Mereka Yang Terbaik..!

1/23/2013

Buat korang yang mahu mengurangkan lebihan berat badan tetapi tidak tahu bagaimana nak bermula.

Aku sering mendapat pertanyaan daripada kenkawan..ada yang sempat aku terangkan ada yang tak sempat maklumlah aku sendiri pun bizi uolss..
Jadi biasanya aku minta mereka yang bertanya neh merujuk pada blog Kevin Zahri atau Sususejat..yang penting khatam habis-habisan dari awal..jangan main membabi buta bila korang plan nak mulakan program nak diet atau bersenam ni..

Kenapa aku suruh dorang rujuk blog yang aku bagitau kat atas tu?sebab aku pun merujuk kat sana jugak,kalau korang korang rasa nak ikut mana-mana blog mat saleh pun boleh tapi lebih baik baca blog tempatan lebih mudah korang nak faham dan yang penting sekali segala tips mengenai pemakanan pun berkait rapat dengan pemakanan kita orang Malaysia.
Kebetulan plak bro Hasrizul Hashim iaitu owner blog Susu sejat ada buat entri khas untuk korang yang masih teraba-teraba mencari titik permulaan nak menurunkan berat badan kan..nak buat apa dulu..apa yang patut dibuat..
Maka nya amat lah disarankan korang membaca dan menimba ilmu nah linknya
http://sususejat.com/entri-untuk-orang-baru-menurunkan-berat-badan/

Okey,ada yang tanya aku neh wat diet mende..sebenarnya aku tak anggap ianya diet tapi lebih kepada gaya hidup..diet ni menda yang sementara sesetengah orang taknak makan nasi katanya diet..tapi lepas dapat berat ideal,diet semua hilang.Melantak cam biasa kendian naik balik badan tak gitu?
Tetapi aku anggap menukar  cara pemakanan yang lebih sihat dan seimbang jadikan ianya gaya hidup..inilah aku lalui dan amalkan sepanjang tahun dan InsyaAllah hingga setia hujung nyawa.

Aku bukan pengamal diet tinggi protein seperti Atkins diet ke apa no no..aku cuma kurangkan pengambilan kalori tetapi masih mengambil karbohidrat dan yang penting sekali CPN makan nasi setiap hari maa..macam korang jugak tapi masih boleh turunkan berat kan..ianya semua bergantung kepada kadar kemasukkan kalori.
nak tahu apabenda kalori bagai sila lah klik link yang aku bagi kat atas nun.

Okay ada yang tanya kena pi gym ke?

Oh tidak wajib noks..aku bersenam sendiri kat umah je berpandukan video-video kat youtube biasanya aku ikut Fitness Blender punya mulakan yang beginner sampai mampu buat Tabata dan HIIT.
Selain tu adalah beli DVD ahkak Jillian,pastu setiap hari ade rancangan senaman juga kat Channel 728 kalau tak salahlah..bermula kul 6 am..senaman ahkak Jillian pun ada.Ulangan rancangan kul 3 pm gitu.
Aku penah pi gym dalam 3 bulan masa bulan May tahun sudah tapi bukan pi gym yang angkat berat tu yea..join sebab suka dengan program high impact aerobic dorang..bukan ada aerobic menari  je tapi hari-hari lain latihannya ada aerokickboxing,zumba,yoga dan pilates,weight training sekali sekala sama ada guna dumbbell atau berat badan sendiri..
Pastu tak pi gym sebab kesibukkan melanda..

Selain banyak bersenam dirumah tanpa sebarang peralatan mahal(kalau ada pun tikar yoga,dumbbell dan bola senaman) aku juga berlari di taman pada hujung minggu sekali sekala..
Jenis latihan senaman yang aku praktikkan ialah latihan kardio(spt berlari,kayuh basikal,areobik dan memacam lagi sila google utk pemahaman)weight training atau latihan bebanan  untuk membina otot dan kekuatan tapi aku lebih banyak menggunakan berat badan sendiri korang leh google bodyweight training/exercises.

Satu lagi nasihat penting sila pastikan anda memilih kasut yang sesuai yea..kasut untuk berlari tak sama dengan kasut nak aerobic ke nak main badminton ke netball ke semua tak sama..sila jangan pakai satu kasut untuk semua aktiviti nanti memberi masalah pada kaki korang tu yang jadi sakit bagai tu.

Aku sibuk bebenor sekarang neh..nanti aku sambung lagi tentang senaman dan pemakanan yeaaa..ta ta ti tu.


1 ulasan:

azievee berkata...

Boleh try nie...walaupun badan x berapa besar dan x berapa tecik..just nice jek...tp kena start dari sekarang nie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...