Mereka Yang Terbaik..!

3/07/2013

Sesekali datang mood memuding

Lama tak berblog sebab internet pun tak berapa bagus hari ni baru datang semangat nak menulis..
Kebiasaan setiap minggu aku memang pastikan stok pisang ada dirumah sebab aku memang makan pisang lepas bersenam sama ada makan mentah atau biasanya aku blend sekali dengan beberapa bahan lain buat smoothie gituu..menyegarkan dan memberi tenaga dengan cepat..
Cuaca panas diluar menyebabkan bertambah cepat pisang meranum ..adoi baru sehari dua beli dah masak ranum sebelum lembik dan membusuk lalu terbuang membazir baiklah buat sesuatu untuk habiskannya kan..
So hari ni aku buat puding pisang berkastad..aku google je mana-mana resepi yang ada kemudian ubah sedikit bahan mengikut kesesuaian huhhu..

So resepi asal puding ni dari sini tetapi aku derhaka skit lah yeaaa..



Resepi Puding Pisang Berkastad

Pisang berangan/Emas yang telah masak secukupnya -Aku guna 4 biji
butter secukupnya-sedikit je sekadar tuk sapu pada kuali
kismis secukupnya

Untuk kuah kastard

Secawan susu skim atau susu segar lebih kurang 250ml
2 biji kuning telur
1/2 cawan air
3 sudu gula-nak kurangkan lagi bagus
1 sudu makan tepung kastard-bancuh dulu dengan sedikit air

Cara penyediaan
1. Buat kuah kastard dulu… satukan semua bahan2  untuk kuah kastad dalam periuk.
2. Kacau hingga sebati dulu kemudian barulah dipanaskan diatas api hingga pekat. Semasa dipanaskan jangan berhenti mengacaunya supaya adunan rata dan tidak bergentel2.
3. sejukkan sos seketika.
4. Untuk pisang… masukkan sedikit butter dalam kuali non stik.
5. kemudian goreng pisang tadi dalam butter yang telah dipanaskan.
6. balikkan pisang tadi bila masak dan lembut barulah dingkat.
7. Letakkan kastard tadi ke dalam bekas kemudian ditaburkan pisang yang telah dikaramelkan tadi..potong kecil-kecil dan taburkan kismis atau kekacang.

#Boleh juga nak letak kekacang ke,kurma ke wahh dah macam puding raja gitu kan.

Seperti biasa aku berpuasa pada Isnin dan Khamis..so hari ni enak sekali berbuka dengan puding pisang neh..Qaseh makan bertambah mujur aku buat tak banyak pun cukuplah untuk 3 beranak makan tak perlu berlebihan..sekadar pencuci mulut sahajalah..bukan untuk makan sampai kenyang..biar macam tak cukup barulah terasa sedapnya huhu.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...