Mereka Yang Terbaik..!

11/29/2012

Makanan WAJIB ada dalam gobok simpanan CPN(Tips sihat) Part 1

Setelah menukar gaya hidup yang lebih sihat dengan mengamalkan pemakanan yang seimbang kurang gula.garam,lemak dan rendah kalori semestinya. Ada banyak yang aku tinggalkan dan bertukar kepada makanan yang lebih elok demi kesihatan sejagat.
Sebelum ni ada gak beberapa orang yang minta aku PM depa pelan pemakanan dan sebagainya untuk pengetahuan semua aku tak pernah buat pelan pemakanan ke apa aku cuma makan dengan kerap 5-6 kali sehari dengan kuantiti yang sikit-sikit tapi masih terkawal mengikut keperluan kalori seharian yang diperlukan tubuh badan aku.Ia takkan buat aku rasa lapar melampau-lampau dan aku juga sudah lama tidak dijenguk 'kawan lama' iaitu gastrik.
Oklah hari ni aku nak kongsi dengan uolss semua apa yang selalu aku makan seharian..

1)Susu Skim
Aku memilih susu skim yang segar dan masih dalam bentuk semulajadinya iaitu cecair dan sudah pastilah ianya kurang pengawet biasanya tarikh luput lebih kurang dalam 2-3 minggu so aku sentiasa top up setiap 1-2 minggu sekali.Qaseh juga minum susu segar dalam kotak begini tapi bukan susu skim la.Susu skim tinggi kandungan proteinnya dan amat sesuai untuk mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat.Kebanyakkan orang pilih susu rendah lemak kan tapi jangan mudah terpedaya sebab biasanya produk yang tertera rendah lemak bagai ni mempunyai gula yang tersembunyi.
Biasanya aku campurkan susu skim ketika menikmati hidangan bijirin seperti oats dan sebagainya termasuk mencampurkan ketika buat homemade protein shake yang aku selalu nikmati selepas membako lemaks(post- workout) terutama selepas latihan yang melibatkan kekuatan dan bebanan.
Selain dalam bentuk semulajadi di pasaran terdapat juga susu skim yang di pek dalam bentuk serbuk yang kebanyakkannya menjadi pilihan rakan sejenayah aku..sebab yang dalam bentuk serbuk mudah dibawa ke mana-mana.Tapi aku tak pernah pun cuba minum hat serbuk-serbuk nih sebab sejak azali tekak aku memang takleh nak terima susu tepung ke apa kan..
Jenama pilihan ramai adalah Sunlac dengarnya Tesco pun ada keluarkan susu skim depa dalam bentuk powder gini.
2)Mentega Kacang
Mungkin ramai yang tak tahu kekacang merupakan sumber protein yang cukup bagus terutama untuk mereka yang ingin membesarkan otot dan sewaktu dengannya.Ramai salah paham ingat makan kacang akan menggemukkan sebenarnya apa- apa makanan kalau dah diambil berlebihan memang akan menggemukkan kecuali sayur(Kata Kevin Zahri sayuran amik banyak mana takkan menggemukkan)
Mentega kacang antara yang ada dalam peti sejuk aku biasanya di campurkan bersama dalam ramuan homemade protein shake.
Maka mentega kacang pilihan aku ialah

Nampak tak 'No Added Sugar' so kalau nak makan mentega kacang pastikan baca label pilih yang tidak dicampurkan gula dan rendah sodiumnya.Sebenarnya korang boleh juga buat sendiri je mentega kacang neh nak guna kacang tanah pun boleh kacang almond pun yenakk..ia tentu lebih baik dan menyihatkan.

3)Yogurt tanpa gula dan perisa(Natural)
Pilihan aku ialah yogurt natural dari Dutch Lady sebab yang ni je yang bagi tekak aku tak rasa gula dan sebagainya kebanyakkan yang lain semua manis leting walau kata kurang gula bagai.
Biasa aku makan dengan salad,oat dan dicampurkan sekali dalam homemade protein shake.Wajib ada dalam peti sejuk aku neh..biasa beli yang bekas besar.

4)Oats dan Muesli
Aku biasanya memilih organic oats tak kisah apa jenama yang pasti bukan yang di pek kecik-kecik 3 in 1 ke apa.Dulu aku tak paham apa itu muesli rupanya muesli ni  bijirin sihat yang terdiri daripada campuran oats ,kekacang seperti almond,buah-buahan kering seperi kismis,pic,flaxseed dan lelain lagi.Korang boleh beli yang dah siap dicampurkan atau buat sendiri je kat rumah.Biasanya muesli ni harganya mahal sikitlah so nak jimat korang beli oats dan campurkan sendiri dengan bahan-bahan lain tu tapi aku rasa sama je kos nya.
Gambar hiasan
5)Teh hijau dan Teh Oolong
-Setengah jam sebelum bersenam aku biasanya meminum secawan teh hijau tanpa gula.Jika tiada teh hijau aku minum Oolong Tea.Menurut jurulatih kecergasan yang aku kenali di gym dulu minuman berkafein ni meningkatkan metabolisme  so sangat sesuai di ambil bila nak workout tetapi yang dia sarankan minum kopi tanpa gula...Aku lebih suka memilih teh sebab aku tak suka minum kopi.Korang sendiri pun tahu yang teh hijau ni memang banyak khasiatnya kan nak tulis kat sini pun banyak.Ada macam -macam jenama di pasaran yang murah dan mudah di dapati yang aku tahu BOH ada jugak yang dalam bentuk dedaunan kering aku pernah beli di Cameron Highland.

 
Aku berhenti setakat ni dulu sebab ada kerjaan yang memanggil nanti ada masa aku sambung lagi di part seterusnya ya..banyak lagi tak tunjuk kat sini.Untuk penerangan lebih lanjut mengenai khasiat dan nilai kalori makanan-makanan kat atas tu korang boleh Google atau merujuk pada yang lebih arif lagi bijaksana aku memang takkan taip beria-ria pasal tu kat sini sebab aku bukanlah pakar pemakanan yang bertauliah mahupun jurulatih kecergasan cuma sekadar ingin berkongsi risau juga takut tersalah info nanti memberi masalah di kemudian hari.

#semua gambar adalah ehsan ankel Google#

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...