Mereka Yang Terbaik..!

10/14/2011

Kepanasan..Jom perkena Puding Kasih Bertaut

Asyik tertangguh je nak hapdate belog tau..
ade je kerjaan yang tak selesai..
la ni cuaca memang panas manjangkan..lapar kurang tapi asyik dahaga je
maka dalam dok panas-panas tekak ni nak telan menda yang sejuk je..
sebelum ni penuh peti ais dengan jelly kelapa sendiri buat la..dah abis jelly buat puding plak..
puding apa..taraaaaa Puding Kasih Bertaut
Lama dah nak buat..akhirnya buat jugak hihihihi..dah ramai dah otai-otai blogger masakan nun buat macam-macam bentuk lagi tau..
guna jelly mould bentuk macam-macam ghupa dapatlah tak banyak bentuk..gamaknya jelly mould yang acik punya ni besar kot huhuhu..atau sebetulnya wave mould tu yg kecik jadi ketulan agar2 nampak besar kan ..gamaknya la..Lain kali nak buat dalam mould besar bentuk hati plak hehehehehe..
resepi asal daripada Naz

Bahan-bahan A :

    * 1/2 paket @ 2 tsp serbuk agar-agar (dari sepeket 10 gm serbuk agar-agar)
    * 300 ml air
    * 200 ml santan
    * 1/2 cawan gula
    * 1 biji telur
    * 2 atau 3 jenis pewarna dan perisa (kalau tak nak letak perisa pun tak pe, just pewarna)
**saya letak perisa/pewarna hijau pandan,biru dan strawberry emulco.

Cara-cara :

   1. Masukkan serbuk agar-agar, gula dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
   2. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocok sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware! atas api perlahan tau!). Setelah mendidih, tutup api.
   3. Bahagikan larutan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna dan perisa. Kacau sebati setiap bahagian dan tuangkan ke dalam mould yang anda suka. Biarkan ia keras di dalam peti sejuk.
   4. Setelah keras, keluarkan agar-agar dari mould atau kalau guna bekas yang besar sebagai mould tadi, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan semua agar-agar ini ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B :

    * 1 paket serbuk agar-agar 10 gm
    * 1 liter air
    * 1/2 cawan gula pasir
    * 100 gm gula Melaka atau nise
    * 2 helai daun pandan (disimpulkan)


Cara-cara :
Masukkan semua bahan di atas ke dalam periuk dan masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara menyediakan puding :
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi semua agar-agar A / kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan sejukkan ke dalam peti ais.

NOTA :

    * Untuk perisa tu, kalau tak nak letak pun tak apa. Cukup sekadar mewarnakan agar-agar di bahagian A itu dengan 2 atau 3 warna yang berlainan agar hasilnya nanti nampak cantik dan menarik.
    * Kalau tiada mould yang bentuk macam  di atas tu, guna loyang jer pun boleh untuk keraskan agar-agar bahagian A. Cuma lepas keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil.

2 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

aiyyooo..
teringat2 lagik rasa dia..
memang pekena masa hari panas terbaik!!

Cik Puan Nurul berkata...

haha tu la pasal..tp pasnih nak wat perisa yg masam2 lemon,mangga ke apa kan..kt umh ni ade mcm perisa nnt la terai plak hehehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...