelian akak nak berkongsi sesuatu yek..edisi mari belajar mengenali bahan-bahan utama yang menyebabkan masakan kita terutama dessert..puding memuding..kek dan lelain tu super duper sedap gituuu.
bukan apa biasa ade teman-teman dan juga sedara mara selalu pening dan tak kenal dengan beberapa bahan tertentu serta penggunaannya.. pastu banyak kali menanya diriku ini ye cemana ghupenya..kat mana ade jual..blablaa..so moh kite cekedaut
**semua gambar yang dipaparkan sumbangan ankel gugel dan milik peribadi guwe**
Kebiasaan akak ni ye hadek-hadek kalau wat dessert ke puding ke apa paling banyak guna bahan berlemak di sukai ramai iaitu whipping cream..ok sila beri tepukan gemuruh kepada beliau..kerana mendapat tempat yang pertama..jenis dan jenama yang biasa dibeli dan dijadikan stok berkotak -kotak dalam esbok adalah...
memang biasa simpan yang jenis 200ml punye ni..malas nak beli yang besar-besar nanti takut dah terbuka pastukan tak tahan lama lak nak simpan kan lainlah kalau jenis yang meniaga so kalau time ada sale harga murah memang beli sekaligus 2-3 kotak simpan wat stok.harga tak menentu yea kadang mahal kadang dapat murah..selalu digunakan tuk buat cheese cake,frosting untuk kek,puding memuding,kuah carbonara,kalau buat puding roti masukkan whipping cream dan susu untuk merendam roti sangat la sedap..lembab,gebu dan yummy gituuu..selain tu pernah gak guna jenis yang thickened cream..
sama je lebih kurang fungsinyaa..dulu-dulu biasa guna ni untuk makan dengan pavlova..kalau malas benor guna jenis yang spray tu jek huhuhu..tapi yang tu tak sesuai lah kalau untuk dimasukkan dalam masakan yea just spray kat atas dessert ke minuman sesuai lah..
ni plak sapa-sapa tak kenal yeaa...cream cheese Philadelphia
antara bahan utama nak buat masakan yang berasaskan cheese..ade banyak jenama lain tapi setakat ni jenama kraft mendapat tempat teratas dan sering menjadi pilihan utama..menurut otai-otai masakan ia lebih sedap berbanding yang lelain meskipun harga sedikit mahal..antara jenama lain yang orang penah guna tapi akak tak pernah guna masih setia dengan kraft ialah Tatura..
Mungkin nanti boleh la kot terai..mana tau sedap juga kan..sebab selalu juga dengar orang guna yang ni..
Bagaimana pula dengan mentega atau dalam bahasa pasar butter orang panggil..mentega yang murah dan senang di dapati tak lain tak bukan Buttercup tapi ramai kata kek yang menggunakan Buttercup ni kurang ummph dan kelihatan rasanya sama seperti kek-kek murah yang dijual kat kedai runcit tu tapi tak salah pun nak guna ikut selera tekak masing-masing la sama macam orang-orang tua kat kampung lebih gemar guna Marjerin Planta kalau nak buat kek ye dakk..
So mentega pilihan akak setelah mentega termahal GC tak halal mujur tak sempat lagi nak gunakanya walo dah berpuloh tahun orang gunakannya tetiba tak halal pulok ;)..taraaaa
mentega jenis ni pun buleh tahan gak mahalnya..kalau yang unsalted tu biasanya lebih mahal dan ringan daripada yang salted..tak sampai 250gm pun berat seketul.setakat ni guna untuk membaking kek dan mengukis ok gebu..rapuh elok je kukis-kukis ku ini..mentega pilihan lain antaranyaa..
juga mentega ini..
Kalo yuolls rasa ada mentega jenis lain yang terbaik jangan lupa habaq mai yeaa..
Memang dasar mende-mende berlemak ni semua sedap..maka tak ketinggalan pemenang seterusnya untuk pilihan ramai kategori keju bertali-tali bila makan terasa yummyyyy..
Mozarella..

juga yang biasa digunakan sekarang dan sudah jatuh cinta sama ini..

kalau buat lasagna..pasta bakar..pizza ke..wat ever kuah carbonara pun akak taruk ini..kegemaran dan Qaseh hihihi..
kategori gambo ulangan tapi penting juga untuk mengetahuinyaa..
mascarpone cheese harga berganda-ganda mahal..baru-baru ni guna brand apatah sedapppppp juga untuk frosting RV yummyyy..
Biskut jejari wanita..aka lady fingers biasa beli kat kedai bakeri  kuantiti lebih banyak berbanding yang kat pasaraya pek dia lebih kecil..encik suami selalu request nak Tiramisu kadang-kadang dia yang merajin tanya''tak beli biskut tiramisu ke''..selain biskut ni boleh gak digantikan dengan kek sponge perisa kopi.
Hehe..ikutkan ade lagi nak kongsikan bersama tapi masa agak suntuk yea adik-adik akak bizi sesangat maka setakat ini dulu perkongsian ilmu kita nanti..akak ni bukannlah pakar masih belajar mengenali lagi..kita cuba jaya laa kan kalau tak sesuai tak sedap kita cuba jenis yang lain..gituuu kan..
bertemu lagi kita di lain waktu yang sama mungkin lepas ni kita belajar mengenali jenis-jenis dapor gas pulak aci gituuuu ..

FAKTA :Dah berbulan tau masak guna dapur gas sebelah je boleh pakai..sebelah lagi takmo kuar api dah..tensen tau gigih gak tu masak memacam..nunggu habang room mate sudi membekki  ntah bila beliau asik sebuk jehh takpun beli yang baru jela lalalalaalalalaaa....

4 ulasan:

estee_8980 berkata...

mascarpone tu susah la nk cari...
kt mna beli tu...

saya suka guna butter brand anchor gak...tp kalo time fulus x cukup brand farmcow pn boleh...hehe

Cik Puan Nurul berkata...

tesco ade..kedai barang bakeri pun ade kene tgk waktu la kdg dh abis sbb tu kalo nampak terus je beli hehe takut nnt xde bila nk cari..
haah bergantung brand apa pun jnji fungsi nya yg penting

Ain Atika Zailani berkata...

wahhhh makanan sedap/tapi kena selalu amek berat ingredient die juga..takut ada yang brkhasiat pulak..=)

cydayf berkata...

Salam kenal..kte dtg follow kt sini :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...