Mereka Yang Terbaik..!

12/19/2012

Telur Bakar ; Untuk si kecil yang cerewet makan


Anak demam dan tak lalu makan memang menguji kesabaran si mak,maka mak kena kreatif masak sesuatu untuk anak kan..
Qaseh suka makan telur terutama telur dadar yang rangup tapi bila dia jatuh sakit,selera pun takda dia tak minat nak jamah apa jenis masakan telur pun.Kebetulan minggu lepas abah dan anak sama-sama demam jadi mak kenalah layan dorang bebaik maka mak pun buat telur bakar..Inspirasi daripada resepi Chef Jo dalam kuliah Masterchef Malaysia 2.Dah lama nak buat tapi tak terbuat-buat heheh..
Resepi asal di sini ,mak ubah untuk kesesuaian perut anak dan keberadaan bahan-bahan yang ada didapur..pandai-pandai la kan

Telur Bakar Berkeju bersama Kentang dengan Sos Kacang Peas Hijau

Bahan-bahan:(Untuk telur bakar)

3 biji telur ayam kalau kecik boleh letak 4 biji
lebih kurang 3 biji kentang saiz sederhana di sagat/parut dan direndam dalam air seketika
cilimerah sebiji di mayang
bawang besar sebiji/sebelah dimayang
tomato sebiji dipotong dadu - mak buang bijinya
sayuran lain seperti brokoli atau carrot -potong dadu gak
beberapa ekor udang di potong kecil
keju cheddar beberapa keping.
sedikit minyak untuk menumis
garam secukup rasa
mentega untuk disapukan pada acuan/loyang muffin

Cara memasak :
-Kentang yang diparut dan direndam ditoskan airnya lap kekering dengan tuala dapur.
-Panaskan sedikit minyak atas kuali non stick tumiskan bawang dan cili merah yang di mayang kendian masukkan kentang.Boleh letak garam jika perlu
-Kacau dan masak untuk seketika hingga kentang sedikit lembut dan bertukar warna ala-ala coklat tapi bukan garing
-Panaskan oven pada suhu 200c dan sapukan minyak/mentega pada acuan muffin
-Pecahkan telur dalam mangkuk dan kocok-kocokkan masukkan garam secukup rasa.
-Kemudian letakkan kentang yang digoreng tadi dalam acuan muffin letak lebih kurang 1/4 camtu parasnya dalam acuan tu.kendian bahagian tengah masukkan bancuhan telur.
-Masukkan udang dan sayuran yang dipotong juga.Kemudian taburkan kepingan keju cheddar di atasnya(Potong ikut saiz yang sesuai)
-Masukkan dalam oven dan bakar selama 20 minit.

Bahan-bahan untuk sos
2 cawan kacang peas hijau (aku beli yang frozen dibungkus dalam plastik)
1 sudu mentega
setengah cawan air
sedikit  kiub stok ayam-jika perlu
garam dan lada sulah secukup rasa

-masakkan kacang peas dalam periuk sos bersama semua bahan-bahan..
-masak seketika beberapa minit tutup api periuk dan blend kacang peas itu hingga halus.
-kemudian masak semula pes kacang peas tu dengan api kecil untuk seketika
-setelah masak elok,angkat dan hidangkan bersama telur bakar tadi.




Pendapat mak,hidangan ni boleh dikatakan mengenyangkan untuk perut mak la..lagipun ia dikira sajian yang lengkap ade sumber karbohidrat,protein,ada sayur-sayuran juga.
Tak sangka Qaseh berselera makan,mak buat 6 ketul so 2 ketul sorang lah kami makan.2 ketul tu pun dah mengenyangkan sangat dah huhuh..rasanya kalau makan seketul pun dah ok.

2 ulasan:

Daddy Ziyyad berkata...

ni 1st time dengar 'telur bakar'...igt kan beger aja yg dibakar...hahah

ibunurin berkata...

hmm..menarik...boleh cuba nanti...
apapun, moga CPN anak beranak kembali sihat walafiat la hendaknya ye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...